VYBERTE SI REGION

Výprodej: Dá se ušetřit. Dodržují ale obchodníci sliby?

Ostrava - O šedesát až sedmdesát procent laciněji mohou lidé nakoupit podle údajů ve výlohách hlavně při nákupu oděvů i dalšího zboží. Slevy nenabízejí jen velké hypermarkety, ale i další prodejci.

31.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto: archiv Deníku

Odborníci však doporučují, aby zákazník při nákupu pečlivě propočítal, zda je sleva tak velká, jak obchodníci slibují. Slevy se netýkají jen kamenných obchodů, ale i internetových obchodníků. Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivany Pickové ale i u internetových obchodníků dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. „V miniprůzkumu jsme zjistili, že řada internetových obchodníků láká spotřebitele na slovo sleva. Dobře totiž vědí, že člověku, který chce pořídit levnější nákup, vyhledávač nabídne i adresu jeho obchodu. U těchto neseriozních obchodníků nenajde spotřebitel původní cenu, ale objevují se pojmy jako cena obvyklá, nebo obvykle se prodává. Často se také zákazníci mohou setkat např. s patnáctiprocentní slevou z určité částky. Dopočítat si ji ovšem už musí sami s kalkulačkou,“ uvedla Picková.

Podle internetových stránek SOS se v některých obchodech, které nabízejí značkové zboží, navíc zákazníci mohou setkat s výrobky, které evidentně nejsou originálem, ale padělky.

„Při nákupech by si lidé měli uvědomit, že hlavním cílem těchto triků obchodníků – byť naprosto legálních – je nalákat zákazníka do prodejny. V ní už většina z nich něco koupí. Ale ne vždy je nabízené zboží kvalitní, mnohdy se objevují výrobky, jejichž kvalita je pochybná. Stále častěji si spotřebitelé stěžují na kvalitu zboží, jako jsou kovové šperky, hodinky a podobné zboží. Takže na kvalitu je třeba si dávat pozor nejen při nákupu letního ošacení či sportovního vybavení,“ připomíná mluvčí SOS.

V Ostravě obchodníci začali lákat zákazníky na slevy ještě před začátkem prázdnin. Začali s třicetiprocen¬tní­mi slevami. V dalších prázdninových týdnech se aktuálně vyhouply na padesát až sedmdesát procent. Při včerejším náhodném průzkumu v centru města ve výkladech nejčastěji prodejci oděvů uváděli slevy šedesát až sedmdesát procent.

Marek Ženkl, mluvčí České obchodní inspekce, uvedl, že zvýšená pozornost je věnována kontrolám výprodejů a obecně i kvalitě prodávaného zboží. „Analýza výsledků akcí zaměřených na letní slevy ještě není ukončena, protože stále probíhá. Do konce první červencové dekády naši inspektoři provedli čtyřiasedmdesát kontrol. Závady objevili zhruba v každém třetím obchodě. Udělili celkem čtyři blokové pokuty do výše pěti tisíc korun a s třiadvaceti prodejci zahájili správní řízení,“ doplnil Ženkl.

Podle něj je v případě slevových akcí nutné, aby spotřebitel měl možnost porovnat cenu původní a cenu po slevě. U zlevněného výrobku nesmí být uvedeno pouze procento slevy, aniž by byla uvedena cena nová.

Autor: Břetislav Lapisz

31.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD bude chtít od začátku roku 2018 zvýšit minimální mzdu

Praha - ČSSD bude chtít od ledna 2018 zvýšit minimální mzdu a na rok 2018 zajistit důstojný růst platů ve veřejné sféře. Na tiskové konferenci po jednání širšího vedení strany to řekl předseda sociální demokracie a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ústřední výkonný výbor dnes za zavřenými dveřmi projednával přípravu na březnový sjezd ČSSD i obrysy nového programu.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies