VYBERTE SI REGION

Vyhledávejte jen skutečné odborníky

ČR - Finanční poradenství je jedním z nejdynamičtěji rostoucích odvětví těchto služeb. Bohužel možná právě proto má tak pošramocenou pověst. Za poradce se totiž často vydávají i prodejci a pokoutní dealeři peněžních produktů.

19.9.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

V České republice najdete desítky tisíc „finančních poradců“, v poměru na počet obyvatel je jich suverénně nejvíce v celé Evropě – podle registrů České národní banky jde dokonce o více než 130 tisíc osob.

Většina z nich přesto finanční poradenství neposkytuje, zabývá se pouze zprostředkováním, tedy prodejem finančních produktů.

Jak je to možné? Finanční poradenství je činnost, která nemá v české legislativě (s výjimkou specializovaného investičního poradenství a částečně prodeje pojištění) žádnou oporu. Finančním poradcem se proto může nazývat kdokoliv bez ohledu na vzdělání, praxi nebo předchozí výsledky.

Základní pravidla

To, že zákon pravidla finančního poradenství většinou nijak neupravuje, neznamená, že neexistují. Odborníci se již dávno shodli na tom, že opravdový poradce by měl vždy splnit tři základní kroky:

- analyzovat rodinné finance a potřeby,

- provést nezávislý výběr vhodných produktů,

- po jejich podrobném vysvětlení svým doporučením pomoci ke zlepšení finanční situace domácnosti.

Ne pro všechny finanční poradce jsou ale tato jednoduchá pravidla samozřejmostí.

Příklad paní Evy

Například paní Eva z Pardubic popisuje svoji zkušenost s prodejem finančních produktů takto:

„Skončila jsem v zaměstnání s docela slušným odstupným a zrovna mi dobíhalo i stavební spoření. Protože jsem za několik měsíců měla nastoupit do nové práce s nadprůměrným platem, rozhodla jsem se požádat finančního poradce o radu, jak zhodnotit peníze s výhledem na zakoupení vlastního bydlení,“ vyprávěla paní Eva.

„Finanční poradce“ po prvním telefonátu Evy překypoval nadšením. „Na první schůzce ho ale vůbec nezajímaly moje požadavky, plány a cíle, ani produkty, které jsem měla již uzavřené. To všechno odbyl mávnutím ruky a přemluvil mě k účasti na nějakém semináři, na kterém se prý sama naučím, jak se nejlépe starat o finance,“ líčí Eva.

Už tady udělal údajný poradce první prohřešek proti nepsaným zásadám – jakékoliv radě musí vždy předcházet analýza finanční situace a potřeb klienta.

V některých případech (pojišťovnictví, investice) tuto analýzu dokonce předepisuje zákon, u většiny finančně poradenských společností je obvykle prováděna standardně vždy po prvním kontaktu.

A co bylo dále?

Když se Eva v určený den usadila ve školicí místnosti, brzy poznala, že tu něco není v pořádku.

„Když přišla řeč na jednotlivé produkty, lektor plamenně uvedl jedinečné a geniální řešení pro každého, které poskládal z kombinace několika produktů – životního pojištění, penzijního připojištění a stavebního spoření,“ popsala Eva.

V tomto bodě se poradce provinil především tím, že – aniž by znal možnosti a cíle klienta – už navrhl konkrétní produkty. Jednou z hlavních a silných stránek finančních poradců je jejich nezávislost, díky které mohou pro klienta vybrat nejvhodnější produkt z nepřeberné nabídky na trhu. Vždy přitom ale platí, že výběr produktu může poradce dělat pouze na míru konkrétnímu klientovi.

Jakékoliv řešení „nejvýhodnější pro každého“ zavání snahou o vlastní prospěch.

V závěru semináře lektor začal barvitě líčit, jak si mohou účastníci vydělat obrovské peníze. „Když mi začali tvrdit, jak si můžu nabízením semináře a obíháním svých známých vydělat za měsíc stovky tisíc, to už jsem se zvedla a odešla. Hlupáka ze mě nikdo dělat nebude,“ uvedla Eva.

A postupovala správně. Finanční poradce si nemůže dovolit agresivní prodejní praktiky. Ať už bude doporučení jakékoliv, klient by měl mít vždy dostatek času na rozmyšlenou a na prostudování všech dokumentů.

Totéž platí i o často neopodstatněné a nevybíravé žádosti, aby jim klient doporučil své známé. To by mělo být vždy až odměnou za dobře odvedenou práci.

Zrno od plev

Pokud si nejste jisti, že vám váš poradce poskytuje odpovídající služby na té nejvyšší úrovni, existuje ještě jeden způsob, jak si jej můžete prověřit.

O kvalitě finančního poradce vypovídá i členství jeho mateřské společnosti v profesním sdružení, jímž je například Unie společností finančního zprostředkování a poradenství. To garantuje minimální etický standard služeb spolu se zvýšenou úrovní kontroly. Seznam členů nalezne každý klient na webových stránkách během několika minut.

zásady poradce

Finanční poradce musí:

jednat čestně, spravedlivě a profesionálně v souladu s vašimi nejlepšími zájmy,
poskytnout přiměřené a úplné informace, které jsou korektní, jasné a nejsou zavádějící,
poskytnout investiční služby, které berou v potaz vaši konkrétní situaci.
Tato pravidla stanovuje MiFID – směrnice Evropské unie o trzích s finančními nástroji. Jejím cílem je zejména ochrana klientů, kteří využívají investiční služby. V Česku byla implementována do zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu.

JIŘÍ ŠINDELÁŘ

Autor je výkonným ředitelem Unie společností finančního zprostředkování a poradenství ČR.

19.9.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

POHLEDEM DENÍKU: Zeman a jeho lidé. Co se děje na Hradě?

Odchod vrchního protokoláře Jindřicha Forejta spustil lavinu otázek ohledně toho, jak to vlastně na Pražském hradě chodí.

Kapra na Vánoce koupíte on-line

Orlickoústecko, Svitavsko – Kapr s bramborovým salátem je vánoční klasika. Na kolik letos štědrovečerní večeře vyjde? Kilo šupináče v regionu koupíte pod 90 korun. Ulovit si ho můžete dokonce v „on-line rybníku", Plundrovo rybářství z Dlouhoňovic totiž nabízí on-line objednávku.

Polská medvědice rozbila skrytou kameru, která ji natáčela

Varšava - Se zjevným potěšením se medvědice válela v čerstvě napadlém sněhu v pohoří Bieszczady na jihovýchodě Polska - než si všimla, že ji při dovádění natáčí skrytá kamera. Fotopast vzápětí rozbila.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies