VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rána pro sever Moravy. Skončí vlaky přes Polsko

Jesenicko – Letošní čtrnáctý červen může být posledním dnem, kdy se lidé dostanou vlakem z Jeseníku do Krnova. Pouze do tohoto data jsou zaplaceny poplatky za používání úseku železnice, který vede přes polské území. Moravskoslezský kraj již dále objednávat vlaky na trati do Jeseníku nechce.

25.3.2014 20
SDÍLEJ:

Český vlak v polských Glucholazech. Takový pohled už možná za pár měsíců bude definitivně minulostí. Osud spojů mezi Jeseníkem a Krnovem je krajně nejistý.Foto: Deník/Michal Krestýn

Když se Jaroslava Bednářová z Mikulovic dozvěděla zprávu o možném konci železniční dopravy přes polské Glucholazy, rozbušilo se jí rozrušením srdce.

„Byla by to pro nás katastrofa. Co se týče cestování, je už nyní problém se někam dopravit. Když se nedostanu do Šumperku nebo Olomouce, řeším to tak, že jezdím do Opavy nebo Ostravy. To asi padne úplně," obává se obyvatelka Mikulovic.

Dopravní obslužnost Jesenicka není ani v současnosti ideální. Autobusy se lidé z okolí Zlatých Hor již nyní nedostanou například k prvnímu rannímu vlaku do Olomouce nebo od posledního večerního spoje z vnitrozemí. „Všichni řeší dopravu autem. Kdo nemá auto, má smůlu," konstatovala Jaroslava Bednářová.

Jeseník spojují s Krnovem denně čtyři páry spěšných vlaků. Část trasy vede přes polské území. Za používání tohoto úseku dráhy inkasuje polská strana na základě pětašedesát let staré dohody vysoké poplatky. Do údržby zanedbané trati však dlouhodobě neinvestuje.

Za průjezd Polskem platí kraje miliony

Do konce roku 2012 objednával rychlíky mezi Jeseníkem a Krnovem stát. Nyní financují provoz spojů Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Za průjezd vlaků přes polské území, takzvanou peáž, hradí polské straně ročně pět milionů korun. O tuto částku se oba kraje dělí rovným dílem.

V polovině února však Moravskoslezský kraj svým olomouckým partnerům oznámil, že od patnáctého června na dotčené trati provoz objednávat nehodlá.

Trati hrozí, že ji polská strana uzavře z technických důvodů. Dráha nemá zajištěné návaznosti do vnitrozemí a nepatří tak podle evropských předpisů do společného železničního prostoru.

Jedinou možnost, jak zachovat železniční spojení na současné úrovni, vidí oba kraje v převzetí objednávky spěšných vlaků ministerstvem dopravy.

„Jsme toho názoru, že mezinárodní dopravu by i v této míře měl prioritně zajišťovat stát," sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Ministerstvo dopravy zatím pouze potvrdilo, že k němu požadavek krajů doputoval. „Nárokem krajů se budeme samozřejmě zabývat a následně připravíme reakci," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Bez polské strany železnici nezrekonstruují

Osobní dopravu na trati přes Polsko měla zachránit rekonstrukce železnice z peněz Evropské unie. Projektu se však odmítly účastnit Polskie Linie Kolejowe (PLK). Tato společnost je správcem infrastruktury a v Polsku odpovídá za údržbu tratí a investice na nich. Bez PLK však není obnova trati možná. Poláci tak celý projekt nepředložili.

„Olomoucký kraj tak nemá žádné partnery pro zajištění dlouhodobého provozu na dotčené trati," konstatovala mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

„Polské straně současný stav vyhovuje. Podle staré smlouvy berou velké peníze, nechtějí do trati nic investovat. Ani ji Čechům nechtějí pronajmout, abychom si ji spravili a provozovali," řekla starostka Jeseníku Marie Fomiczewová.

Olomoucký kraj kvůli současné situaci musel začít řešit náhradu vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem autobusovými spoji.

„Jesenicko je bohužel dlouhodobě postiženo vysokou nezaměstnaností. Snížení dopravní obslužností, mimo jiné i mobility pracovní síly, by tuto nepříznivou situaci ještě zhoršilo," okomentovala postup kraje Kamila Navrátilová.

S koncem osobní dopravy by byl nejistý i osud řady drážních zaměstnanců. Na nádraží v Mikulovicích pracuje třináct lidí, v Písečné tři. „To máte šestnáct lidí, k tomu nějaký strojvedoucí. Dvacet lidí by mohlo přijít o práci," obává se Jaroslava Bednářová.

Olomoucký kraj se dále snaží situaci řešit s ministerstvem dopravy. O problematice bude jednat i v rámci Asociace krajů.

Autor: Petr Krňávek

25.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 20
SDÍLEJ:
První ministryně Skotska (premiérka) Nicola Sturgeonová chce bránit místo, které má Skotsko v Evropské unii, a bude usilovat o to, aby Skotové mohli mít po odchodu Británie z unie i nadále přístup k evropskému jednotnému trhu.
AKTUALIZOVÁNO
5

Skotský parlament souhlasí s novým referendem o nezávislosti

Donald Trump
AKTUALIZOVÁNO
2 4

Trump podepsal dekret, kterým končí Obamovy ekologické regulace

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Krajský soud potvrdil půlmilionovou pokutu pro ministerstvo vnitra

Krajský soud v Brně v úterý potvrdil půlmilionovou pokutu, kterou Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil ministerstvu vnitra. Je za chyby v zakázce na IT služby související s výplatou sociálních dávek. Soud potvrdil rozhodnutí ÚOHS z roku 2013. V úterý to řekla mluvčí soudu Simona Pešková.

Se zpěvačkou Špinarovou se příznivci rozloučí 1. dubna v Ostravě

Se zpěvačkou Věrou Špinarovou, která náhle zemřela v neděli ve věku 65 let, se její příznivci mohou rozloučit dopoledne 1. dubna v Ostravě. Smuteční síň krematoria ve Slezské Ostravě jim bude zpřístupněna od 09:00 do 12:00. Odpoledne se poslední rozloučení uskuteční pouze v kruhu rodiny a přátel. ČTK o tom dnes informoval Adam Pavlík, syn Věry Špinarové a vedoucí její doprovodné kapely.

Divoká prasata terorizují lázně i města

Nejsou to hony za dobrodružstvím, ale na vztek. Odstřel divokých prasat, která v nájezdech terorizují parky v Karlových Varech a dalších městech, ale nepohrdnou ani zahradami soukromníků, nyní zaměstnává myslivce i pracovníky Správy lázeňských parků. Ačkoliv na čekanou vyrážejí prakticky každou noc, od začátku letošního roku se jim podařilo ulovit jeden kus.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies