VYBERTE SI REGION

Výprodej: Dá se ušetřit. Dodržují ale obchodníci sliby?

Ostrava - O šedesát až sedmdesát procent laciněji mohou lidé nakoupit podle údajů ve výlohách hlavně při nákupu oděvů i dalšího zboží. Slevy nenabízejí jen velké hypermarkety, ale i další prodejci.

31.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto: archiv Deníku

Odborníci však doporučují, aby zákazník při nákupu pečlivě propočítal, zda je sleva tak velká, jak obchodníci slibují. Slevy se netýkají jen kamenných obchodů, ale i internetových obchodníků. Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivany Pickové ale i u internetových obchodníků dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. „V miniprůzkumu jsme zjistili, že řada internetových obchodníků láká spotřebitele na slovo sleva. Dobře totiž vědí, že člověku, který chce pořídit levnější nákup, vyhledávač nabídne i adresu jeho obchodu. U těchto neseriozních obchodníků nenajde spotřebitel původní cenu, ale objevují se pojmy jako cena obvyklá, nebo obvykle se prodává. Často se také zákazníci mohou setkat např. s patnáctiprocentní slevou z určité částky. Dopočítat si ji ovšem už musí sami s kalkulačkou,“ uvedla Picková.

Podle internetových stránek SOS se v některých obchodech, které nabízejí značkové zboží, navíc zákazníci mohou setkat s výrobky, které evidentně nejsou originálem, ale padělky.

„Při nákupech by si lidé měli uvědomit, že hlavním cílem těchto triků obchodníků – byť naprosto legálních – je nalákat zákazníka do prodejny. V ní už většina z nich něco koupí. Ale ne vždy je nabízené zboží kvalitní, mnohdy se objevují výrobky, jejichž kvalita je pochybná. Stále častěji si spotřebitelé stěžují na kvalitu zboží, jako jsou kovové šperky, hodinky a podobné zboží. Takže na kvalitu je třeba si dávat pozor nejen při nákupu letního ošacení či sportovního vybavení,“ připomíná mluvčí SOS.

V Ostravě obchodníci začali lákat zákazníky na slevy ještě před začátkem prázdnin. Začali s třicetiprocen¬tní­mi slevami. V dalších prázdninových týdnech se aktuálně vyhouply na padesát až sedmdesát procent. Při včerejším náhodném průzkumu v centru města ve výkladech nejčastěji prodejci oděvů uváděli slevy šedesát až sedmdesát procent.

Marek Ženkl, mluvčí České obchodní inspekce, uvedl, že zvýšená pozornost je věnována kontrolám výprodejů a obecně i kvalitě prodávaného zboží. „Analýza výsledků akcí zaměřených na letní slevy ještě není ukončena, protože stále probíhá. Do konce první červencové dekády naši inspektoři provedli čtyřiasedmdesát kontrol. Závady objevili zhruba v každém třetím obchodě. Udělili celkem čtyři blokové pokuty do výše pěti tisíc korun a s třiadvaceti prodejci zahájili správní řízení,“ doplnil Ženkl.

Podle něj je v případě slevových akcí nutné, aby spotřebitel měl možnost porovnat cenu původní a cenu po slevě. U zlevněného výrobku nesmí být uvedeno pouze procento slevy, aniž by byla uvedena cena nová.

Autor: Břetislav Lapisz

31.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
2 8

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Barack Obama
6

Obama. Prezident, který Evropě možná nerozuměl

Obří aligátor vyděsil turisty na Floridě, připomínal pravěkého ještěra

Turistům v národním parku poblíž Tampy na Floridě zkřížil v neděli cestu obří aligátor. Zvíře připomínající pravěkého ještěra měřilo odhadem přes čtyři metry a vážilo 360 kilogramů, informovala americká média.

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Odškodnění za ptačí chřipku pokryje sotva třetinu ztrát, stěžuje si chovatel

Jižní Morava - Lidé, kteří přišli o drůbež kvůli ptačí chřipce, mohou požádat o odškodnění. Podle chovatelů je ale nižší než ztráty.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies