VYBERTE SI REGION

Výroba letadel ožívá, vzlétne i nový L-410

Praha, Kunovice – Po 46 letech od prvního vzletu nejslavnějšího českého dopravního letadla L-410 zažije české letectví opět velkou premiéru. 
Do vzduchu by se měl vznést nový typ legendárního letadla označovaný jako L-410 NG 
(z anglického New Generation, nová generace). V kunovickém závodu Aircraft Industries (LET-Kunovice) chystají první let na jaro či přelom roku.

27.1.2015
SDÍLEJ:

Výroba L-410 NG v kunovickém závodu Aircraft Industries.Foto: Deník/ Jan Karásek

Firma, kterou dnes stoprocentně vlastní uralský průmyslový holding UGMK, hodlá letos vyrobit 18 letadel a postupně zvýšit kapacitu až na třicet strojů ročně. Pomoci jí 
v tom má právě i nový model „čtyřistadesítky".

Kapacita se nezvýší, stále to bude maximálně 19 pasažérů 
a dva piloti, ovšem provozní vlastnosti budou zásadně lepší. Letadlo bude lehčí a výrazně se zvýší objem nádrží ve zcela nových křídlech, místo stávajících cca 1400 kilometrů se tak maximální dolet zvýší až na 2500 kilometrů, letadlo osazené motorem z české továrny GE Aviation (někdejší pražská Waltrovka) také mírně zrychlí, 
z maximálních 386 na asi 412 kilometrů hodinu.

Nové letadlo bude možné poznat už zvenčí. Čumák letadla se viditelně prodlouží, čímž se zdvojnásobí prostor pro zavazadla a samozřejmě zůstane zachována hlavní výhoda, která z L-410 udělala celosvětový fenomén: stále půjde o letadlo, které přistane v podstatě všude, na všech nezpevněných površích. Od roku 1969 z kunovické továrny vyletělo 1200 strojů a v Kunovicích mají velké plány. „Pracujeme na certifikaci pro provoz v Číně a na trzích Jižní Ameriky," říká šéfka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Osvědčený trh

Od roku 2013, kdy kunovická továrna přešla do stoprocentního vlastnictví uralského holdingu UGMK, z toho těží 
i výrobně, třeba v roce 2013 z 20 letadel zamířilo do Ruska 
17 strojů. Firma by ráda letos přijala 77 nových zaměstnanců, jenže není kde brát.

„Sehnat kvalifikované pracovníky je velký problém," říká Ilona Plšková. Totální útlum technického školství, především toho středoškolského, dopadá na celý sektor. „Sto lidí přijmu, ale padesát propustím, nejsou schopni odvádět požadované výkony," stěžuje si Ilona Plšková. V kunovické továrně by potřebovali soustružníky či frézaře a vedle toho i speciální profese. „Třeba nýtaře, u takového člověka trvá dva roky, než ho vůbec zaučíme," popisuje první dáma českého leteckého průmyslu.

Nehledě na nynější problémy s rublem je přitom výroba letadel perspektivní oblastí. V říjnu předali zástupci Aircraftu první letadlo v Nepálu, kde bude s turisty přistávat na nejnebezpečnějším letišti světa v Lukle. V nadmořské výšce 2860 metrů mezi horami v extrémně proměnlivém počasí musí pilot přistát na ploše dlouhé 460 metrů. Celá „dráha" je přitom do kopce, takže po dosednutí namísto brzdění motorem naopak pilot přidává, aby nesjel do údolí.

Do Nepálu by měly v dohledné době zamířit ještě dvě kunovické „čtyřistadesítky". Jen pro zajímavost: z kunovického letiště do Nepálu trvá přeprava asi 18 letových hodin, 
s mezipřistáními to lze zvládnout asi v pěti dnech. Kunovické letadlo je po 40 letech vůbec první nový stroj, který mezi horami v Nepálu operuje, pro českou firmu je to skvělá reference pro další obchody. 
V příštích pěti letech by tamější společnosti mohly odebrat až 15 strojů. Na jaře zamíří tři nové L-410 do Bangladéše pro místní armádu a svůj zájem avizovala také armáda Srí Lanky a společnosti v Bhútánu. Kunovická letadla mají navíc od loňska certifikaci pro Indii, kam by mohly zamířit čtyři stroje.

V dobré kondici

Podle prezidenta Asociace leteckých výrobců ČR Josefa Kašpara je Česko momentálně na osmém místě mezi leteckými exportéry. Jenom 37 firem sdružených v asociaci generuje roční obrat 17 miliard korun a představuje asi osm tisíc pracovních míst.

Vedle L-410 z Aircraft Industries je Česko úspěšné také v produkci menších letadel. Třeba kunovický výrobce Evektor, který je sousedem továrny Aircraftu, loni uzavřel strategické partnerství s malajsijskou společností Pertiwi Sdn. Bhd. To by mělo otevřít snazší cestu právě na asijské trhy. Evektor, který je ryze česká společnost, od poloviny 
90. let vyvezl přes 1300 malých dvou- a čtyřmístných letounů typu EuroStar a SportStar.

Propojení s malajsijskou firmou by mělo znamenat další rozvoj pro dvoumotorový letoun EV-55 Outback, který je určen pro přepravu devíti až 14 osob, případně pro přepravu nákladu. Také tento stroj sází na to, že přistává či vzlétá na nezpevněných plochách.

Velkou trojku českých výrobců doplňuje Aircraft Zlín (někdejší Moravan Otrokovice). Slavný výrobce navazuje na tradici Baťovy letecké společnosti z roku 1934 a celosvětově ho proslavily výkony pilotů akrobatických letadel. Po roce 1989 se firma potácela 
v konkurzech a výrobu oživil až stávající majitel Miloslav Tutter.
Loni společnost otevřela novou montážní halu, která roční produkci z původních 12 kusů zvýšila až na 40 či 50 letadel. 
O dvou- až čtyřmístná letadla je zájem třeba v Egyptě nebo Jižní Americe. Zajímavou dodávku deseti letadel firma realizuje například pro mexickou armádu, která malá letadla 
z Otrokovic, vybavená infrakamerou, používá pro kontrolu hranic.

Autor: Jan Klička

27.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies