VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky budou více propojovány s autobusy

Praha - Omezíme zpoždění a zlepšíme čistotu ve vlacích, od krajů a ministerstva budeme ale zároveň požadovat více peněz, a tam, kde to nebude efektivní, přenecháme dopravu autobusům.

9.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Josef Holek

To jsou ve zkratce plány nového vedení Českých drah (ČD), se kterými v pátek poprvé předstoupili před novináře nový generální ředitel ČD Petr Žaluda a nový náměstek pro osobní dopravu Petr Moravec.

Problémem finace

Za hlavní úkol si nový management stanovil zlepšení celkové image drah a zlepšení jejich financování.

„Hlavním problémem je skutečnost, že železnice je v České republice dlouhodobě podfinancována, a to i ve srovnání například s Maďarskem či sousedním Slovenskem,“ uvedl Žaluda.

Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je u nás jen 62 korun, zatímco na Slovensku a v Maďarsku je to v přepočtu 124, respektive 136 korun. Nové vedení drah proto chce začít debatu s politiky a kraji o zvýšení dotací na ztrátovou osobní dopravu.

Případné peníze pak chce investovat do obnovy zastaralého vozového parku, který v tuto chvíli čítá přibližně čtyři tisíce vagonů a tisíc lokomotiv.

Průměrný věk těchto souprav je kolem pětadvaceti let a v ideálním případě by dráhy ročně potřebovaly na pořízení nových vozů kolem dvaceti milard. Pro letošek však do nákupu investují jen 3,6 miliardy.

„Těch 20 miliard je optimální stav, kterého nikdy nedosáhneme. Když politiky přesvědčíme o 8 miliardách, taky to bude úspěch. To je ale plán, který v prvním roce jistě nesplníme,“ odhadl Žaluda. Podle něj by nyní bylo úspěchem získat na nákup nových vozů částku kolem pěti miliard.

Poměrně revoluční novinku plánují dráhy u regionálních spojů. Chtějí zlepšit propojení vlaků s autobusy a jednat s kraji o tom, že v místech s trvale nízkým vytížením spojů raději přenechají spojení autobusům.

Nejde o plošné omezování

„Nejdeme cestou jejich plošného omezení, ale chceme s objednavatelem diskutovat, zda např. šest spojů denně má smysl a zda by třeba nebylo lepší obsloužit danou lokalitu dvěma spoji a zbytek obsloužit pomocí autobusů,“ vysvětlil náměstek Moravec.

Ten ještě před měsícem šéfoval soukromé dopravní společnosti Veolia Transport provozující autobusy. Podle něj však nejde o střet zájmů, ale naopak o výhodu.

Autor: Jan Klička

9.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ladislav Okleštěk
6 33

Hejtmanem olomouckého kraje je Okleštěk. Sesazený Košta asi ANO opustí

Ilustrační foto.
3

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

AUTOMIX.CZ

Škoda vážně chystala vlastní pick-up. Neklaplo to. Zatím...

V posledních letech se několikrát objevily zprávy, že Škoda zvažuje výrobu pick-upu. Nejčastěji se přitom hovořilo o vlastní verzi Volkswagenu Amarok. Nyní se ukazuje, že na těchto informacích opravdu něco bylo.

Filipínští islamisté sťali uneseného Němce, nedostali výkupné

Filipínská teroristická skupina Abu Sayyafa zavraždila sedmdesátiletého německého rukojmího, což ukazuje dnes zveřejněný videozáznam činu. Smrt svého občana potvrdila a odsoudila vláda v Berlíně. Filipíny označily zločin za barbarský. Muže radikální islamistická organizace unesla loni v listopadu, když se plavil kolem jednoho z ostrovů na jihozápadě Filipín. Jeho devětapadesátiletá partnerka přišla o život už při únosu.

Česko zažilo neobvykle slunný den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies