"Oživení české ekonomiky je patrné i v oblasti pojištění vozidel a silničního provozu. V ČR přibylo registrovaných a pojištěných vozidel. Díky nízkým cenám paliv motoristé více jezdí, což má však logicky nepříznivý vliv na nehodovost, a tedy i na počty škod," komentoval situaci výkonný ředitel kanceláře Jan Matoušek.

Řidiči také začali více využívat asistenční služby svých pojišťoven. Se žádostí o pomoc s nepojízdným vozidlem se jen za červen na jednotnou asistenční linku pojišťoven 1224 obrátilo téměř 10.000 lidí. Za první pololetí letošního roku šlo o téměř 45.000 přijatých hovorů.

Podle odhadu ČKP jezdí v ČR nepojištěná necelá dvě procenta aut z celkového počtu provozovaných registrovaných vozidel. Za provozování vozidla bez pojištění motoristům hrozí pokuta ve správním řízení, vyřazení vozidla z registru vozidel a zejména povinnost viníků nepojištěných nehod uhradit způsobenou škodu z vlastních peněz.

Pojišťovny loni zvedly ceny povinné ručení v průměru o několik procent. Zdražení nebylo plošné, ale individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Průměrná cena povinného ručení se v první polovině letošního roku příliš neměnila a pohybovala se okolo 2800 Kč. Čeští řidiči tak na pojištění vozidla proti ostatním vyspělým evropským ekonomikám ušetřili.

Povinné ručení poskytuje 13 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Srovnání jednotlivých produktů pojišťoven je tak obtížné.