VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky budou více propojovány s autobusy

Praha - Omezíme zpoždění a zlepšíme čistotu ve vlacích, od krajů a ministerstva budeme ale zároveň požadovat více peněz, a tam, kde to nebude efektivní, přenecháme dopravu autobusům.

9.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Holek

To jsou ve zkratce plány nového vedení Českých drah (ČD), se kterými v pátek poprvé předstoupili před novináře nový generální ředitel ČD Petr Žaluda a nový náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

Problémem finace

Za hlavní úkol si nový management stanovil zlepšení celkové image drah a zlepšení jejich financování.

„Hlavním problémem je skutečnost, že železnice je v České republice dlouhodobě podfinancována, a to i ve srovnání například s Maďarskem či sousedním Slovenskem,“ uvedl Žaluda.

Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je u nás jen 62 korun, zatímco na Slovensku a v Maďarsku je to v přepočtu 124, respektive 136 korun. Nové vedení drah proto chce začít debatu s politiky a kraji o zvýšení dotací na ztrátovou osobní dopravu.

Případné peníze pak chce investovat do obnovy zastaralého vozového parku, který v tuto chvíli čítá přibližně čtyři tisíce vagonů a tisíc lokomotiv.

Průměrný věk těchto souprav je kolem pětadvaceti let a v ideálním případě by dráhy ročně potřebovaly na pořízení nových vozů kolem dvaceti milard. Pro letošek však do nákupu investují jen 3,6 miliardy.

„Těch 20 miliard je optimální stav, kterého nikdy nedosáhneme. Když politiky přesvědčíme o 8 miliardách, taky to bude úspěch. To je ale plán, který v prvním roce jistě nesplníme,“ odhadl Žaluda. Podle něj by nyní bylo úspěchem získat na nákup nových vozů částku kolem pěti miliard.

Poměrně revoluční novinku plánují dráhy u regionálních spojů. Chtějí zlepšit propojení vlaků s autobusy a jednat s kraji o tom, že v místech s trvale nízkým vytížením spojů raději přenechají spojení autobusům.

Nejde o plošné omezování

„Nejdeme cestou jejich plošného omezení, ale chceme s objednavatelem diskutovat, zda např. šest spojů denně má smysl a zda by třeba nebylo lepší obsloužit danou lokalitu dvěma spoji a zbytek obsloužit pomocí autobusů,“ vysvětlil náměstek Moravec.

Ten ještě před měsícem šéfoval soukromé dopravní společnosti Veolia Transport provozující autobusy. Podle něj však nejde o střet zájmů, ale naopak o výhodu.

Autor: Jan Klička

9.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
AKTUALIZOVÁNO
10 32

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Před kasárnymi zasahovala policie

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Ministryně Valachová: Škola musí zveřejnit přijatého žáka s nejhorším výsledkem

Střední školy budou muset v rámci jednotných přijímacích zkoušek anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky testů. V pořadu Partie televize Prima to dnes řekla ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD). Podle ní to bude ukazatel kvality dané školy pro rodiče a zájemce o studium. Jednotné přijímací zkoušky se letos plošně konají poprvé, a to na maturitní obory středních škol.

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies