VYBERTE SI REGION

Vracíte zboží z webu? Můžete dostat méně peněz

Praha – V průměru každý třetí dárek, který letos ležel pod vánočním stromečkem, obstaraly internetové obchody. Sednout k počítači a „vyklikat" si vysněný telefon, tablet nebo třeba televizi je čím dál populárnější.

30.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Ovšem i oblast internetového prodeje od ledna zasáhnout změny, které přinese nový občanský zákoník. Z pohledu zákazníka jsou to ale poměrně příznivé novinky.

Takzvané e-shopy se od ledna musejí chovat mnohem transparentněji než dosud. Platí to už při samotném aktu nákupu jakéhokoliv zboží.

„Od 1. ledna se kupní smlouva při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. Dosud byla tato část sporná, někteří tvrdili, že smlouva vzniká odesláním objednávky, ostatní, že až po jejím potvrzení," vysvětluje Miroslav Uďan, šéf služby Shoptet.cz. V praxi to znamená, že internetový prodejce musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Nicméně povinnost potvrdit objednávku stále trvá.

Další změna, se kterou se budou muset „e-shopaři" vyrovnat, je řešení dodatků (odchylek), které byly zaslány společně s objednávkou. V reálu jde třeba o objednání produktu v barvě, která není v nabídce. Podle nového zákoníku je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne.

„Jelikož je e-shopař povinen dodat zboží odpovídající objednávce včetně dodatku, pak doporučuji upravit obchodní podmínky. Jen tak nenastanou zbytečné komplikace," upřesňuje Miroslav Uďan.

„Rád bych také upozornil, že od nového roku nebude možné vymáhat smluvní pokutu, která je v současné době většinou uvedena v obchodních podmínkách a kterou provozovatelé požadují po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nově je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně. Může být například posledním krokem při odeslání objednávky," vysvětluje Miroslav Uďan.

Z pohledu zákazníka je pak důležitá možnost odstoupit od smlouvy. Zákazník tak může učinit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné mu sdělit.

Pokud není nikde tato doba uvedena, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dní. Aby formálně došlo k odstoupení od smlouvy, je ovšem nutné ve stanové době vrátit zakoupené zboží. Obchodník pak zpravidla zašle peníze zákazníkovi zpět do 14 dnů.

Výjimkou, kdy to učinit nemusí, je situace, kdy obchodník nemá zpět své zboží nebo aspoň doklad o jeho odeslání zpět do internetového obchodu.

Novinkou je to, že obchodník může zákazníkovi cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo po dobu (i krátkého) užívání. Takový krok ale obchodník může učinit až poté, co zákazníka informoval. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající. Nové je také ustanovení, podle něhož nemůžete vrátit zboží, 
u kterého jste porušili takzvaný hygienický obal.

Reklamace: je podstatná, či ne?

Zbystřit by měli zákazníci, pokud jde o reklamaci. Prodávající stále odpovídá za to, že dodané zboží nemá vadu. Pokud má kaz, je možné žádat jeho výměnu nebo opravu. Když nelze provést ani jednu z těchto možností, lze odstoupit od smlouvy. Nově vám ale také obchodník může nabídnout při výskytu vady slevu z původní kupní ceny.

Změna je ale u terminologie. „V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy," říká o novince Miroslav Uďan. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy, nebo slevu.

U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady, či slevu, odstoupit může pouze tehdy, pokud prodejce odmítne závadu odstranit, nebo to nestihne včas.

Čeští zákazníci letos v internetových obchodech a na různých slevových serverech utratí podle odhadů 58 miliard korun, tedy meziročně 
o 15 procent více. Uvádí to nedávná analýza Asociace pro elektronickou komerci 
a agentury Mediaresearch. Internetoví obchodníci tak čím dál více ubírají na tržbách kamenným obchodům. Počet tuzemských internetových obchodů by přitom měl překročit hranici 37 tisíc. (jak)

Autor: ČTK

30.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Praze končí kongres evropských socialistů

Praha - V Praze dnes končí třídenní kongres Strany evropských socialistů. V rámci jednoho z diskusních panelů v Kongresovém centru promluví k účastníkům mimo jiné lídr britských labouristů Jeremy Corbyn. Jednání by mělo uzavřít přijetí deklarace.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies