VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výzkum: Podle reklamy nakupuje stále více Čechů

Praha - Reklama má stále větší vliv na nákupní chování Čechů. Podle reklamy nakoupilo zboží 43 procent lidí, což je nejvyšší podíl od prvního měření z roku 1994, kdy tento ukazatel činil 37 procent a v následujících letech značně kolísal.

17.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z letošního výzkumu společnosti Factum Invenio. Naopak žádné zboží na základě reklamy v poslední době nekoupilo 48 procent Čechů, tedy nejméně od roku 1994.

Prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová novinářům řekla, že podíl lidí, kteří podle reklamy v poslední době nakoupili zboží, může být ve skutečnosti vyšší než uváděných 43 procent. Část zákazníků si totiž vliv reklamy nemusí uvědomovat, nebo si ho není ochotna přiznat.

Zboží podle reklamy nakoupily zejména ženy, což je podle Vysekalové způsobeno i tím, že ženy chodí do obchodů nakupovat častěji. Reklama ovlivnila nákupy zejména zákazníků ve věku od 15 do 44 let a s hrubým příjmem domácnosti nad 40 000 korun.

Největším zadavatelem reklamy byly prodejny Lidl

Odborníci nechtěli příliš komentovat faktory, které v posledních dvou letech zvýšily o 14 procentních bodů podíl lidí, kteří nakoupili zboží podle reklamy. Podle Jana Herzmanna z Factum Invenio je jedním z možných vysvětlení fakt, že reklama je od roku 2009 více zaměřena na cenu a produkty, takže lidé si snadněji uvědomí, že díky reklamě učinili nákupní rozhodnutí.

Podle letošního výzkumu společnosti Factum Invenio přibližně 35 procent lidí při nákupech často vyhledává zboží, které zná z reklamy. Zhruba 65 procentům lidí reklama pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb. Zároveň ale 86 procent účastníků výzkumu míní, že reklama manipuluje s lidmi.

Některé tuzemské obchodní řetězce v roce 2010 podle údajů společnosti Kantar Media výrazně zvýšily investice do reklamy, která jim pomáhá ve stále tvrdším soupeření o zákazníky. Největším zadavatelem reklamy z řad obchodníků byly loni diskontní prodejny Lidl, které investice meziročně zdvojnásobily.

Loňský rok byl totiž kvůli hospodářské krizi ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, na které obchodní řetězce často upozorňovaly právě ve svých reklamách. Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Autor: ČTK

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Britské deníky
1 4

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Ilustrační foto.
3

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Česko zažilo neobvykle teplý den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies