VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšší cena za použití kolejí? Dopravci nesouhlasí

Praha - Železniční nákladní dopravci se obávají návrhu ministerstva dopravy na změny v poplatcích za používání kolejí, mohl by prý vést k přesunu dopravy na silnice.

2.11.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radim Havlík

Vadí jim zejména snížení slev za kombinovanou dopravu v ucelených vlacích ze současných 40 na 35 procent a růst poplatku za provozování dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích. Po středečním jednání dopravní komise tripartity řekl výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky Petr Kašík. Výhrady včetně vlastních propočtů dopadů změn předají ministerstvu dopravy ve čtvrtek.

„Pokud by návrh ministerstva zůstal v současné podobě, znamenalo by to tragické ohrožení nákladní železniční dopravy,“ uvedl Kašík. Podle výpočtů svazu dopravy by po této změně poplatek za jeden kilometr tuzemské trati činil 3,39 eura (85 Kč), v Rakousku je to přitom 3,06 eura a v Nizozemsku 2,55 eura. Cena za použití železnic by se podle svazu dostala na tak vysokou úroveň, že by dopravci přestali české koleje používat, a buď by Českou republiku objížděli, nebo zásilky přesunuli na kamiony. V konečném důsledky by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) utržila při vyšší ceně méně peněz, varoval Kašík.

Cílem je sjednotit sazby za použití kolejí

Ministerstvo dopravy návrh na změnu poplatků představilo v pondělí. Jeho cílem je sjednotit sazby za použití kolejí a odstranit výjimky a slevy, které mají někteří objednavatelé železniční dopravy. V nákladní dopravě by se výše slev pro dopravce měla ustálit na 35 procentech, což by znamenalo zdražení u ucelených vlakových přeprav, ale zároveň dvacetiprocentní zvýšení slevy při přepravě jednotlivých zásilek.

Dopravci ocenili plán ministerstva zjednodušit systém plateb a slev v nákladní železniční dopravě, podle Kašíka totiž nyní umožňuje nerovný přístup k jednotlivým společnostem na trhu. Smysluplné je i snížení poplatků za dopravu kusových zásilek po železnici, protože právě tento druh přepravy je kvůli překládání velice pracný. Zvýšení cen pro kombinovanou dopravu by ale podle dopravců zastavilo nynější příznivý trend přesouvání nákladu ze silnic na železnici.

Kromě změn v ceně za nákladní dopravu sociální partneři projednávali problematiku výstavby vodních děl na Labi a návrh ministerstva dopravy na zrušení slev krajům za použití kolejí při objednávce osobní železniční dopravy. Kraje by od 1. července příštího roku měly za objednávku vlaků zaplatit o 100 milionů korun více, což by podle Odborového sdružení železničářů (OSŽ) vedlo ke snížení rozsahu dopravní obslužnosti v krajích.

Autor: ČTK

2.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
1 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies