VYBERTE SI REGION

Volkswagen se dohodl, že prodejce v USA odškodní za emisní aféru

Washington/San Francisco - Německý automobilový koncern Volkswagen v principu dosáhl dohody o odškodnění svých 650 amerických prodejců za problémy spojené se skandálem kolem měření emisí. Zástupci Volkswagenu to dnes uvedli při soudním slyšení v San Francisku. Výši odškodného firma zatím nezveřejnila. Podle zdrojů agentury Reuters však automobilka na odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard Kč).

25.8.2016 AKTUALIZOVÁNO 25.8.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Zástupci automobilky a prodejců soudu sdělili, že podrobnosti předběžné dohody o odškodnění předloží do konce září. Američtí prodejci téměř rok nemohli prodávat auta s naftovým motorem, kterých se skandál týkal.

Právní zástupce prodejců Steve Berman uvedl, že dohoda pomůže napravit vztahy mezi Volkswagenem a prodejci, kteří "byli podobně jako spotřebitelé finančně poškozeni". Dodal, že Volkswagen v rámci dohody od prodejců odkoupí ojetá naftová auta, u kterých nebude možné problém vyřešit opravou. Podle Bermana bude také zřízen fond, ze kterého budou prodejci po dobu 18 měsíců dostávat finanční příspěvky. Konečnou podobu dohody musí schválit soud.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (přes 366 miliard Kč). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10.000 dolarů (122.000 až 240.000 Kč).

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482.000 aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85.000 vozů s třílitrovým motorem.

Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto. Soud v San Francisku dnes nařídil Volkswagenu, aby zahájil jednání s regulačními orgány a do 24. října předložil podklady k řešení této záležitosti. Na 3. listopadu soudce Charles Breyer stanovil další slyšení.

Oprava motorů

Úřady v Kalifornii v červenci odmítly plán Volkswagenu na opravu naftových aut s třílitrovým motorem. "Stále věříme, že tato auta dokážeme opravit," řekl dnes ale právní zástupce Volkswagenu Robert Giuffra. Oprava vozů by pro Volkswagen byla levnější než jejich odkup.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 milionu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.

Autor: ČTK

25.8.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vlevo Lumír Palyza, vpravo Adam Rykala.
7

Ostravská ČSSD páchá harakiri. Uvnitř strany zuří mocenský boj

Z Ferrari 458 Speciale zbyl jen vrak.
5

Poněkud drahý večer. Opilý řidič zdemoloval Ferrari 458 Speciale

Trump: Amerika bude od nynějška na prvním místě

Amerika bude ode dneška na prvním místě, řekl nový prezident Spojených států Donald Trump. Všechna rozhodnutí, která bude vláda přijímat v oblasti obchodu, daní, imigrace či zahraničních vztahů, bude podle Trumpa dělat ve prospěch Američanů a jejich rodin.

AKTUALIZOVÁNO

Nemocných s chřipkou přibylo za jediný týden o deset procent

Počet nemocných, kteří mají chřipku nebo akutní respirační onemocnění, za týden vzrostl o deset procent.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies