VYBERTE SI REGION

Vladimír Dlouhý: Orientace na jedinou oblast je riziková

Mladá Boleslav /ROZHOVOR/ - S prezidentem Hospodářské komory ČR o Mladoboleslavsku, Škodě Auto a ekonomických sankcích.

3.10.2014 4
SDÍLEJ:

Vladimír DlouhýFoto: Deník/Martin Divíšek

„Chtěl bych, aby se Hospodářská komora stala přitažlivější pro naše nečleny. Chci, abychom zvyšovali podíl našich členů a nebyli reprezentantem veškerého podnikatelského stavu naší země jen ze zákona, ale abychom skutečně sdružovali drobné podnikatele, střední firmy i velké nadnárodní podniky jako je Škoda Auto," nechal se slyšet Vladimír Dlouhý, nový prezident Hospodářské komory ČR během své návštěvy Mladé Boleslavi.

Novopečený prezident, který do funkce nastoupil v květnu letošního roku, navštívil v Mladé Boleslavi výrobní závod společnosti Škoda Auto a setkal se se zástupci mladoboleslavské hospodářské komory. V rozhovoru, který poskytl Boleslavskému deníku, konstatoval, že Mladoboleslavsko je díky dominantnímu vlivu Škody výjimečným regionem.
 

Je nepochybné, že největší česká společnost má na město i region, ve kterém funguje, velký vliv. Jak ho vnímáte vy ze své pozice prezidenta Hospodářské komory?
Jak jsem se dozvěděl, automobilka zaměstnává zhruba deset tisíc lidí z Mladé Boleslavi a dalších deset tisíc lidí, kteří dojíždějí. To je ovšem jen ta přímá vazba. Automobilka má pro Mladou Boleslav i řadu nepřímých vazeb například v oblasti školství. V závodě jsem navštívil odborné učiliště a viděl, že studenti se tu učí pracovat s roboty, získávají zkušenosti na diagnostice. Dokonce mi předvedli jimi navržené auto CityJet, což je nádherná věc. Úplně se mi v něm chtělo projet. Automobilka ovlivňuje ale i sportovní a kulturní život. Zkrátka město, kde je tak významná firma, se s ní svým způsobem veze. Mladá Boleslav má spoustu vazeb na své okolí, ale dnes je jednoznačně určená automobilkou.

Nese podle vás zásadní orientace na průmysl a zejména automobilový průmysl také nějaká rizika?
Samozřejmě, každá oblast, která se orientuje pouze na jeden dominantní zdroj ekonomické aktivity, podstupuje riziko. Na druhé straně se zdá, že postavení Škody Auto ve středních Čechách, na úrovni České republiky a vlastně i na globálním trhu je velmi pevné. Riziko tak není velké. To ovšem neznamená, že ti, kteří nejsou s automobilkou přímo propojeni, by neměli usilovat o diverzifikaci hospodářství. Je přece pravdou, že zde funguje také řada firem, které sice dodávají Škodě Auto, ale svými dodávkami se orientují i na jiné společnosti, což je velmi vítané.

Tato otázka se nabízí v souvislosti s ruskými sankcemi. Škoda Auto od začátku sankcí potvrzuje, že jimi netrpí. Nemůže se to v dlouhodobém horizontu změnit?
To je obecnější otázka pro celou Českou republiku. Postavení Škody je do určité míry ovlivněno tím, že Škoda v Rusku také vyrábí. Taková skutečnost pokaždé znamená, že se daná společnost sankcím vyhýbá. Nikdo, ani ruská vláda, neučiní nic proti firmě, která na jejím území vyrábí, zaměstnává a generuje hodnotu. Z tohoto hlediska má škodovka lepší postavení. Osobně si ale nechci představovat případ, kdy by ruská vláda prohloubila sankce vůči Západu například mnohem vyšším dovozním clem na automobil vyrobený v Evropské unii, hovoříme-li stále o automobilovém průmyslu. Nechci mluvit za vedení společnosti, ale jsem si jist, že potom už by sankce dopad měly.

Jaký je vůbec pohled Hospodářské komory ČR na ruské sankce?
Osobně si nemyslím, že sankce jsou efektivním nástrojem. Řešení bychom měli hledat na politické úrovni a docílit diplomatické dohody. Jsem přesvědčen o tom, že v naší myslné politice vůči Rusku budeme muset ústupky udělat, tím ovšem nechci říci, že schvaluji anexi Krymu (smích). Pokud bychom v tuto chvíli ruský trh vyklidili, odhaduji, že českým firmám by se vracelo podstatně hůř. Ruské sankce nás všechny nutí zamýšlet se nad vyhledáváním nových trhů, nad diverzifikací činnosti. Ruský trh nebyl snadný ani předtím, než došlo k ukrajinskému konfliktu.

Vraťme se ještě zpět do regionu. Jak ochotní jsou podnikatelé a společnosti z Mladoboleslavska spolupracovat s Hospodářskou komorou?
To je obecný problém hospodářské komory po celé České republice. Komora nemá holdingové uspořádání, jako je tomu například na Slovensku, kde má tato organizace jedno společné IČO a kde fungují specifické vertikální vztahy. U nás máme těch identifikačních čísel celkem 74, a jednotlivé hospodářské komory tak mají daleko větší míru autonomie. O mladoboleslavské komoře však často slýchám, že vystupuje značně nezávisle a pracuje nadprůměrně, takže má být na co hrdá.

Autor: Martin Weiss

3.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies