Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výroba automobilů v Česku letos klesne o čtyři až pět procent

Brno – Výroba automobilů v Česku letos klesne o čtyři až pět procent. Sdružení automobilového průmyslu ČR předpokládá, že české továrny vyrobí 1,115 milionu aut, loni jich bylo o 60.000 více. Vyplývá to z informací, které dnes na odborné konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR zveřejnil ředitel sdružení Antonín Šípek.

23.10.2013 AKTUALIZOVÁNO 23.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miloslav Dostálek

Česká automobilová produkce klesá od roku 2011, který byl ale rekordní. V Česku se tehdy vyrobilo téměř 1,2 milionu aut. Podle Šípka je hlavním důvodem poklesu produkce současná situace v Evropě, kam tuzemské továrny vozy vyvážejí.

Podle Šípka naopak letos mírně poroste výroba autobusů. Svaz odhaduje více než osmiprocentní nárůst na 3500 kusů. „Možná bude překonán i rekord z roku 2011," uvedl Šípek. Čeští výrobci autobusů před dvěma lety vyrobili 3562 autobusů. Největším výrobcem v Česku je vysokomýtský Iveco Czech Republic.

Propad tuzemské produkce osobních aut se za tři čtvrtletí zmírnil proti prvnímu pololetí o šest procentních bodů na sedm procent. Automobilky celkem za devět měsíců vyrobily 834.198 vozů. Ve 3. čtvrtletí výroba vzrostla o 9,5 procenta. Důvodem předchozího poklesu byla zejména odbytová krize v Evropě.

Konec výroby v Avii

Kvůli ukončení výroby v letňanské Avii do září výrazně klesla produkce nákladních vozidel, kterých bylo vyrobeno o 45 procent méně než za leden až září loňského roku. Z celkem vykázaných 574 vyrobených aut připadalo 570 vozů na kopřivnickou Tatru, která zvýšila výrobu o 70 procent. Šípek dnes uvedl, že ve výrobě nákladních vozidel lze letos očekávat pokles. „Avie už nevyrábí, Tatra ale zcela jistě vykáže růst," uvedl Šípek.

Český automobilový průmysl dosáhl loni tržeb 840 miliard korun. Na průmyslové produkci státu se podílel 23 procenty. V oboru pracuje zhruba 110.000 kmenových zaměstnanců.

Podle analytika společnosti KPMG Jana Linharta zákazníci stále více tlačí na palivovou úsporu automobilů, více se zaměřují na životnost vozů a odkládají koupi nového auta. Automobilky pracují na vývoji alternativních pohonů. Odbyt elektromobilů ale brzdí krátká životnost baterie a krátký dojezd. „Ukazuje se, že elektromobil nebude ten, co nahradí spalovací motory, automobilky hledají hybridní pohony," uvedl Linhart.

Autor: ČTK

23.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ammán, Jordánsko
AKTUALIZOVÁNO
1

Izraelská ambasáda v Jordánsku pod útokem, zatím asi dva mrtví

Ilustrační foto
7 8

V autoškole neuspěje každý druhý. Na vině je i stres

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

"Izrael si hraje s ohněm. Jeruzalém představuje červenou linii, která nesmí být narušena," varovali ministři zahraničí zemí Arabské ligy v souvislosti s rozhodnutím Izraele instalovat u vstupu na Chrámovou horu detektory kovu. "Detektory zůstanou, kde jsou," oponuje Izrael.

Množí se falešné sbírky na ulicích. Zkušenost s nimi má už čtvrtina lidí

Předstírají, že jsou neslyšící, kteří pořádají sbírku na dobrou věc. Ale jen do chvíle, než narazí na člověka, který ovládá znakovou řeč. Pak utečou.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení