Podle Jiřího Zouhara z automobilové divize PwC byl loňský rok pro tuzemské prodejce poměrně úspěšný, i když důležitější než počty prodaných aut budou tržby a hospodářské výsledky, které ještě nejsou k dispozici.

Nejprodávanější byla Škoda, které odbyt stagnoval na 53.050 automo­bilech. Značka tak udržela tržní podíl nad 30 procenty. Druhý Volkswagen zvýšil prodej o 14 procent na 14.921 vozů, třetí Ford rostl o 1,5 procenta na 14.447 aut.

Nejvíce poptávané byly malé automobily s podílem 25 procent, následovala střední třída s 19 procenty a těsně za ní nižší střední třída. Auta s benzinovými motory tvořila 58 procent prodeje, diesely 39,5 procenta. Přibylo rovněž 56 elektromobilů.

Nejvíce lidé kupovali Škodu Octavia, kterou si pořídilo 23.661 zájemců, následovala Fabia s prodejem 16.532 vozů a Škoda Superb s odbytem 4659 aut.

Registrace lehkých užitkových vozů se loni zvýšily o téměř 15 procent na 13.269 aut. První Ford prodal 2495 vozidel, druhý skončil Citroën s prodejem 1670 aut a třetí Volkswagen s 1592 vozy. Nejprodávanějšími modely byly Ford Transit, Peugeot Boxer a Citroën Berlingo.

Zvýšil se prodej nákladních automobilů

Prodej nákladních automobilů se zvýšil o 46 procent na 7962 vozidel. Z toho téměř 60 procent tvořily tahače. Žebříček vede Mercedes Benz s 1660 vozidly, následuje MAN se 1410 auty a DAF se 1337 vozy.

Registrace nových autobusů stouply o 11,5 procenta na 837 vozidel. První byl SOR před Irisbusem a Mercedesem.

Jedinou klesající kategorií byly motocykly. Jejich odbyt se loni snížil zhruba o desetinu na 16.667 strojů. První byla značka Maxon s 1259 motocykly, následují Honda a Yamaha s prodejem 1133 respektive 805 strojů.

„V letošním roce čekáme prodej na úrovni minulého roku plus mínus jedno procento,“ uvedl tajemník svazu Pavel Tunkl na dnešní tiskové konferenci. Poptávku podle něj pozitivně stimulují příznivé ceny aut, proti tomu stojí obavy domácností z nejistého ekonomického vývoje. Trh tak zřejmě budou, stejně jako loni, táhnout firemní zákazníci.

V odhadech vývoje prodejů v ČR na letošní rok je podle Zouhara v tuto chvíli příliš mnoho neznámých. „Indikátorem může být odhad prodejů osobních aut v eurozóně, kde náš základní scénář počítá se čtyřprocentním poklesem oproti roku 2011. Může však dojít k výrazně většímu propadu, a to v závislosti na průběhu řešení současné krize. Pokles v samotné České republice však předpokládáme o něco nižší,“ uvedl.

Ceny nových osobních aut by se letos ve srovnání s rokem 2011 ve většině segmentů příliš měnit neměly. „Samozřejmě, nejrůznější marketingové a slevové akce budou pokračovat v různé intenzitě dál. Zvýšená poptávka v prémiovém segmentu, která stále není dostatečně uspokojena ze strany výrobců, by v tomto segmentu mohla přispět k mírnému nárůstu cen,“ dodal Zouhar.