VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výzkum: Podle reklamy nakupuje stále více Čechů

Praha - Reklama má stále větší vliv na nákupní chování Čechů. Podle reklamy nakoupilo zboží 43 procent lidí, což je nejvyšší podíl od prvního měření z roku 1994, kdy tento ukazatel činil 37 procent a v následujících letech značně kolísal.

17.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Vyplývá to z letošního výzkumu společnosti Factum Invenio. Naopak žádné zboží na základě reklamy v poslední době nekoupilo 48 procent Čechů, tedy nejméně od roku 1994.

Prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová novinářům řekla, že podíl lidí, kteří podle reklamy v poslední době nakoupili zboží, může být ve skutečnosti vyšší než uváděných 43 procent. Část zákazníků si totiž vliv reklamy nemusí uvědomovat, nebo si ho není ochotna přiznat.

Zboží podle reklamy nakoupily zejména ženy, což je podle Vysekalové způsobeno i tím, že ženy chodí do obchodů nakupovat častěji. Reklama ovlivnila nákupy zejména zákazníků ve věku od 15 do 44 let a s hrubým příjmem domácnosti nad 40 000 korun.

Největším zadavatelem reklamy byly prodejny Lidl

Odborníci nechtěli příliš komentovat faktory, které v posledních dvou letech zvýšily o 14 procentních bodů podíl lidí, kteří nakoupili zboží podle reklamy. Podle Jana Herzmanna z Factum Invenio je jedním z možných vysvětlení fakt, že reklama je od roku 2009 více zaměřena na cenu a produkty, takže lidé si snadněji uvědomí, že díky reklamě učinili nákupní rozhodnutí.

Podle letošního výzkumu společnosti Factum Invenio přibližně 35 procent lidí při nákupech často vyhledává zboží, které zná z reklamy. Zhruba 65 procentům lidí reklama pomáhá orientovat se v nabídce zboží a služeb. Zároveň ale 86 procent účastníků výzkumu míní, že reklama manipuluje s lidmi.

Některé tuzemské obchodní řetězce v roce 2010 podle údajů společnosti Kantar Media výrazně zvýšily investice do reklamy, která jim pomáhá ve stále tvrdším soupeření o zákazníky. Největším zadavatelem reklamy z řad obchodníků byly loni diskontní prodejny Lidl, které investice meziročně zdvojnásobily.

Loňský rok byl totiž kvůli hospodářské krizi ve znamení akčních nabídek zboží za zvýhodněné ceny, na které obchodní řetězce často upozorňovaly právě ve svých reklamách. Například konkurenční souboj mezi obchodními řetězci Albert a Kaufland loni výrazně nabral na obrátkách a obě společnosti se v novinových inzerátech trumfovaly ve snižování cen vybraného zboží a vzájemně si ze sebe utahovaly, což v Česku dosud nebylo obvyklé.

Autor: ČTK

17.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies