Dvaatřicetiletá Markéta Trnková nakupuje pod vánoční stromek hlavně oblečení. Že by se obdarovanému netrefila do vkusu či velikosti, se nebojí. „Vždy, když jsem potřebovala, vše mi bez problémů vyměnili. Ani u jiného zboží jsem se zatím nesetkala s odmítnutím," konstatovala maminka dvou dětí.

Měla štěstí, že narazila na benevolentní obchodníky. Podle Sdružení obrany spotřebitelů nemá totiž zákazník na výměnu zboží, až na výjimky, ze zákona nárok. „Pokud koupíte dárek v kamenné prodejně, je na prodejci, zda ho vymění. Zboží ale musí být většinou nepoužité a opatřené visačkou," sdělila za českobudějovické pracoviště sdružení spotřebitelů poradkyně Květuše Schüllerová.

Podle ní je nutné si uvědomit rozdíl mezi výměnou a reklamací: „Výměna zboží bez vady je doopravdy vždy na domluvě a jde o dobrou vůli obchodníků. Když jsou dítěti bačkorky malé nebo se vám nelíbí barva, teoreticky nelze na výměně trvat. Pokud na nich ale nacházím vadu, jde o reklamaci. Ta se řídí zákonem o ochraně spotřebitele a občanským zákoníkem a vztahují se na ni reklamační řády," uvádí poradkyně rozdíly na pravou míru.

Doporučuje, abychom se před nákupem vždy zeptali, zda je možné dárek vrátit či vyměnit, a poté si nechat potvrdit například paragon.
Jiná pravidla panují, pokud jste pořídili zboží přes internet či telefon. V tomto případě lze do dvou týdnů odstoupit od smlouvy.

„Dárek zakoupený přes internet můžete vrátit do čtrnácti dnů od převzetí zboží a musíte odstoupit od smlouvy. Důležité je, aby v této lhůtě bylo odstoupení doručené prodejci," upozorňuje Květuše Schüllerová ze Sdružení obrany spotřebitelů.

A jaká je realita? Pokud s nevhodným dárkem po Vánocích přijdete například do táborského Tesca, neodejdete s nepořízenou.

Vrátí i peníze

„Zákazníkům vyměňujeme nepoškozené a nerozbalené zboží a musí přinést také účtenku, například u oblečení musí být navíc zachovaná cedulka. Pokud u nás nenajdeme požadovanou velikost, vrátíme peníze," vysvětluje Alena Novotná z táborského Tesca. Upozornila, že výměna se ale netýká zboží jako jsou telefony, počítačové hry, tablety, knihy a podobně.

Vstříc vyjdou i v hračkárnách Dráčik. Jak sdělila Renata Přibylová, lidé mohou přijít i jednadvacet dnů po Vánocích. „U nás není problém, pokud zákazník přinese neporušené zboží. Pak vyměníme krabici za krabici. To je pro nás důležité, protože pak věc můžeme dále zařadit do prodeje. Pokud bude obal porušený, ale uvnitř krabice nefunkční zboží, pak to řešíme klasicky reklamací," konstatovala Renata Přibylová s tím, že ani zde se zákazníci neobejdou bez dokladu, který prodejna vydala.

Stejnou službu nabídnou i v táborské provozovně elekra Euronics. Nevhodný dárek vymění, ale peníze zákazníkům nevrací.

Jak postupovat:

Reklamace zboží poškozeného při přepravě:

• Spotřebitel není až do převzetí zboží jeho vlastníkem a prodejce odpovídá za to, že zboží je při převzetí spotřebitelem ve shodě s kupní smlouvou.
• Kupující má právo požadovat výměnu zboží nebo jeho opravu.

• Rozpor s kupní smlouvou (vada zboží), který se projeví během půl roku od převzetí věci kupujícím, se považuje za rozpor existující při převzetí, pokud se neprokáže opak.
• Prodávající by tak musel prokázat, že zboží nebylo poškozené již v okamžiku převzetí zákazníkem.
• Pokud tedy zboží dorazí poškozené, reklamujte ho u prodávajícího a nenechte se odbýt. Ani pozdější reklamace vás sice nezbavuje práv, ale v každém případě je nejlepší zkontrolovat zakoupenou věc ihned po jejím převzetí a případné poškození reklamovat neprodleně.