VYBERTE SI REGION

Vyšší mýtné: Nákladní doprava zatíží obce

Praha - Kvůli chystanému lednovému zvýšení kamionového mýtného o 25 procent vzroste počet dopravců, kteří budou placené úseky rychlostních komunikací objíždět po silnicích nižších tříd. Uvedl to dnes Aleš Kuták z Dopravní federace. Nákladní doprava tak podle federace zatíží obce na objízdných trasách. Podle ministerstva dopravy ale objíždění placených tras využívá jen minimální množství dopravců.

28.12.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Archiv

Problém s objížděním placených úseků vidí Dopravní federace především v komplikacích, které těžká nákladní doprava působí obyvatelům obcí nacházejících se na objízdných trasách. Tyto komunikace rovněž nejsou pro obdobný druh dopravy přizpůsobené, kamiony je proto neúměrně poškozují. Jako nejefektivnější řešení federace prosazuje rozšíření povinnosti platit elektronické mýtné i na silnicích druhých a třetích tříd.

Potíže s dopravou si ale podle Martina Nováka z tiskového oddělení ministerstva dopravy mohou obce pomocí dopravního značení regulovat samy už nyní. Objíždějící kamiony úřad navíc nepovažuje za příliš závažný problém, jízdy po silnicích nižší kategorie kvůli úspoře na mýtných poplatcích prý využívá jen minimální množství dopravců.

Úbytek několika set kamionů se sice na rychlostní komunikaci příliš neprojeví, v obcích srovnatelný nárůst těžké nákladní dopravy ale působí závažné problémy, zhoršuje životní prostředí a snižuje životní komfort místních obyvatel, argumentuje Dopravní federace. I mimo obce na okresních silnicích dokáže přemíra nákladních vozidel podle federace významně snížit bezpečnost silničního provozu.

Rozšíření mýtného

Zavedení mýtného se dlouhodobě brání sdružení automobilových dopravců. Rozšíření mýtného na silnice nižších tříd znevýhodní zejména malé a střední tuzemské dopravce, uvedl dříve Petr Kašík, výkonný ředitel Svazu dopravy České republiky. "Zavedení mýta na silnicích nižší kategorie bude dalším daňovým zatížením dopravních služeb. Teoreticky by měly být náklady mýta v celé výši promítnuty do cen, ale vzhledem k převisu nabídky dopravců se tak těžko stane," dodal.

Konkrétní podobu, způsob výběru a výši mýtných sazeb zatím ministerstvo dopravy v případě, že by se pro rozšíření mýtného rozhodlo, definitivně nestanovilo. Na silnicích druhé třídy úřad dříve uvažoval o sazbě zhruba 2,6 koruny na kilometr. Podle počtu náprav vozu a emisních kategorií by se konečná částka mohla pohybovat v rozmezí 1,3 koruny a 3,1 koruny za kilometr, upřesnil Novák.

Elektronické mýtné, kterému v Česku podléhají vozidla nad 3,5 tuny, se zvyšovalo i začátkem letošního roku, kdy průměrná cena za ujetý kilometr vzrostla o čtvrtinu na pět korun.

Dopravní federace sdružuje ekologické organizace s cílem prosadit moderní koncepci dopravy a vytvořit prostor pro zdravý a bezpečný život občanů. Jejími členy jsou například Hnutí Duha, Centrum pro dopravu a energetiku, Ekologický právní servis či Děti Země.

Autor: ČTK

28.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Mrazy v letošní zimě ještě zdaleka neskončily.
AKTUALIZOVÁNO
2

Česko svírá silný mráz. Noční teploty klesnou až k minus 20 stupňům

Ilustrační foto.
31 6

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Spláchnou, zvednou prkénko, těžko se v nich orientuje - to jsou japonské toalety

Nejvyspělejší toalety najdete v japonském Tokiu. Prkénko se samo zvedne, je vyhřívané a můžete si tady pustit zvuky tekoucí vody. Výrobci nyní zjednodušují jejich obsluhu.

Na KLDR budou shlížet bývalí vůdci. Kim staví na nejvyšší hoře sousoší dynastie

Severokorejský diktátor Kim Čong-un utrácí miliony dolarů za výstavbu nového sousoší, které bude znázorňovat trojici dosavadních vůdců KLDR - tedy jeho, jeho otce Kim Čong-ila a dědečka Kim Ir-sena. Socha se má tyčit na vrcholu nejvyšší severokorejské hory Pektu. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies