VYBERTE SI REGION

Rána pro sever Moravy. Skončí vlaky přes Polsko

Jesenicko – Letošní čtrnáctý červen může být posledním dnem, kdy se lidé dostanou vlakem z Jeseníku do Krnova. Pouze do tohoto data jsou zaplaceny poplatky za používání úseku železnice, který vede přes polské území. Moravskoslezský kraj již dále objednávat vlaky na trati do Jeseníku nechce.

25.3.2014 20
SDÍLEJ:

Český vlak v polských Glucholazech. Takový pohled už možná za pár měsíců bude definitivně minulostí. Osud spojů mezi Jeseníkem a Krnovem je krajně nejistý.Foto: Deník/Michal Krestýn

Když se Jaroslava Bednářová z Mikulovic dozvěděla zprávu o možném konci železniční dopravy přes polské Glucholazy, rozbušilo se jí rozrušením srdce.

„Byla by to pro nás katastrofa. Co se týče cestování, je už nyní problém se někam dopravit. Když se nedostanu do Šumperku nebo Olomouce, řeším to tak, že jezdím do Opavy nebo Ostravy. To asi padne úplně," obává se obyvatelka Mikulovic.

Dopravní obslužnost Jesenicka není ani v současnosti ideální. Autobusy se lidé z okolí Zlatých Hor již nyní nedostanou například k prvnímu rannímu vlaku do Olomouce nebo od posledního večerního spoje z vnitrozemí. „Všichni řeší dopravu autem. Kdo nemá auto, má smůlu," konstatovala Jaroslava Bednářová.

Jeseník spojují s Krnovem denně čtyři páry spěšných vlaků. Část trasy vede přes polské území. Za používání tohoto úseku dráhy inkasuje polská strana na základě pětašedesát let staré dohody vysoké poplatky. Do údržby zanedbané trati však dlouhodobě neinvestuje.

Za průjezd Polskem platí kraje miliony

Do konce roku 2012 objednával rychlíky mezi Jeseníkem a Krnovem stát. Nyní financují provoz spojů Olomoucký a Moravskoslezský kraj. Za průjezd vlaků přes polské území, takzvanou peáž, hradí polské straně ročně pět milionů korun. O tuto částku se oba kraje dělí rovným dílem.

V polovině února však Moravskoslezský kraj svým olomouckým partnerům oznámil, že od patnáctého června na dotčené trati provoz objednávat nehodlá.

Trati hrozí, že ji polská strana uzavře z technických důvodů. Dráha nemá zajištěné návaznosti do vnitrozemí a nepatří tak podle evropských předpisů do společného železničního prostoru.

Jedinou možnost, jak zachovat železniční spojení na současné úrovni, vidí oba kraje v převzetí objednávky spěšných vlaků ministerstvem dopravy.

„Jsme toho názoru, že mezinárodní dopravu by i v této míře měl prioritně zajišťovat stát," sdělila mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

Ministerstvo dopravy zatím pouze potvrdilo, že k němu požadavek krajů doputoval. „Nárokem krajů se budeme samozřejmě zabývat a následně připravíme reakci," uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Bez polské strany železnici nezrekonstruují

Osobní dopravu na trati přes Polsko měla zachránit rekonstrukce železnice z peněz Evropské unie. Projektu se však odmítly účastnit Polskie Linie Kolejowe (PLK). Tato společnost je správcem infrastruktury a v Polsku odpovídá za údržbu tratí a investice na nich. Bez PLK však není obnova trati možná. Poláci tak celý projekt nepředložili.

„Olomoucký kraj tak nemá žádné partnery pro zajištění dlouhodobého provozu na dotčené trati," konstatovala mluvčí Olomouckého kraje Kamila Navrátilová.

„Polské straně současný stav vyhovuje. Podle staré smlouvy berou velké peníze, nechtějí do trati nic investovat. Ani ji Čechům nechtějí pronajmout, abychom si ji spravili a provozovali," řekla starostka Jeseníku Marie Fomiczewová.

Olomoucký kraj kvůli současné situaci musel začít řešit náhradu vlaků mezi Jeseníkem a Krnovem autobusovými spoji.

„Jesenicko je bohužel dlouhodobě postiženo vysokou nezaměstnaností. Snížení dopravní obslužností, mimo jiné i mobility pracovní síly, by tuto nepříznivou situaci ještě zhoršilo," okomentovala postup kraje Kamila Navrátilová.

S koncem osobní dopravy by byl nejistý i osud řady drážních zaměstnanců. Na nádraží v Mikulovicích pracuje třináct lidí, v Písečné tři. „To máte šestnáct lidí, k tomu nějaký strojvedoucí. Dvacet lidí by mohlo přijít o práci," obává se Jaroslava Bednářová.

Olomoucký kraj se dále snaží situaci řešit s ministerstvem dopravy. O problematice bude jednat i v rámci Asociace krajů.

Autor: Petr Krňávek

25.3.2014 VSTUP DO DISKUSE 20
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies