Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšší cena za použití kolejí? Dopravci nesouhlasí

Praha - Železniční nákladní dopravci se obávají návrhu ministerstva dopravy na změny v poplatcích za používání kolejí, mohl by prý vést k přesunu dopravy na silnice.

2.11.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Radim Havlík

Vadí jim zejména snížení slev za kombinovanou dopravu v ucelených vlacích ze současných 40 na 35 procent a růst poplatku za provozování dieselových lokomotiv na elektrifikovaných tratích. Po středečním jednání dopravní komise tripartity řekl výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky Petr Kašík. Výhrady včetně vlastních propočtů dopadů změn předají ministerstvu dopravy ve čtvrtek.

„Pokud by návrh ministerstva zůstal v současné podobě, znamenalo by to tragické ohrožení nákladní železniční dopravy,“ uvedl Kašík. Podle výpočtů svazu dopravy by po této změně poplatek za jeden kilometr tuzemské trati činil 3,39 eura (85 Kč), v Rakousku je to přitom 3,06 eura a v Nizozemsku 2,55 eura. Cena za použití železnic by se podle svazu dostala na tak vysokou úroveň, že by dopravci přestali české koleje používat, a buď by Českou republiku objížděli, nebo zásilky přesunuli na kamiony. V konečném důsledky by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) utržila při vyšší ceně méně peněz, varoval Kašík.

Cílem je sjednotit sazby za použití kolejí

Ministerstvo dopravy návrh na změnu poplatků představilo v pondělí. Jeho cílem je sjednotit sazby za použití kolejí a odstranit výjimky a slevy, které mají někteří objednavatelé železniční dopravy. V nákladní dopravě by se výše slev pro dopravce měla ustálit na 35 procentech, což by znamenalo zdražení u ucelených vlakových přeprav, ale zároveň dvacetiprocentní zvýšení slevy při přepravě jednotlivých zásilek.

Dopravci ocenili plán ministerstva zjednodušit systém plateb a slev v nákladní železniční dopravě, podle Kašíka totiž nyní umožňuje nerovný přístup k jednotlivým společnostem na trhu. Smysluplné je i snížení poplatků za dopravu kusových zásilek po železnici, protože právě tento druh přepravy je kvůli překládání velice pracný. Zvýšení cen pro kombinovanou dopravu by ale podle dopravců zastavilo nynější příznivý trend přesouvání nákladu ze silnic na železnici.

Kromě změn v ceně za nákladní dopravu sociální partneři projednávali problematiku výstavby vodních děl na Labi a návrh ministerstva dopravy na zrušení slev krajům za použití kolejí při objednávce osobní železniční dopravy. Kraje by od 1. července příštího roku měly za objednávku vlaků zaplatit o 100 milionů korun více, což by podle Odborového sdružení železničářů (OSŽ) vedlo ke snížení rozsahu dopravní obslužnosti v krajích.

Autor: ČTK

2.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útok v Cambrils
2 21

Útočníci z Barcelony plánovali krvavější akci. Řidič dodávky je prý mrtvý

Melbourne, ilustrační foto
6 10

Kde se žije nejlépe? Vítězí Melbourne a Vídeň. Praha uzavírá šestou desítku

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Velká světlometová krádež: zaměstnanci ukradli zboží za statisíce

Velkou krádež vyšetřují policisté ve firmě na výrobu světlometů v Mohelnici. Skupina devíti lidí zde kradla výrobky. Celkově způsobili škodu za devět set tisíc korun.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Lenovo je po dvou letech ve ztrátě. Ta činí téměř dvě miliardy

Čínský výrobce osobních počítačů Lenovo hlásí za první fiskální čtvrtletí ztrátu ve výši 72 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. Informovala o tom agentura Reuters. Podle ní jsou příčinou vyšší náklady a tlak marže v souvislosti s nedostatkem některých součástí, jako jsou například paměťové čipy. Jedná se o první čtvrtletní ztrátu za poslední dva roky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení