Hospodářská komora dlouhodobě podporuje technické vzdělávání. V čem vás zaujala soutěž Talenty pro firmy?
Myslíme si, že je potřeba vrátit do škol a do života mladých lidí manuální zručnost, prostě tu radost z toho, že jsem něco sám sestavil a že to funguje. Podařilo se nám ve spolupráci se školami 
a firmami dát dohromady právě soutěž nazvanou Talenty pro firmy, kdy přijedou dohromady děti ze základních škol, studenti středních škol a společně se zástupci firem sestaví týmy, jejichž členové se nikdy neviděli, neznali zadání a musejí splnit zadaný úkol. Tentokrát šlo o to, sestavit v čase dvou hodin funkční lanovku.

O podpoře technických oborů se hodně mluví v posledních dvou třech letech. Je ale znát nějaký posun k lepšímu v podnikové praxi?
Posun tam je, zvýšil se počet studentů, kteří mají zájem se věnovat strojařině nebo elektrotechnice. Nárůst sice není tak velký, jak bychom si představovali, ale myslím, že už můžeme hovořit o trendu, a to je dobře. Jak strojařina, tak elektrotechnika jsou profese, kde dobří absolventi mají šanci na dobré místo. Na trhu práce pořád chybí strojaři a obecně profese spojené s automobilovým průmyslem a obory na něj navázané.

Co by stát mohl udělat více pro to, aby zatraktivnil podmínky pro technické vzdělání?
Existuje mnoho příkladů, které už nyní ukazují, že to lze provést, ať už jde o stipendia, praxe ve firmách, či zřizování vlastních škol. Potřebovali bychom, aby stát 
a kraje coby zřizovatelé škol šly společnou cestou. Aby to nebylo tak, že jen ojedinělý osvícený podnikatel a osvícený ředitel školy se sejdou 
a domluví spolupráci. Potřebujeme maximálně motivovat rodiče, děti, ale i učitele, že součástí vzdělávání musí být nějaká kvalifikační výuka. Před několika lety se nám podařilo dát dohromady novelu o daňovém zvýhodnění, která motivuje zaměstnavatele a ti si mohou odečíst od daně některé položky související s výukou učňů. Jakoukoliv další cestu, třeba možnost odečíst si od daní stipendia, bychom uvítali.

Je nějaká zkušenost ze zahraničí, která vás inspiruje?
Díváme se samozřejmě do sousedního Německa. Líbí se nám hlavně jejich rozsáhlé praxe studentů ve firmách, to je cesta, kterou bychom měli následovat. Tu reálnou odbornou část si oni odbudou tam, kde se skutečně dělá. Tráví až 80 procent času ve firmě, protože se na půdě firem učí i teoretické odborné předměty, do školy pak docházejí hlavně na všeobecné předměty.