VYBERTE SI REGION

Vláda schválila zvýšení sazeb mýtného

Praha - Sazby mýtného pro kamiony a autobusy v Česku od ledna 2015 vzrostou. Proti původnímu plánu zůstane zachována zvýšená sazba pro páteční jízdy kamionů, která má regulovat zvýšený provoz v tento čas. Po dnešním jednání vlády to sdělil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

27.10.2014 3 AKTUALIZOVÁNO 27.10.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Kamionům splňujícím ekologickou normu euro 5 by měly podle návrhu vzrůst od ledna 2015 sazby mýtného v průměru o 9,8 procenta, v kategorii vozidel s méně ekologickými motory bude růst činit 8,2 procenta. Autobusům, které mají proti kamionům výrazně snížené sazby, vzroste cena až o 30 procent.

Majitel autobusového dopravce Student Agency Radim Jančura připustil, že nezbude nic jiného než zakalkulovat zvýšené mýtné do ceny jízdného. „Ve výsledku na to doplatí cestující. Nicméně je nesmysl, aby se kamionům zvyšovalo mýtné o deset procent a autobusům o 30 procent. Takové zvýšení není logické. Je to sdělení, že veřejná doprava je vládě ukradená," míní Jančura a připomněl, že předchozí vláda, která podle něj byla horší než současná, naopak mýtné pro autobusy snížila. „Přijde mi to spíš jako trucpodnik ministra dopravy proti nám, protože jsme největším plátcem mýta z autobusových dopravců," řekl Jančura a dodal, že doufá, že takové zvýšení nakonec neprojde.

Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad zachování pátečních zvýšených tarifů státní rozpočet viditelným způsobem nijak neobohatí, naopak budou zachovány velké komplikace pro dopravce, a především řidiče z Moravy. „Pětihodinové zvýšení mýtného v pátek odpoledne buď připraví moravské řidiče o možnost pátečního návratu domů na víkend, nebo moravským dopravcům neúměrně zvýší náklady na mýtné," uvedl Felix.

„Pro naše řidiče je velmi nepříjemné, že nemohou svůj pracovní týden ukončit jako většina občanů v pátek, ale musí do páteční noci zastavit na naší západní hranici. Nutno dodat, že se tak mnohdy děje za zcela nevyhovujících hygienických podmínek a někde i na hranici bezpečnosti, kvůli léta neřešenému nedostatku parkovacích míst," dodal generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák.

Podle původního Prachařova návrhu mělo být součástí návrhu zrušení dvojnásobně zvýšených sazeb za provoz v pátek mezi 15:00 až 20:00. Toto opatření mělo prý jen minimální dopad na skladbu vozidel využívajících komunikace v tuto dobu. Dvojnásobně vyšší sazby navíc kvůli malému množství vozidel, která v tuto dobu jezdí, nepřinášely významnější množství peněz, uvedlo v materiálu ministerstvo. Návrh však při prvním projednáváním ministry minulý týden u některých kolegů ve vládě včetně premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) narazil.

Nová kategorie vozidel

Od ledna rovněž vznikne nová kategorie vozidel splňující normu euro 6 a EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle ). U těchto kamionů by měly ceny za ujetý kilometr po zpoplatněné síti odpovídat letošním cenám platným pro euro 5.

Právě vytvoření nově kategorie umožnilo podle Sobotky ministerstvu během uplynulého týdne vyjednat s dopravci kompromis ve věci pátečních sazeb.

Jako kompenzace za zdražení mýtných sazeb mají být dopravcům sníženy limity pro získání množstevních slev na mýtném. Pětiprocentní slevy na mýtném tak budou moci dopravci dosáhnout při platbách 75.000 korun na jedno vozidlo. Pro získání maximální, třináctiprocentní úlevy, budou muset s jedním vozidlem na mýtném zaplatit 300.000 korun.

Autor: ČTK

27.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies