VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výročí bakelitové legendy. 
25 let od posledního Trabanta

Praha - Lidové vozítko z NDR stálo 36 500 korun, nejlevnější škodovka byla o 20 tisíc dražší.

30.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Říkalo se mu „splašené trsátko" nebo „bakeliťák". Ve své době býval terčem posměchu, pro mnoho lidí to však bylo plnohodnotné vozidlo za rozumnou cenu.

Východoněmecký Trabant 601 i jeho předchůdce s označením 600 jsou však nyní svého druhu legendy. Právě dnes přitom slaví výročí derniéry. Poslední Trabant sjel 
s pásu továrny ve Zwickau přesně před 25 lety.

Na Trabantu bylo zvláštní téměř vše. Karoserie nebyla 
z plechu, ale z duroplastu, tedy směsi odpadní bavlny a pryskyřic.

Méně už je však známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku.

Dvoutaktní motor

Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování „ujela ruka", ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu.

Majitele trabantů ale takové věci nemusely trápit, jejich vozítko až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo „za málo peněz hodně muziky".

Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 000 korun více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 000 korun.

V samotném východním Německu byl přitom trabant – ale i další automobily – nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující někdy 10 let. Běžných Trabantů 601 opustilo brány továrny ve Zwickau více než 2,8 milionu kusů, k tomu je nutné připočíst asi 131 000 vozů předchozích verzí. Do dnešních dnů ale přežil jen zlomek aut vyrobených pod značkou Trabant (jméno dostala auta v euforii po vypuštění sovětského Sputniku podle německého výrazu pro družici).

A pár perliček na závěr: Trabant vyvinul maximální rychlost 112 kilometrů za hodinu, zrychlení z klidu na stovku mu trvalo 21 vteřin. V ČR je dnes stále registrováno 20 tisíc kusů.

Trabant je 
i symbolem exodu východních Němců přes Prahu. Na podzim 1989 zůstaly stát na malostranských ulicích desítky opuštěných aut.

Na další slavné stroje z NDR se můžete podívat ZDE.

Autor: Jan Klička, ČTK

30.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ondřej Němec.
10

Němec se z reprezentace omluvil. Necítím se fit, říká po nedávném otřesu mozku

Náměstek pro zdravotní péči na ministerstvu zdravotnictví Roman Prymula poskytl 20. dubna v Praze rozhovor Deníku.
36 13

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Migranti živoří v koncentrácích, varuje papež František

Zadržovací střediska pro migranty jsou přeplněná. Papež František, který je opakovaně navštívil, je přirovnal ke koncentračním táborům. Vyzval evropské vlády, aby běžence přesunuly do lidštějších podmínek.

Vzpomínky na legendární jízdu Hanzelky a Zikmunda

Oslavy 70. výročí startu slavné cestovatelské výpravy proběhly v centru Zlína. Krátce po 18. hodině přijela kolona historických Tater.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

AKTUALIZOVÁNO

Bude to o prsa. Francie žije prezidentskými volbami. Rozhodnou nerozhodnutí?

Jen pár procent. Takový je rozdíl mezi kvartetem, který se pere o post prezidenta Francie. Bude to centrista Emanuel Macron, pravicový François Fillon, extrémistická Marine Le Penová, nebo ultralevicový Jean-Luc Mélenchon?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies