VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky budou více propojovány s autobusy

Praha - Omezíme zpoždění a zlepšíme čistotu ve vlacích, od krajů a ministerstva budeme ale zároveň požadovat více peněz, a tam, kde to nebude efektivní, přenecháme dopravu autobusům.

9.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Holek

To jsou ve zkratce plány nového vedení Českých drah (ČD), se kterými v pátek poprvé předstoupili před novináře nový generální ředitel ČD Petr Žaluda a nový náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

Problémem finace

Za hlavní úkol si nový management stanovil zlepšení celkové image drah a zlepšení jejich financování.

„Hlavním problémem je skutečnost, že železnice je v České republice dlouhodobě podfinancována, a to i ve srovnání například s Maďarskem či sousedním Slovenskem,“ uvedl Žaluda.

Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je u nás jen 62 korun, zatímco na Slovensku a v Maďarsku je to v přepočtu 124, respektive 136 korun. Nové vedení drah proto chce začít debatu s politiky a kraji o zvýšení dotací na ztrátovou osobní dopravu.

Případné peníze pak chce investovat do obnovy zastaralého vozového parku, který v tuto chvíli čítá přibližně čtyři tisíce vagonů a tisíc lokomotiv.

Průměrný věk těchto souprav je kolem pětadvaceti let a v ideálním případě by dráhy ročně potřebovaly na pořízení nových vozů kolem dvaceti milard. Pro letošek však do nákupu investují jen 3,6 miliardy.

„Těch 20 miliard je optimální stav, kterého nikdy nedosáhneme. Když politiky přesvědčíme o 8 miliardách, taky to bude úspěch. To je ale plán, který v prvním roce jistě nesplníme,“ odhadl Žaluda. Podle něj by nyní bylo úspěchem získat na nákup nových vozů částku kolem pěti miliard.

Poměrně revoluční novinku plánují dráhy u regionálních spojů. Chtějí zlepšit propojení vlaků s autobusy a jednat s kraji o tom, že v místech s trvale nízkým vytížením spojů raději přenechají spojení autobusům.

Nejde o plošné omezování

„Nejdeme cestou jejich plošného omezení, ale chceme s objednavatelem diskutovat, zda např. šest spojů denně má smysl a zda by třeba nebylo lepší obsloužit danou lokalitu dvěma spoji a zbytek obsloužit pomocí autobusů,“ vysvětlil náměstek Moravec.

Ten ještě před měsícem šéfoval soukromé dopravní společnosti Veolia Transport provozující autobusy. Podle něj však nejde o střet zájmů, ale naopak o výhodu.

Autor: Jan Klička

9.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Technopárty Czarotek ve Vysoké Peci u Jirkova
AKTUALIZOVÁNO
2 58

Mladý muž zemřel na technopárty Czarotek u Jirkova

Základní škola v Plánici, kde došlo k incidentu mezi učitelem a hajlujícím žákem.
8

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Fiala o kauze Babiš: Vyzýváme Sobotku, aby jednal. Čas má do pondělí

Předseda ODS Petr Fiala se na tiskové konferenci ODS v Jihlavě, na které byla představena první pětice kandidátu do voleb do Poslanecké sněmovny, vyjádřil k aktuální situaci na české politické scéně. 

Počátek května bude chladný. Od poloviny měsíce začnou teploty stoupat

Počátek května bude ve znamení deště. Ve zbytku měsíce se bude postupně oteplovat a srážky by se měly dostat do průměru. Vyplývá to ze čtyřtýdenního výhledu počasí, který dnes na svém webu zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).  

EXKLUZIVNĚ

Andrej Babiš: Sobotka chce dovládnout bez nás

/ROZHOVOR, ANKETA/ Ve vládní koalici houstne atmosféra. Premiér Bohuslav Sobotka se svým ministrem financí Andrejem Babišem nemluví, vyměňují si jen dopisy. A ve vzduchu visí otázka, zda ministerský předseda Andreje Babiše odvolá. Důvodem by mohly být pochybnosti kolem Babišových podnikatelských aktivit.

Čápata v Dubném nezvládla mrazivé počasí, všechna čtyři zahynula

Prokřehlá čápata nevydržela chlad a mokro a v pátek večer postupně uhynula. Protože lidé dubenskou čapí rodinu díky webkameře sledují, všimli si uhynutí prvních dvou a zorganizovali záchranou akci.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies