Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vracíte zboží z webu? Můžete dostat méně peněz

Praha – V průměru každý třetí dárek, který letos ležel pod vánočním stromečkem, obstaraly internetové obchody. Sednout k počítači a „vyklikat" si vysněný telefon, tablet nebo třeba televizi je čím dál populárnější.

30.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Ovšem i oblast internetového prodeje od ledna zasáhnout změny, které přinese nový občanský zákoník. Z pohledu zákazníka jsou to ale poměrně příznivé novinky.

Takzvané e-shopy se od ledna musejí chovat mnohem transparentněji než dosud. Platí to už při samotném aktu nákupu jakéhokoliv zboží.

„Od 1. ledna se kupní smlouva při nákupu v e-shopu uzavírá okamžikem odeslání objednávky. Dosud byla tato část sporná, někteří tvrdili, že smlouva vzniká odesláním objednávky, ostatní, že až po jejím potvrzení," vysvětluje Miroslav Uďan, šéf služby Shoptet.cz. V praxi to znamená, že internetový prodejce musí dodat produkt, který si zákazník objednal. Jedinou výjimkou je vyprodání zásob. Nicméně povinnost potvrdit objednávku stále trvá.

Další změna, se kterou se budou muset „e-shopaři" vyrovnat, je řešení dodatků (odchylek), které byly zaslány společně s objednávkou. V reálu jde třeba o objednání produktu v barvě, která není v nabídce. Podle nového zákoníku je nutné je vyslyšet, pokud objednávku prodávající neodmítne.

„Jelikož je e-shopař povinen dodat zboží odpovídající objednávce včetně dodatku, pak doporučuji upravit obchodní podmínky. Jen tak nenastanou zbytečné komplikace," upřesňuje Miroslav Uďan.

„Rád bych také upozornil, že od nového roku nebude možné vymáhat smluvní pokutu, která je v současné době většinou uvedena v obchodních podmínkách a kterou provozovatelé požadují po zákazníkovi, když například odmítne převzít objednané zboží. Nově je nutné ji sjednat samostatně telefonicky nebo písemně. Může být například posledním krokem při odeslání objednávky," vysvětluje Miroslav Uďan.

Z pohledu zákazníka je pak důležitá možnost odstoupit od smlouvy. Zákazník tak může učinit do 14 dní od převzetí zboží, tuto informaci je však nutné mu sdělit.

Pokud není nikde tato doba uvedena, pak se lhůta prodlužuje na 1 rok a 14 dní. Aby formálně došlo k odstoupení od smlouvy, je ovšem nutné ve stanové době vrátit zakoupené zboží. Obchodník pak zpravidla zašle peníze zákazníkovi zpět do 14 dnů.

Výjimkou, kdy to učinit nemusí, je situace, kdy obchodník nemá zpět své zboží nebo aspoň doklad o jeho odeslání zpět do internetového obchodu.

Novinkou je to, že obchodník může zákazníkovi cenu ponížit o částku, kterou zboží ztratilo po dobu (i krátkého) užívání. Takový krok ale obchodník může učinit až poté, co zákazníka informoval. Prodávající také zákazníkovi hradí náklady na nejlevnější dopravu při doručení. Poštovné při vrácení produktu pak platí kupující, který musí být poučen. V opačném případě to hradí prodávající. Nové je také ustanovení, podle něhož nemůžete vrátit zboží, 
u kterého jste porušili takzvaný hygienický obal.

Reklamace: je podstatná, či ne?

Zbystřit by měli zákazníci, pokud jde o reklamaci. Prodávající stále odpovídá za to, že dodané zboží nemá vadu. Pokud má kaz, je možné žádat jeho výměnu nebo opravu. Když nelze provést ani jednu z těchto možností, lze odstoupit od smlouvy. Nově vám ale také obchodník může nabídnout při výskytu vady slevu z původní kupní ceny.

Změna je ale u terminologie. „V případě, že se v záruční dvouleté době vyskytla vada, je nutné nově rozlišit mezi podstatným a nepodstatným porušením kupní smlouvy," říká o novince Miroslav Uďan. V prvním případě si zákazník může vybrat, zda chce zboží vyměnit, opravit, úplně odstoupit od smlouvy, nebo slevu.

U nepodstatného porušení smlouvy pak zákazník může žádat odstranění vady, či slevu, odstoupit může pouze tehdy, pokud prodejce odmítne závadu odstranit, nebo to nestihne včas.

Čeští zákazníci letos v internetových obchodech a na různých slevových serverech utratí podle odhadů 58 miliard korun, tedy meziročně 
o 15 procent více. Uvádí to nedávná analýza Asociace pro elektronickou komerci 
a agentury Mediaresearch. Internetoví obchodníci tak čím dál více ubírají na tržbách kamenným obchodům. Počet tuzemských internetových obchodů by přitom měl překročit hranici 37 tisíc. (jak)

Autor: ČTK

30.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Koncert Robbieho Williamse, Letňany, 19.8.2017
8

RECENZE: Showman Robbie Williams zaměstnal manželku, tatínka i snoubence

Grace Mugabeová a Robert Mugabe
4

Mugabeová získala imunitu, Jižní Afrika přerušila letecké spojení

Dýmkař Krška: Dělám pocitové dýmky. Řídím se hlavně kresbou dřeva

Výrobě dýmek se Karel Krška z Drnovic věnuje už sedmadvacet let. I po takové době nepovažuje jejich vyřezávání za rutinu. „Každý kousek je originál. Vše dělám ručně a každý kus dřeva mě jinak inspiruje. Možná proto mě práce pořád baví,“ pochvaluje si devětačtyřicetiletý muž.

První burčák je v prodeji. Jak poznat ten pravý? Zákazník nemá šanci, říká vinař

/ANKETA/ - Hrozny už pomalu dozrávají a s blížícím se vinobraním začíná i burčáková sezóna. Zatímco někteří vinaři čekají s výrobou burčáku na začátek září, jiní už prodávají.

Libanon a Sýrie zahájily ofenzivu, chtějí vyčistit hranice od islamistů

Hnutí Hizballáh spojilo své síly se syrskými vládními jednotkami s cílem zbavit pohraniční oblasti posledních bojovníků Islámského státu. Libanonskou armádu v této operaci podporují i Američané.

Z kauzy uplácení se někteří stíhaní lékaři mohou vyplatit

V kauze údajného uplácení lékařů ze strany distributorů léků policie obvinila zhruba 200 lidí. Někteří z doktorů se mohou stíhání vyhnout, pokud zaplatí jedenapůlnásobek přijatých úplatků na odškodnění obětí trestných činů. Naopak část distributorů policie stíhá jako organizovanou zločineckou skupinu. Hrozí jim přísnější tresty, a to dva až deset let vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení