VYBERTE SI REGION

Svatomartinské víno bude letos rekordní

Břeclavsko - Už za pětadvacet dnů se na svět vyloupne mladé, Svatomartinské víno. Má ho být tři čtvrtě milionu lahví.

17.10.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

Na svátek svatého Martina, tedy jedenáctého listopadu, si lidé poprvé připijí mladým moravským vínem. Také letos pod společnou značkou Svatomartinské.

„Víno, které už čtvrtým rokem na Martina vítáme, si získává rok od roku stále větší oblibu. Tato značka je pro spotřebitele jakousi zárukou, že se pod ní objeví pouze kvalitní a ověřená mladá vína,“ podotkl ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška. Svatomartinská vína jsou první vína nového ročníku. Jsou svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tu dobu už stačila získat osobitý půvab a charakter.

Zárukou kvality Svatomartinských vín je, že před uvedením na trh je každé víno posouzeno nezávislou komisí. Ta zhodnotí, zda jeho senzorické parametry odpovídají požadované charakteristice. Označení Svatomartinská ponesou na vinětě jen ta, která splnila všechna kritéria.

„Do letošního ročníku Svatomartinských vín se přihlásilo celkem šestaosmdesát vinařství. To je o čtrnáct více než v loňském roce a o více než padesát oproti roku, kdy bylo Svatomartinské uvedeno na trh vůbec poprvé,“ srovnával ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Svatomartinského rok od roku přibývá

Do prodeje by letos podle Machovcových slov mělo pod společnou značkou jít zhruba 750 tisíc lahví vína. Konkrétně 276 tisíc lahví bílého, 192 tisíc růžového a 265 tisíc lahví červeného vína) „To je téměř o sto padesát tisíc lahví více než v minulém roce,“ řekl.

Vinaři většinou nepochybují o tom, že je Svatomartinské víno dobrým počinem. „Získává si oblibu u konzumentů. Určitě to v nabídce vín obohatí trh,“ podotkl vinař Lubomír Glos z Moravské Nové Vsi. Sám o užití značky Svatomartinské neuvažuje, protože hrozny sklízí později. „Více se zaměřujeme na přívlastková vína,“ vysvětlil.

Machovec poukazuje, že značka Svatomartinského vína není jen výsadou velkých vinařských firem. Mají o ni zájem i drobnější vinaři. „Samozřejmě se to pak různí v množství. Vyrábí se od pěti set litrů do dvaceti, třiceti či čtyřiceti tisíc litrů,“ uvedl.

Značku Svatomartinské mohou nést vína vyráběná pouze z konkrétních odrůd. Pro bílé víno jsou to odrůdy Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané, pro růžové a červené víno je to Modrý Portugal a Svatovavřinecké.

K registraci značky Svatomartinské došlo v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. První otevírání lahví mladých vín s typickým znakem na vinětě se uskuteční na svátek svatého Martina – jedenáctého listopadu v jedenáct hodin na slavnostních akcích v celé republice.

Autor: Jiří Ševčík

17.10.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Na soudní jednání ohledně sporu o nošení šátku dorazili i odpůrci islámu.
17 19

Vykázání veřejnosti i zpěv hymny: v Praze pokračuje soud proti hidžábu

Ukrajinská politička Nadija Savčenková vystoupila 12. ledna v Praze na tiskové konferenci.
1 11

Savčenková navrhla "vyměnit" Krym za Donbas

Prezident Zeman se pozastavil nad rozsudkem v kauze Ratha

Praha - Prezident Miloš Zeman se pozastavil nad rozsudkem v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Když se u někoho najdou miliony korun v krabici od vína, diskuse o vině považuje za nepatřičné. Řekl to ve středu novým soudcům, které jmenoval na Pražském hradě.

Smrt Roma v žatecké pizzerii: Rodina podala stížnost na vyšetřování

Žatec, Louny - Pozůstalí jsou přesvědčeni, že policie nešetří případ dost důkladně. Prý kvůli drogám.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies