Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výroba automobilů v Česku letos klesne o čtyři až pět procent

Brno – Výroba automobilů v Česku letos klesne o čtyři až pět procent. Sdružení automobilového průmyslu ČR předpokládá, že české továrny vyrobí 1,115 milionu aut, loni jich bylo o 60.000 více. Vyplývá to z informací, které dnes na odborné konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR zveřejnil ředitel sdružení Antonín Šípek.

23.10.2013 AKTUALIZOVÁNO 23.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

Česká automobilová produkce klesá od roku 2011, který byl ale rekordní. V Česku se tehdy vyrobilo téměř 1,2 milionu aut. Podle Šípka je hlavním důvodem poklesu produkce současná situace v Evropě, kam tuzemské továrny vozy vyvážejí.

Podle Šípka naopak letos mírně poroste výroba autobusů. Svaz odhaduje více než osmiprocentní nárůst na 3500 kusů. „Možná bude překonán i rekord z roku 2011," uvedl Šípek. Čeští výrobci autobusů před dvěma lety vyrobili 3562 autobusů. Největším výrobcem v Česku je vysokomýtský Iveco Czech Republic.

Propad tuzemské produkce osobních aut se za tři čtvrtletí zmírnil proti prvnímu pololetí o šest procentních bodů na sedm procent. Automobilky celkem za devět měsíců vyrobily 834.198 vozů. Ve 3. čtvrtletí výroba vzrostla o 9,5 procenta. Důvodem předchozího poklesu byla zejména odbytová krize v Evropě.

Konec výroby v Avii

Kvůli ukončení výroby v letňanské Avii do září výrazně klesla produkce nákladních vozidel, kterých bylo vyrobeno o 45 procent méně než za leden až září loňského roku. Z celkem vykázaných 574 vyrobených aut připadalo 570 vozů na kopřivnickou Tatru, která zvýšila výrobu o 70 procent. Šípek dnes uvedl, že ve výrobě nákladních vozidel lze letos očekávat pokles. „Avie už nevyrábí, Tatra ale zcela jistě vykáže růst," uvedl Šípek.

Český automobilový průmysl dosáhl loni tržeb 840 miliard korun. Na průmyslové produkci státu se podílel 23 procenty. V oboru pracuje zhruba 110.000 kmenových zaměstnanců.

Podle analytika společnosti KPMG Jana Linharta zákazníci stále více tlačí na palivovou úsporu automobilů, více se zaměřují na životnost vozů a odkládají koupi nového auta. Automobilky pracují na vývoji alternativních pohonů. Odbyt elektromobilů ale brzdí krátká životnost baterie a krátký dojezd. „Ukazuje se, že elektromobil nebude ten, co nahradí spalovací motory, automobilky hledají hybridní pohony," uvedl Linhart.

Autor: ČTK

23.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

DOTYK.CZ

Před 79 lety vláda vyhlásila mobilizaci. Lid absolutně pevný, chválil Beneš

Přesně ve 22.20 byla rozhlasem vyhlášena všeobecná mobilizace Československé republiky. Onoho 23. září 1938 bylo řádně horko nejen za hranicemi, kde chřestil zbraněmi Hitler, ale i uvnitř vlasti, v Sudetech. Dobrá polovina sudeťáků mobilizace neuposlechla. A do osudného Mnichovského diktátu zbýval pouhý týden.

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení