Ti, kteří spoléhají na cestovní kanceláře a agentury, sice zaplatí o něco víc, právo jim ale poskytne větší ochranu.

Jaký je ale mezi cestovní kanceláří a agenturou rozdíl?

„Organizovat a prodávat zájezdy smí pouze cestovní kancelář. Jedná se o koncesovanou živnost – k podnikání je nutné státní povolení, které při splnění podmínek vydává ministerstvo pro místní rozvoj. Proces jeho získání není nejjednodušší. Oproti tomu provozování cestovní agentury je živností volnou," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Podnikateli stačí živnostenskému úřadu ohlásit, že chce podnikat, a může prodávat například jednotlivé služby cestovního ruchu (letenky, jízdenky, hotely či kempy). Nikdy ale nesmí zájezdy sám organizovat. Agentury tak běžně zprostředkovávají, tedy přeprodávají zájezdy cestovních kanceláří.

Ilustrační foto
Letní dovolená v Chorvatsku Čechy stále přitahuje

Jak zákon zákazníky cestovních kanceláří chrání?

Hned dvěma způsoby. Jednak koncesi nedostane každý. Navíc kancelář bez pojištění zájezdy organizovat vůbec nesmí.

„Pojištění zabezpečuje, že se zákazník vrátí z místa, kam ho zkrachovalá cestovní kancelář odvezla, nebo dostane zpět zálohu či zaplacenou cenu zájezdu, pokud vůbec neodjel. Odškodnění mu náleží i za zkrácení zájezdu. Nikdy bychom proto neměli opomenout zkontrolovat si, zda má cestovní kancelář skutečně sjednáno pojištění proti úpadku," doporučuje Zelený.

Je smlouva o zájezdu bez vašeho podpisu platná?

Navzdory obecně rozšířenému názoru ano. Cestovní smlouvu totiž můžete uzavřít také ústně nebo přes internet – a na to pozor.

„Oproti jiným službám uzavíraným pomocí dálkové komunikace, typicky po telefonu či na internetu, nelze od smlouvy o zájezdu do 14 dnů odstoupit bez uvedení důvodu a bez hrozby sankce. Zrušit smlouvu tedy lze, ale nemusí to být zadarmo," upozorňuje Zelený. Ceník storna bývá součástí obchodních podmínek a jeho výše záleží na době uzavření smlouvy a blížícím se termínu odjezdu.

Neuzavřete-li smlouvu písemně, musí vám pořadatel zájezdu vystavit alespoň písemné potvrzení s řadou povinných údajů. Samozřejmostí je vymezení smluvních stran, samotného zájezdu a ceny, ale také zmíněných stornopoplatků. Pro přehlednost a kvůli častým stížnostem musí potvrzení obsahovat údaje o ubytování (kategorie, stupeň vybavení a podobně). Někdy stačí odkázat na katalog, má-li ho zákazník k dispozici.

Dovolená v Tunisu.
Děti do půl roku by neměly cestovat letadlem, říkají odborníci

Co když realita na místě vypadá docela jinak než na snímcích v katalogu?

„Pokud by se náhodou lišilo to, co si domluvíte při sjednávání smlouvy, s údaji na potvrzení, lze se dovolat výhodnější varianty. Cestovka nesmí chybovat či klamat," radí Zelený. Upřesňující informace včetně například letenky nebo poukazu na ubytování pak musí zákazník dostat nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu.