VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jízdu vlakem nové tarify někde zdraží, jinde zlevní

PRAHA - České dráhy (ČD) chystají nové ceny jízdenek. Budou platit od 9. prosince a pocítí je všichni cestující. Zároveň dráhy zruší příplatky na vlaky vyšších kategorií EuroCity a InterCity

30.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archív

„Pro většinu zákazníků je to změna k lepšímu, určitá část zákazníků si zachová status quo, část zaplatí mírně více,“ řekla ředitelka odboru osobní dopravy Luďka Hnulíková. Polepší si podle ní především cestující vlaků vyšších kategorií InterCity a EuroCity. Například na trase z Prahy do Olomouce bude zákaznické jízdné o 21 korun nižší než dnešních 252 Kč.

Zásadní změna je valgoritmu výpočtu jízdného, nová tarifní koncepce znamená především zrušení pásmového tarifu. Cestující tak zaplatí nově jen za ujeté kilometry. Při cestě delší než 600 kilometrů již se jízdné nezvyšuje. Příplatky na vlaky vyšších kategorií dráhy se podle náměstka generálního ředitele Jiřího Koláře zrušily proto, že nejsou v Evropě běžné.

„Myslíme si, že je platba jen za ujeté kilometry spravedlivější. Chceme přilákat cestující do vlaků. Chceme, aby vlakem jezdilo nejen více lidí, ale i více psů,“ řekl náměstek ředitele ČD Jiří Kolář. „Očekáváme, že cestující zaujme program ČD Bonus, obyčejné jízdné využívají dnes již jen čtyři procenta cestujících,“ vysvětlil Kolář.

Nový způsob výpočtu jízdného se dotkne obyčejného jízdného a všech slev, které zněj vycházejí – zpáteční slevy, slevy pro držitele In-karty/Rail plus v libovolné variantě, slevy pro skupiny, zvláštní jízdné pro držitele ZTP, ZTP/P, důchodce, děti mladší 15 let, studenty a žáky, včetně traťových jízdenek. Základem pro výpočet slev a dalších druhů jízdenek je obyčejné jízdné. To se například při přepočtu ztarifního pásma na skutečně ujeté kilometry do vzdálenosti 20 km liší od původní ceny od -4 korun po +3 koruny.

„Asi 80 procent cestujících cestuje na vzdálenost do 35 kilometrů. Tím, že je tarif rozpočítán, je to pro někoho levnější, pro někoho o trochu dražší, protože se pásmo rozdělilo. Velmi výrazným zlevněním je zrušení příplatků, zvýšení slev pro studenty ze 30 na 50 procent, na dlouhé cesty také rozpočítání kilometrů,“ řekl Ondřej Kubala, tiskový mluvčí ČD. „In-karet je mezi lidmi něco přes 160 tisíc, In-gold má cca 750 zákazníků,“ doplnil.

Zatímco prosincové změny tarifu zdraží jízdné jen určité skupině cestujících, Hnulíková nevyloučila, že v příštím roce zdraží jízdné plošně. Důvodem je zvýšení DPH, na které dnes oznámené změny nereagují. „Tyto tarify jsme tvořili v srpnu, kdy ještě nebylo jisté, zda vládní reforma projde,“ řekla Hnulíková.

Sleva platí také pro psa. Za každý spoj, který se psem použijete, zaplatíte 10 korun, nebo můžete koupit přestupní lístek za 20 korun. Asistenční a vodicí psi budou jezdit zdarma. Kočárky sdítětem jezdí vlakem zdarma, platbě jízdného nepodléhají zavazadla do 50 kg, jež se vejdou do vymezených prostor.

Novinkou je luxusní síťová jízdenka In-gold all inclusive za 50 tisíc korun ročně, vníž je zahrnuto využití všech vlaků v1. a 2. třídě, bezplatný odběr místenek veShopu ČD, při nástupu do vlaku SuperCity bez místenky odbavení ve vlaku bez přirážky, bezplatná lanovka na Ještěd, bezplatná přeprava psa, bezplatné využití úschovy během přepravy.

Tarifní koncepce

  • - Zruší se tarifní pásma, cestující zaplatí přesně za ujeté kilometry
  • - Ruší se příplatky na vlaky Eurocity a Intercity
  • - Zjednoduší se systém tarifních nabídek ČD
  • - Zavádí se program pro cestující ČD Bonus
  • - Zavádí se nová integrovaná síťová jízdenka REGIONet Labe – Elbe zÚstecka do Drážďan

Novinka nejen pro Severočechy

Od 1. listopadu zavedou České dráhy novou síťovou jízdenku. Umožní cestování po celém Ústecku a okolí Drážďan. Jízdenku REGIONet Labe – Elbe připravily České dráhy společně sDopravním podnikem města Děčín a německým dopravním svazem VVO. Jízdenka platí i pro MHD vDěčíně a Drážďanech.

„Jízdenku si můžete koupit třeba vTeplicích na vlakovém nádraží, jet odtamtud do Drážďan přímou autobusovou linkou, tam využívat celý den městskou hromadnou dopravu a večer se vrátit vlakem zpět,“ vysvětlil Jiří Kolář, náměstek ředitele ČD.

Na využití této speciální jízdenky je postavena i slevová politika. Jedna jízdenka na celý den je pro všechny cestující za 200 korun, pro dva až pět cestujících za 400 korun. Rodiny sdětmi si mohou za 400 korun udělat zajímavý celodenní výlet. (tom)

Bonusový program

První marketingový nástroj ČD Bonus je na světě. Dráhy pochopily, že musí cestující více motivovat. Cestovní doklad ve výši od 200 korun už přinese slevu při nákupu na více než stovce obchodních míst smluvních partnerů zapojených do ČD Bonus. Kromě toho také začíná spolupráce sinternetovým portálem octopustravel.cz. Jeho prostřednictvím může zákazník ČD pořídit levnější ubytování všech kategorií ve více než 20 tisících místech na celém světě.

„Chceme vybudovat největší zákaznický program vČeské republice, který klientům Českých drah přinese řadu výhod, takže dostanou částečně či zcela zpět zaplacené jízdné,“ řekl Aleš Ondrůj, ředitel marketingu ČD. „Program je zajímavý i pro naše partnery. Na 181 milionů cestujících, kteří ročně využijí naše služby, bude nyní směřovat cíleně kprodejním místům,“ dodal Ondrůj.

Obchodní partneři programu ČD Bonus představují kombinovanou nabídku zboží a služeb. Jízdenka nad 200 korun například přináší slevu 10 procent na knihy, lístky do kina. Jízdenka nad 400 korun ale už přinese 10 procent slevu ve značkových módních obchodech, levnější ubytování vhotelích, skiareálech. Detaily slevové politiky budou zveřejněny na serveru Českých drah www.cd.cz. Khledání slevy vubytování poslouží záložka www.cd.cz/hotely. „Nabídka ubytování přes internet je logickou součástí rozšiřování on-line služeb Českých drah,“ vysvětlil náměstek Kolář. „Provozování našeho internetového a telefonického prodeje dostává další rozměr a umožňuje nám ještě více se přiblížit kpozici poskytovatele kompletních služeb,“ doplnil Kolář. (tom)

30.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sněmovna, ilustrační foto
2 8

Parlament dostane v příštím roce přidáno. Na fasádu i odchodné

Kamionová doprava na dálnici
15 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Bez přesčasů by chyběly tisíce lékařů a sester

Čtyři stovky lékařů a tisíc sester. Přesně tolik nových zaměstnanců by musely sehnat české nemocnice, pokud by měly ze dne na den začít dodržovat zákoník práce. Vyplývá to z propočtů Asociace krajů České republiky. Pro představu: zhruba stejný počet zdravotníků pracuje ve všech špitálech Karlovarského kraje.

NATO se zapojí do koalice proti Islámskému státu, rozhodl summit

Severoamerická aliance podpořila mezinárodní koalici bojující v Iráku a Sýrii s Islámským státem. Na summitu NATO přislíbila pomoc proti této teroristické organizaci. Podle generálního tajemníka aliance Jense Stoltenberga to ovšem neznamená, že se zapojí do bojových operací. Jde prý hlavně o politickou podporu.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies