VYBERTE SI REGION

Vinaři si pohorší. Dostanou méně

Jižní Morava - Na horší časy se blýská jihomoravským vinařům, alespoň co se týče každoroční reklamní kampaně na jejich červené, bílé či růžové víno. Vinařský fond totiž pro příští rok počítá se zhruba sedmdesáti miliony korun na propagaci, to je asi o deset milionů méně než v tomto roce.

12.12.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/David Taneček

„Samozřejmě se o tom vědělo, takže v tom nevidím žádný problém. Tyto peníze půjdou opět na podporu vinařské turistiky, různých výstav, festivalů, vinobraní či přednášek,“ nastínil ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Každý vinař musí podle zákona odvést do společné kasy padesát haléřů z jednoho litru prodaného moku. Uplynulá sezona byla z hlediska výběru poplatků pro Vinařský fond úspěšnější než ta minulá, i přesto výdaje na reklamu sníží.

I když se pro příští rok počítá s asi desetimilionovým škrtem v rozpočtu na podporu prodeje tuzemských vín, domácí producenti nemusejí propadat panice. Vinaře, kteří přijdou podle Machovce s kvalitním nápadem na propagaci, Vinařský fond podpoří.

Vinaři mají dva termíny v roce, kdy mohou posílat Vinařskému fondu své žádosti. A to od prvního do patnáctého února a od prvního července do patnáctého srpna. „Musím říct, že jen v letošním roce jsme posuzovali stovky projektů,“ poznamenal Machovec.

Ne všichni vinaři s povinnými odvody na reklamu souhlasí. Například Miroslav Kovács, který má vinařství v Novosedlech, je přesvědčen, že vybrané peníze využívá Vinařský fond nedostatečně.

„Každoročně vyčlením přímo na marketing šest set tisíc korun, z toho asi sto tisíc jde Vinařskému fondu. Tyto peníze bych dokázal využít na propagaci svého vinařství mnohem účelněji. I když v minulosti jsme platili mnohem více,“ připomněl Machovec již zrušenou spotřební daň.

V minulých letech totiž museli vinaři do státní kasy odvádět dvě koruny padesát z litru prodaného vína. Získaná částka navíc neputovala přímo na rozvoj vinařství, jen zlomek šel na povzbuzení prodeje domácích vín, tedy na reklamu.

„Já si myslím, že naši vinaři mohou být s nynějším stavem spokojení. Ukazuje se, že jdeme správným směrem, vždyť letošního Svatomartinského vína se prodalo na osm set tisíc lahví,“ upozornil senátor Jan Hajda, který zasedá v jedenáctičlenné radě Vinařského fondu, na vzrůstající oblibu tohoto mladého vína.

Ten předpovídá domácím vinařům světlou budoucnost. Nynější roční spotřeba na obyvatele v České republice by se podle něj mohla zanedlouho zvednout z průměrných osmnácti na pětadvacet litrů.

Autor: Dagmar Fialová

12.12.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čechům chutná. Přibrzdili ale v alkoholu

Praha – „Spotřeba potravin nabrala dobrý trend. Zdá se, že lidé nemají hlad, ale chuť," zhodnotil poslední čísla šéf odboru statistiky zemědělství, lesnictví a životního prostředí Jiří Hrbek. Poukázal na to, že v Česku i v roce 2015 rostla spotřeba potravin. Má to jen jednu vadu na kráse, bohužel tu podstatnou. Zatímco z Česka mířily do zahraničí suroviny, z ciziny k nám putovaly hotové výrobky.

Dřevo je drahé. Krade se rovnou v lese

Beroun – Topná sezona jede naplno a policisté na nejrůznějších místech republiky znovu vyšetřují krádeže dřeva v lesních porostech.Mnohým lidem se za palivové dříví nechce utrácet a raději si pro něj zajedou do lesa. Zloději odvážejí nejen kulatinu, která je nařezaná u lesních cest, ale také stromy, které si sami pokácí.

Britové poprvé utratili více za vinyly než za stažené desky

Londýn - Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu (ERA). Za vinylové desky lidé podle ERA utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů Kč), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu Kč). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies