VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výročí bakelitové legendy. 
25 let od posledního Trabanta

Praha - Lidové vozítko z NDR stálo 36 500 korun, nejlevnější škodovka byla o 20 tisíc dražší.

30.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Kaňková

Říkalo se mu „splašené trsátko" nebo „bakeliťák". Ve své době býval terčem posměchu, pro mnoho lidí to však bylo plnohodnotné vozidlo za rozumnou cenu.

Východoněmecký Trabant 601 i jeho předchůdce s označením 600 jsou však nyní svého druhu legendy. Právě dnes přitom slaví výročí derniéry. Poslední Trabant sjel 
s pásu továrny ve Zwickau přesně před 25 lety.

Na Trabantu bylo zvláštní téměř vše. Karoserie nebyla 
z plechu, ale z duroplastu, tedy směsi odpadní bavlny a pryskyřic.

Méně už je však známo, že kostru, na které byly duroplastové výlisky připevněny, tvořila tradiční ocel. Až nenávist řidičů jedoucích za ním pak Trabant vzbuzoval kvůli namodralému dýmu valícímu se z výfuku.

Dvoutaktní motor

Pod kapotou se totiž téměř po celou dobu výroby, tedy od roku 1957 až do konce 80. let, skrýval jen dvouválcový vzduchem chlazený dvoutaktní motor. A dvoudobé motory, jak známo, spalují kromě benzínu i olej. Stačilo pak, aby někomu při tankování „ujela ruka", ve směsi skončilo více oleje než výrobcem doporučená dvě až tři procenta a trabant za sebou vytvořil kouřovou clonu.

Majitele trabantů ale takové věci nemusely trápit, jejich vozítko až na nepříliš vysoký výkon motoru poskytovalo „za málo peněz hodně muziky".

Lacinější nové auto snad ani nešlo koupit, koncem 70. let přišel Trabant 601 v ČSSR na 36 500 korun, přičemž nejlacinější škodovka stála o 20 000 korun více a cena téměř nedostupných západních aut v Mototechně atakovala 200 000 korun.

V samotném východním Německu byl přitom trabant – ale i další automobily – nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou přesahující někdy 10 let. Běžných Trabantů 601 opustilo brány továrny ve Zwickau více než 2,8 milionu kusů, k tomu je nutné připočíst asi 131 000 vozů předchozích verzí. Do dnešních dnů ale přežil jen zlomek aut vyrobených pod značkou Trabant (jméno dostala auta v euforii po vypuštění sovětského Sputniku podle německého výrazu pro družici).

A pár perliček na závěr: Trabant vyvinul maximální rychlost 112 kilometrů za hodinu, zrychlení z klidu na stovku mu trvalo 21 vteřin. V ČR je dnes stále registrováno 20 tisíc kusů.

Trabant je 
i symbolem exodu východních Němců přes Prahu. Na podzim 1989 zůstaly stát na malostranských ulicích desítky opuštěných aut.

Na další slavné stroje z NDR se můžete podívat ZDE.

Autor: Jan Klička, ČTK

30.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Malý pacient trpící leukémií.
8

Lék na leukemii mohl být čtyřikrát levnější. VZP couvla

Německé dálnice mají zavádět mýtné

Cesta k sousedům. V Německu si dejte pozor na kolony

Britové se pyšní novou válečnou lodí. Jde o největší plavidlo Jejího Veličenstva

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Ze skotských doků v Rosythu vyrazila ke své první cvičné plavbě nejnovější chlouba královského námořnictva HMS Queen Elizabeth. Jde o doposud největší a nejpokročilejší britské válečné plavidlo v historii. Světlo světa spatřilo po osmi letech vývoje. Dokáže nést čtyřicet letadel a může na ní působit až tisíc mariňáků.

Místo českého lva moravská orlice. Moravan ničí na cedulích malý státní znak

Trestní oznámení chystá Správa chráněné krajinné oblasti Moravský kras. Došla jí trpělivost s Moravanem, který ničí státní znak na tamních cedulích. Částka, na kterou přijde pořízení nových a jejich montáž, už se blíží téměř k dvaceti tisícům korun. „Řádění vandala začalo letos na jaře krádeží pěti cedulí v Údolí Říčky. Pak se přesunul do okolí Ostrova, Holštejna a Jedovnic," popsal zástupce vedoucího správy Antonín Tůma.

AKTUALIZUJEME

V čele ANO bude ve středních Čechách Babiš. Pilný na Vysočině kandidovat nebude

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš bude lídrem pro sněmovní volby ve středních Čechách. Žádost tamních oblastních organizací dnes potvrdilo předsednictvo hnutí. Babiš chtěl původně kandidovat až z posledního místa a neúspěšně k tomu vyzval i šéfy ostatních stran. Hnutí to dnes oznámilo v tiskové zprávě.

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies