„Zatím je to určeno spíše pro firmy. Systém totiž potřebuje vlastní telefonní ústřednu a telefonní přístroje umožňující volání přes internet, což domácnosti většinou nemívají,“ uvedl Pavel Tůma ze společnosti Cz.nic, která bezplatné telefonování nabízí.

Tisícovka uživatelů a půl milionu čísel

Systém v Česku již využívá na tři tisíce firem, které mají registrováno na půl milionu čísel. Firmám bude šetřit ENUM peníze hlavně poté, co se ještě více rozšíří. Bezplatně totiž volají jen v případě, že technologii používá volající i příjemce hovoru.

„Zatím je to rozšířené mezi nějakou tisícovkou uživatelů, i tak naše poměrně malá firma šetří díky technologii ENUM a vlastní telefonické ústředně tisíce až desetitisíce korun měsíčně,“ potvrdil dobré zkušenosti Petr Lapáček ze společnosti Pula Soft. Bezplatné volání funguje jak z pevné linky, tak z mobilního telefonu s podporou datového volání.

A jak celý systém vlastně funguje? Využívá bezplatné volání přes internet. Používaná technologie přiřadí k běžnému telefonnímu číslu internetovou ENUM adresu. Při každém volání si pak ústředna vlastně ověřuje, zda je volané číslo v seznamu bezplatných ENUM kontaktů. Pokud ne, volá jako běžný hovor s normálními poplatky.

Žádné mimořádné náklady pro firmy

„Firmy s vlastní ústřednou, které mají o tuto technologii zájem, nemají žádné mimořádné náklady. Na začátku musí vložit koruny až stokoruny, úspory se pak pohybují v řádech tisíců korun měsíčně. A u mezinárodních společností s pobočkami v několika zemích ještě mnohem více,“ dodal Tůma.

ENUM prozatím funguje v deseti zemích Evropy, testovací provoz probíhá v dalších zhruba třech desítkách států.

Mimo Evropu je testovací provoz v USA, Kanadě, východní Asii včetně Japonska a Číny.

Firmy, které mají o tento systém zájem, mohou kontaktovat alternativní telefonní operátory nebo dodavatele telefonních ústředen.