VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výroba automobilů v Česku letos klesne o čtyři až pět procent

Brno – Výroba automobilů v Česku letos klesne o čtyři až pět procent. Sdružení automobilového průmyslu ČR předpokládá, že české továrny vyrobí 1,115 milionu aut, loni jich bylo o 60.000 více. Vyplývá to z informací, které dnes na odborné konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR zveřejnil ředitel sdružení Antonín Šípek.

23.10.2013 AKTUALIZOVÁNO 23.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

Česká automobilová produkce klesá od roku 2011, který byl ale rekordní. V Česku se tehdy vyrobilo téměř 1,2 milionu aut. Podle Šípka je hlavním důvodem poklesu produkce současná situace v Evropě, kam tuzemské továrny vozy vyvážejí.

Podle Šípka naopak letos mírně poroste výroba autobusů. Svaz odhaduje více než osmiprocentní nárůst na 3500 kusů. „Možná bude překonán i rekord z roku 2011," uvedl Šípek. Čeští výrobci autobusů před dvěma lety vyrobili 3562 autobusů. Největším výrobcem v Česku je vysokomýtský Iveco Czech Republic.

Propad tuzemské produkce osobních aut se za tři čtvrtletí zmírnil proti prvnímu pololetí o šest procentních bodů na sedm procent. Automobilky celkem za devět měsíců vyrobily 834.198 vozů. Ve 3. čtvrtletí výroba vzrostla o 9,5 procenta. Důvodem předchozího poklesu byla zejména odbytová krize v Evropě.

Konec výroby v Avii

Kvůli ukončení výroby v letňanské Avii do září výrazně klesla produkce nákladních vozidel, kterých bylo vyrobeno o 45 procent méně než za leden až září loňského roku. Z celkem vykázaných 574 vyrobených aut připadalo 570 vozů na kopřivnickou Tatru, která zvýšila výrobu o 70 procent. Šípek dnes uvedl, že ve výrobě nákladních vozidel lze letos očekávat pokles. „Avie už nevyrábí, Tatra ale zcela jistě vykáže růst," uvedl Šípek.

Český automobilový průmysl dosáhl loni tržeb 840 miliard korun. Na průmyslové produkci státu se podílel 23 procenty. V oboru pracuje zhruba 110.000 kmenových zaměstnanců.

Podle analytika společnosti KPMG Jana Linharta zákazníci stále více tlačí na palivovou úsporu automobilů, více se zaměřují na životnost vozů a odkládají koupi nového auta. Automobilky pracují na vývoji alternativních pohonů. Odbyt elektromobilů ale brzdí krátká životnost baterie a krátký dojezd. „Ukazuje se, že elektromobil nebude ten, co nahradí spalovací motory, automobilky hledají hybridní pohony," uvedl Linhart.

Autor: ČTK

23.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

V New Orleansu najel muž s autem do lidí, tři desítky zraněných

Soška Oskara
DOTYK.CZ

Deset filmů, které měly získat Oscara

Kláštercem se line nebeská vůně. Otevřeli čokolatérii

Klášterec nad Ohří – V čokolatérii si vyrábí vlastní pralinky, pečou originální čokoládové zákusky a v létě chtějí prorazit se zmrzlinou.

Rychlobruslařka Erbanová je druhá na pětistovce

Rychlobruslařka Karolína Erbanová vstoupila do mistrovství světa ve sprintu v Calgary druhým místem v závodě na 500 metrů. V čele je favorizovaná Japonka Nao Kodairová, která jako jediná zajela čas pod hranici 37 sekund. Čtyřiadvacetiletá česká reprezentantka si časem 37,06 vytvořila nový osobní rekord.

Mezinárodní konference přinese nové pohledy na Hrabala

 „Pojídač dějin Bohumil Hrabal,"„…a z malýho vápna nezadržitelně vsítil míč pod futro" (S Hrabalem za fotbalem) a další originální přednášky přinese mezinárodní konference k 20. výročí Hrabalova úmrtí, která se uskuteční díky iniciativě Města Nymburk od 30. března do 1. dubna.

V Emauzích byla zahájena výstava o osudů Němců bojujících s nacismem

Praha - V Emauzském klášteře v pražském Podskalí byla v sobotu zahájena výstava mapující osudy sudetských Němců, kteří se z křesťanského přesvědčení postavili nacismu a zaplatili za to životem. Úvodní slovo pronesli kardinál Dominik Duka a ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Expozice nese název Svědkové lidskosti - Odpůrci nacismu z řad sudetoněmeckých křesťanů v letech 1938 - 1945 a je součástí víkendové konference Ackermannovy obce, která se snaží o rozvoj česko-německých vztahů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies