VYBERTE SI REGION

Vlaky budou více propojovány s autobusy

Praha - Omezíme zpoždění a zlepšíme čistotu ve vlacích, od krajů a ministerstva budeme ale zároveň požadovat více peněz, a tam, kde to nebude efektivní, přenecháme dopravu autobusům.

9.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Holek

To jsou ve zkratce plány nového vedení Českých drah (ČD), se kterými v pátek poprvé předstoupili před novináře nový generální ředitel ČD Petr Žaluda a nový náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

Problémem finace

Za hlavní úkol si nový management stanovil zlepšení celkové image drah a zlepšení jejich financování.

„Hlavním problémem je skutečnost, že železnice je v České republice dlouhodobě podfinancována, a to i ve srovnání například s Maďarskem či sousedním Slovenskem,“ uvedl Žaluda.

Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je u nás jen 62 korun, zatímco na Slovensku a v Maďarsku je to v přepočtu 124, respektive 136 korun. Nové vedení drah proto chce začít debatu s politiky a kraji o zvýšení dotací na ztrátovou osobní dopravu.

Případné peníze pak chce investovat do obnovy zastaralého vozového parku, který v tuto chvíli čítá přibližně čtyři tisíce vagonů a tisíc lokomotiv.

Průměrný věk těchto souprav je kolem pětadvaceti let a v ideálním případě by dráhy ročně potřebovaly na pořízení nových vozů kolem dvaceti milard. Pro letošek však do nákupu investují jen 3,6 miliardy.

„Těch 20 miliard je optimální stav, kterého nikdy nedosáhneme. Když politiky přesvědčíme o 8 miliardách, taky to bude úspěch. To je ale plán, který v prvním roce jistě nesplníme,“ odhadl Žaluda. Podle něj by nyní bylo úspěchem získat na nákup nových vozů částku kolem pěti miliard.

Poměrně revoluční novinku plánují dráhy u regionálních spojů. Chtějí zlepšit propojení vlaků s autobusy a jednat s kraji o tom, že v místech s trvale nízkým vytížením spojů raději přenechají spojení autobusům.

Nejde o plošné omezování

„Nejdeme cestou jejich plošného omezení, ale chceme s objednavatelem diskutovat, zda např. šest spojů denně má smysl a zda by třeba nebylo lepší obsloužit danou lokalitu dvěma spoji a zbytek obsloužit pomocí autobusů,“ vysvětlil náměstek Moravec.

Ten ještě před měsícem šéfoval soukromé dopravní společnosti Veolia Transport provozující autobusy. Podle něj však nejde o střet zájmů, ale naopak o výhodu.

Autor: Jan Klička

9.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Donald Trump.
AKTUALIZOVÁNO
18 22

S Trumpem začínají nebezpečné roky, píše polský list

Advokát Miroslav Jansta

Vlivný advokát Jansta se v Zemanově kampani angažovat nehodlá

Mrznout bude do konce ledna, pak se oteplí

Mrazy v Česku nepoleví až do konce ledna. Celodenní mrazy, kdy se ani přes den rtuť teploměru nedostane nad nulu, budou pokračovat i celý příští týden. Zvolna se oteplí teprve na přelomu ledna a února. Sněžit v nadcházejících čtyřech týdnech moc nebude. Vyplývá to z měsíčního výhledu počasí, který dnes zveřejnil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

AKTUALIZOVÁNO

Le Penová: Každá země musí mít možnost opustit euro

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová prohlásila, že každá země musí mít možnost opustit euro, pokud si to bude přát. Vyjádřila se tak na konferenci evropské krajní pravice v Koblenci, jíž se účastní také nizozemský nacionalista Geert Wilders a vedoucí představitelé Alternativy pro Německo (AfD). Ve všech třech zemích se letos konají volby a zástupci tamějších krajně pravicových proudů tak den po inauguraci nového amerického prezidenta Donalda Trumpa, s nímž sympatizují, využili příležitosti, jak se sami rovněž zviditelnit. Proti konferenci demonstrovalo ve městě podle německé policie asi 3000 lidí.

AKTUALIZOVÁNO

Ze zavaleného hotelu v Itálii se zachránilo 11 lidí, pět zahynulo

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi. Podle čerstvé bilance se tak zachránilo 11 lidí, potvrzeno je pět mrtvých. Úřady provincie Pescara dnes oznámily, že nejméně 23 lidí se stále pohřešuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies