VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výročí bakelitové legendy. 
25 let od posledního Trabanta

Praha - Lidové vozítko z NDR stálo 36 500 korun, nejlevnější škodovka byla o 20 tisíc dražší.

30.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Říkalo se mu „splašené trsátko" nebo „bakeliťák". Ve své době býval terčem posměchu, pro mnoho lidí to však bylo plnohodnotné vozidlo za rozumnou cenu.

Východoněmecký Trabant 601 i jeho předchůdce s označením 600 jsou však nyní svého druhu legendy. Právě dnes přitom slaví výročí derniéry. Poslední Trabant sjel 
s pásu továrny ve Zwickau přesně před 25 lety.

Na Trabantu bylo zvláštní téměř vše. Karoserie nebyla 
z plechu, ale z duroplastu, tedy směsi odpadní bavlny a pryskyřic.

Méně už je však známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku.

Dvoutaktní motor

Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování „ujela ruka", ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu.

Majitele trabantů ale takové věci nemusely trápit, jejich vozítko až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo „za málo peněz hodně muziky".

Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 000 korun více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 000 korun.

V samotném východním Německu byl přitom trabant – ale i další automobily – nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující někdy 10 let. Běžných Trabantů 601 opustilo brány továrny ve Zwickau více než 2,8 milionu kusů, k tomu je nutné připočíst asi 131 000 vozů předchozích verzí. Do dnešních dnů ale přežil jen zlomek aut vyrobených pod značkou Trabant (jméno dostala auta v euforii po vypuštění sovětského Sputniku podle německého výrazu pro družici).

A pár perliček na závěr: Trabant vyvinul maximální rychlost 112 kilometrů za hodinu, zrychlení z klidu na stovku mu trvalo 21 vteřin. V ČR je dnes stále registrováno 20 tisíc kusů.

Trabant je 
i symbolem exodu východních Němců přes Prahu. Na podzim 1989 zůstaly stát na malostranských ulicích desítky opuštěných aut.

Na další slavné stroje z NDR se můžete podívat ZDE.

Autor: Jan Klička, ČTK

30.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Simona Janů.
1

Syna zpopelnili bez jejího vědomí. Matka mluví o vraždě a žaluje pohřební službu

Unikátní model LaFerrari Aperta, který italská automobilka vyrobila ke svému 70. výročí
49

FOTOGALERIE: LaFerrari Aperta za 40 milionů bude mít v Česku jediný majitel

AKTUALIZOVÁNO

Další útok v Antverpách: Muž chtěl najet do nákupní zóny, byl zatčen

V Antverpách dnes policie a armáda zmařily pokus o atentát. Oznámil to antverpský starosta Bart De Wever poté, co jistý muž najel autem vysokou rychlostí do nákupní zóny. Řidič byl zatčen. Podle belgického federálního prokurátora jde o Francouze; policie hovoří o muži "severoafrického původu". V autě byly nože a další zbraně. Incident se obešel bez obětí a raněných. V Antverpách byla posílena bezpečnostní opatření.

AKTUALIZOVÁNO

Věra Špinarová zkolabovala na jevišti v Čáslavi. Její stav je prý vážný

Čáslav – V době koncertu v čáslavském divadle zkolabovala zpěvačka Věra Špinarová. Její manažer Michal Kindl uvedl, že je v bezvědomí a její stav je velmi vážný.

AKTUALIZOVÁNO

Úkoly pro ministra Havlíčka: zlevnit volání a řešit OKD

Na místo odvolaného Jana Mládka navrhl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) do funkce ministra průmyslu a obchodu svého spolustraníka Jiřího Havlíčka (40). Dosud byl na ministerstvu náměstkem. Teď záleží na prezidentovi Miloši Zemanovi, zda jej jmenuje. Sobotka předpokládá, že se Zeman s Havlíčkem nejprve sejde. Jmenování poté očekává během několika dní.

Vláda chce vyhnat divočáky z úkrytu. Z řepky a kukuřice

Zmenšit pole a zvýšit pokuty za nepovolený vstup do lesa. To jsou jedny z nejdiskutovanějších bodů novely zákona o myslivosti, který včera prosadil kabinet Bohuslava Sobotky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies