Podle ředitele Cebie Martina Pajera má rostoucí vývoz ojetin za následek, že jich je na českém trhu nedostatek a roste poptávka po dovozu použitých aut z jiných zemí. "Znamená to, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl mít dovezený vůz stočený tachometr, je o 50 procent vyšší než u tuzemských ojetin," uvedl Pajer.

Kvůli přílivu starších aut z druhé ruky a naopak vývozu těch mladších tak pokračuje stárnutí českého vozového parku, což má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.

Cebia provedla před nedávnem analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. V průměru měly dovážené vozy stočený tachometr o 82.000 kilometrů, rekordně o 192.000 km. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak zhruba o 50.000 až 100.000 korun dražší. Nejčastěji se tato úprava týká vozů nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Nejde však jen o stáčení, ale také třeba o riziko neznámého původu a předělání identifikátorů vozidla. Tímto způsobem jsou v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí. Podle Cebie je nějak závadných asi 17 procent dovážených aut.

Oslabení koruny

Vlivem oslabení koruny intervencemi ČNB o zhruba dvě Kč nad 27 Kč za euro i zvýšení poptávky jsou dovážené ojetiny dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44.000 korun vyšší v zahraničí.

"Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně vylepšují. Podle údajů serveru mobile.de se rychlost prodejů ojetin v Německu meziročně v srpnu zvýšila o 11,3 procenta a ceny vzrostly průměrně o pět procent proti předchozímu roku. Kupující tak jasně doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek. Z tohoto důvodu, navíc za nevýhodného kurzu koruny k euru, se poctivý dovoz přestárlých vozů do ČR nemůže vyplatit," podotkla generální ředitelka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová.

V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700.000 ojetých vozů, z toho 150.000 v rámci individuálních dovozů ze zahraničí. Prodej nových aut bez reexportů se má letos zvýšit o 22 procent na 206.000 aut.