VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vyšší DPH s cenami potravin nezamávala

Praha – Ceny potravin na pultech tuzemských obchodů po Novém roce skokově nevzrostly a navzdory zvýšení dolní sazby daně z přidané hodnoty z deseti na 14 procent zůstaly na úrovni z konce loňského roku.

2.1.2012 23
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Vyplývá to z průzkumu, který v prodejnách provedli zpravodajové ČTK. Potvrdily se tak odhady odborníků, podle kterých obchodníci nenápadně zvýšili ceny potravin už v závěru loňského roku a nečekali na 1. leden, kdy sazba DPH vzrostla.

Zpravodajové ČTK zkontrolovali ceny jedenácti druhů základních potravin v supermarketech Tesco, Albert, Billa a diskontní prodejně Penny Market v Praze a Roztokách v pátek 30. prosince a dnes. Z porovnání cen kontrolního nákupu vyplynulo, že i po zvýšení DPH jsou stejné.

Obchodníci totiž podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky už v závěru loňského roku kvůli očekávané úpravě DPH nenápadně zvýšili ceny potraviny, aby v lednu nemuseli zdražit skokově a mohli tvrdit, že zdražení v jejich případě není tak výrazné. „Je to marketingová taktika, která pochází z Německa, kde byla úspěšně použita při přechodu z marky na euro,“ řekl Juračka.

Skokové zvýšení cen

Také podle generálního ředitele obchodního řetězce Spar Česká obchodní společnost Martina Ditmara skokové zvýšení cen potravin nelze na začátku letošního roku očekávat, jelikož obchodníci upravují ceny průběžně podle cenové hladiny konkurence.

První obchodní řetězce se už rozhodly využít zvýšení DPH v reklamě. Očekávaný cenový nárůst je totiž pro obchodníky vítanou příležitostí, jak svým zákazníkům sdělit, že v jejich prodejnách se zdražování i po zvýšení DPH obávat nemusejí.

Například hypermarkety Kaufland už před vánočními svátky do domácností po celém Česku rozeslaly reklamní letáky, ve kterých slibují stabilní ceny i na začátku letošního roku. „Kaufland zaručuje i přes zvýšení DPH u více než 400 nejoblíbe­nějších a nejvíce nakupovaných výrobků stabilní ceny,“ stojí v letáku. Zvýšení DPH marketingově zužitkují také hypermarkety a supermarkety Albert.

Autor: ČTK

2.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 23
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
7 4

Návrh ČSSD by více zdanil lékaře, kterým vláda přidala

Ilustrační foto.
5

Státní zástupci prověří zakázku na software EET

Favorizovaný Macron chce nafouknout věznice

Méně práce, víc strážníků, zdanění boháčů, zubař zdarma. To jsou trumfy, se kterými hodlá Emmanuel Macron vyhrát francouzské prezidentské volby.

Merkelová má podíl na smrti ženy exkancléře Kohla, tvrdí jeho syn

Nynější německá kancléřka Angela Merkelová přispěla k 16 let staré sebevraždě nemocné ženy bývalého kancléře a svého mentora Helmutha Kohla. V rozhovoru pro list Die Zeit to tvrdí nejstarší syn manželů Kohlových Walter. Podle něj Merkelová svému spolustraníkovi Kohlovi a jeho rodině ublížila, když se před 18 lety údajně podlým způsobem zachovala během skandálu se sponzorskými dary pro Křesťanskodemokratickou unii (CDU). Merkelová, které se tehdy přezdívalo "Kohlovo děvčátko", prý v rámci mocenského boje v CDU zradila i svou přítelkyni Hannelore Kohlovou.

Sobotka míří na Hrad. Bude ministrem Prouza?

Tomáš Prouza, Jiří Havlíček, Milan Urban nebo Tomáš Novotný. Jeden z těchto kandidátů usedne podle sázkové kanceláře Fortuna zřejmě na post ministra obchodu a průmyslu, který se uvolnil po odvolání Jana Mládka (ČSSD). 

Akademici odmítají děkana. Opisoval

Část ostravských akademiků se bouří. Vadí jim, že v čele místní lékařské fakulty stanul muž usvědčený z plagiátorství. Profesor Petr Dítě (na snímku), který školu vede od podzimu, opsal část učebnice o vnitřním lékařství. Cizí text vydával za vlastní dokonce v několika publikacích. Jeho čin proto odsoudila etická komise České lékařské komory i někteří kolegové z odborné gastroenterologické společnosti. Profesor Dítě se musel dokonce veřejně omluvit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies