VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výzkum: Podle reklamy nakupuje stále více Čechů

Praha - Reklama má stále větší vliv na nákupní chování Čechů. Podle reklamy nakoupilo zboží 43 procent lidí, což je nejvyšší podíl od prvního měření z roku 1994, kdy tento ukazatel činil 37 procent a v následujících letech značně kolísal.

17.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z letošního výzkumu společnosti Factum Invenio. Naopak žádné zboží na základě reklamy v poslední době nekoupilo 48 procent Čechů, tedy nejméně od roku 1994.

Prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová novinářům řekla, že podíl lidí, kteří podle reklamy v poslední době nakoupili zboží, může být ve skutečnosti vyšší než uváděných 43 procent. Část zákazníků si totiž vliv reklamy nemusí uvědomovat, nebo si ho není ochotna přiznat.

Zboží podle reklamy nakoupily zejména ženy, což je podle Vysekalové způsobeno i tím, že ženy chodí do obchodů nakupovat častěji. Reklama ovlivnila nákupy zejména zákazníků ve věku od 15 do 44 let a s hrubým příjmem domácnosti nad 40 000 korun.

Největším zadavatelem reklamy byly prodejny Lidl

Odborníci nechtěli příliš komentovat faktory, které v posledních dvou letech zvýšily o 14 procentních bodů podíl lidí, kteří nakoupili zboží podle reklamy. Podle Jana Herzmanna z Factum Invenio je jedním z možných vysvětlení fakt, že reklama je od roku 2009 více zaměřena na cenu a produkty, takže lidé si snadněji uvědomí, že díky reklamě učinili nákupní rozhodnutí.

Podle letošního výzkumu společnosti Factum Invenio přibližně 35 procent lidí při nákupech často vyhledává zboží, které zná z reklamy. Zhruba 65 procentům lidí reklama pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb. Zároveň ale 86 procent účastníků výzkumu míní, že reklama manipuluje s lidmi.

Některé tuzemské obchodní řetězce v roce 2010 podle údajů společnosti Kantar Media výrazně zvýšily investice do reklamy, která jim pomáhá ve stále tvrdším soupeření o zákazníky. Největším zadavatelem reklamy z řad obchodníků byly loni diskontní prodejny Lidl, které investice meziročně zdvojnásobily.

Loňský rok byl totiž kvůli hospodářské krizi ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, na které obchodní řetězce často upozorňovaly právě ve svých reklamách. Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Autor: ČTK

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo novým vydáním ukázal, že se nenechá zastrašit. Tak hodnotí německé deníky první číslo časopisu po krvavém atentátu na redakci z minulého týdne.
AKTUALIZUJEME
6 11

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

Americká letadlová loď Carl Vinson
7 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies