Nepravdivě označeny byly podle SZPI tři druhy huspeniny s vepřovým masem a tmavá tlačenka. Pocházejí prý od německého výrobce. "Podle SZPI je tímto označením spotřebitel uváděn v omyl o původu zboží, protože se může domnívat, že kupuje český výrobek," uvedl Spáčil s tím, že Lidl musí zkontrolovat a pravdivě označit příslušné potraviny.

Tematická akce

Lidl však podle svého mínění zákazníky neklame. "Pravá česká zabijačka je v tomto případě pouze název marketingové akce, nikoliv označení země původu jednotlivých produktů nabízených v rámci této tematické akce. Dle našeho nezávislého právního posudku jsme postupovali zcela v souladu s platnou legislativou," sdělila mluvčí firmy Lucie Borovičková. Podle ní Lidl neuvádí mylnou, klamavou nebo nepravdivou informaci, například že se jedná o výrobek vyrobený v České republice. Firma chce prý pouze sdělit, že produkty nabízené v této akci jsou v ČR známy jako produkt tradiční zabijačky.

SZPI dnes již dříve oznámila, že podobně klamavé značení výrobků používá opakovaně i řetězec Penny Market. Pod značkou Česká kvalita prý prodává i zboží zahraničního původu. Penny Market ale tvrdí, že zákazníky neklame, jelikož potraviny s označením Česká kvalita jsou vyrobeny podle tradičních českých receptur.

Hezky česky

Inspekce původně našla tři druhy neoprávněně označených potravin, při následných kontrolách jich však bylo více. Penny Market používá i další reklamní slogany poukazující na původ potravin jako "Nakupujte hezky česky", "od českých farmářů", "široká nabídka regionálních značek", atd. Pod značkou "od českých pekařů" si zákazníci mohli v prodejně koupit selský chléb původem z Německa, visačka "od českých řezníků" označovala německé salámy. Špatně označené byly i další potraviny, například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska.