VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výprodej: Dá se ušetřit. Dodržují ale obchodníci sliby?

Ostrava - O šedesát až sedmdesát procent laciněji mohou lidé nakoupit podle údajů ve výlohách hlavně při nákupu oděvů i dalšího zboží. Slevy nenabízejí jen velké hypermarkety, ale i další prodejci.

31.7.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto: archiv Deníku

Odborníci však doporučují, aby zákazník při nákupu pečlivě propočítal, zda je sleva tak velká, jak obchodníci slibují. Slevy se netýkají jen kamenných obchodů, ale i internetových obchodníků. Podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivany Pickové ale i u internetových obchodníků dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. „V miniprůzkumu jsme zjistili, že řada internetových obchodníků láká spotřebitele na slovo sleva. Dobře totiž vědí, že člověku, který chce pořídit levnější nákup, vyhledávač nabídne i adresu jeho obchodu. U těchto neseriozních obchodníků nenajde spotřebitel původní cenu, ale objevují se pojmy jako cena obvyklá, nebo obvykle se prodává. Často se také zákazníci mohou setkat např. s patnáctiprocentní slevou z určité částky. Dopočítat si ji ovšem už musí sami s kalkulačkou,“ uvedla Picková.

Podle internetových stránek SOS se v některých obchodech, které nabízejí značkové zboží, navíc zákazníci mohou setkat s výrobky, které evidentně nejsou originálem, ale padělky.

„Při nákupech by si lidé měli uvědomit, že hlavním cílem těchto triků obchodníků – byť naprosto legálních – je nalákat zákazníka do prodejny. V ní už většina z nich něco koupí. Ale ne vždy je nabízené zboží kvalitní, mnohdy se objevují výrobky, jejichž kvalita je pochybná. Stále častěji si spotřebitelé stěžují na kvalitu zboží, jako jsou kovové šperky, hodinky a podobné zboží. Takže na kvalitu je třeba si dávat pozor nejen při nákupu letního ošacení či sportovního vybavení,“ připomíná mluvčí SOS.

V Ostravě obchodníci začali lákat zákazníky na slevy ještě před začátkem prázdnin. Začali s třicetiprocen¬tní­mi slevami. V dalších prázdninových týdnech se aktuálně vyhouply na padesát až sedmdesát procent. Při včerejším náhodném průzkumu v centru města ve výkladech nejčastěji prodejci oděvů uváděli slevy šedesát až sedmdesát procent.

Marek Ženkl, mluvčí České obchodní inspekce, uvedl, že zvýšená pozornost je věnována kontrolám výprodejů a obecně i kvalitě prodávaného zboží. „Analýza výsledků akcí zaměřených na letní slevy ještě není ukončena, protože stále probíhá. Do konce první červencové dekády naši inspektoři provedli čtyřiasedmdesát kontrol. Závady objevili zhruba v každém třetím obchodě. Udělili celkem čtyři blokové pokuty do výše pěti tisíc korun a s třiadvaceti prodejci zahájili správní řízení,“ doplnil Ženkl.

Podle něj je v případě slevových akcí nutné, aby spotřebitel měl možnost porovnat cenu původní a cenu po slevě. U zlevněného výrobku nesmí být uvedeno pouze procento slevy, aniž by byla uvedena cena nová.

Autor: Břetislav Lapisz

31.7.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krymský Tatar Ruslan Zeytulaev v ruském vězení
3 7

Krymského Tatara odsoudili Rusové k 12 letům vězení

Ilustrační foto.
EXKLUZIVNĚ

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

EXKLUZIVNĚ

Babiš vrací úder, píše poslancům. Bude jim to stačit?

Deník získal dopis, v němž se předseda hnutí ANO a donedávna majitel Agrofertu Andrej Babiš vyjadřuje ke svým finančním transakcím. Dnes ho odešle předsedovi sněmovny Janu Hamáčkovi.

Staronový šéf České televize: Natočíme velký dětský seriál

Navázat na úspěchy Arabely, Pana Tau nebo kultovních Návštěvníků by chtěl Petr Dvořák, který bude šéfovat veřejnoprávní stanici až do roku 2023.

15 miliard korun pro vysoké školy. Z evropských dotací

Zhruba 15 miliard korun dostanou vysoké školy z evropských dotací v rámci takzvané čtyřvýzvy, kterou loni v únoru vyhlásilo ministerstvo školství. Peníze mají posílit rozvoj vysokých škol a zvýšit kvalitu jejich výzkumu. Z více než 300 žádostí o podporu bylo 239 úspěšných. Školy požadovaly celkem 26,5 miliardy korun. 

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies