První lodě ve středu vypluly z českobudějo­vického přístaviště Lannova loděnice. Díky tomu se mohou turisté po vodě dopravit do Českého Vrbného. Výstavba českobudějovického přístaviště stála přibližně 20 milionů korun a jedná se o první část projektu splavnosti Vltavy z Českých Budějovic do Prahy. Úpravou koryta řeky navíc vznikla kvalitnější protipovodňová opatření.

„Je to zatím takový první krůček na dlouhé cestě. Na jejím konci bychom se měli dostat po Vltavě až do Prahy,“ uvedl českobudějovický primátor Miroslav Tetter (KDU-ČSL). „V příštím roce bychom měli zase pokročit a zahájit provoz plavby po řece z Českých Budějovic až do Hluboké nad Vltavou,“ dodal ještě primátor.

Molo vydrží i povodeň

Přístaviště spravuje Ředitelství vodních cest ČR, přičemž město České Budějovice jej provozuje na základě smlouvy o výpůjčce. Přístaviště Lannova loděnice tvoří 60 metrů dlouhé plovoucí molo ze spojených betonových pontonů, které umožní přistávání větších osobních lodí i malých plavidel. Konstrukční řešení plovoucího mola, stabilizovaného k šesti ocelovým sloupům zavrtaným do dna řeky Vltavy, počítá s průtokem stoleté vody, takže i v případě povodní zůstane na svém místě.

Zatímco stavba přístavu je investicí Ředitelství vodních cest ČR, na kterou získalo dotaci EU, návaznou infrastrukturu zajistilo město. Konkrétně se jedná o vybudování přístupového chodníku a úpravu okolních ploch, mobiliáře, veřejného osvětlení a sociálního zázemí pro návštěvníky. Finanční spoluúčast města se pohybuje kolem tří milionů korun.

Výlety pro místní i turisty

Po Vltavě tak budou ode dneška jezdit od Dlouhého mostu v Českých Budějovicích do pár kilometrů vzdáleného Českého Vrbného výletní lodě. „Věříme, že to bude pro místní občany i pro turisty zajímavé zpestření,“ uvedl primátor Tetter.

Vedení radnice si od přístaviště slibuje zvýšení cestovního ruchu. S tím ale dlouhodobě nesouhlasí opozice. „Jedná se o velkou investici, která městu nepřinese žádný mimořádný příliv turistů. Peníze z evropských dotací by se jistě daly využít jinak,“ řekl zastupitel Českých Budějovic Ivan Nadberežný (KSČM). Podle něj obyvatele města nezajímá splavnost řeky, mnohem raději by prý přivítali například dokončení dálnice mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

Protipovodňové opatření

Prohloubením koryta řeky, které bylo třeba k tomu, aby Vltavou propluly větší lodě, vzniklo kvalitnější protipovodňové opatření pro město České Budějovice. „Koryto má nyní větší kapacitu a pojme víc vody. Navíc jsme museli vyměnit uzávěry na jezu v Českém Vrbném, což se může také v případě povodní pozitivně projevit,“ řekl ředitel závodu Horní Vltava podniku povodí Vltavy Zdeněk Zídek.

Výstavba přístaviště je součástí projektu Dokončení vltavské vodní cesty v úseku České Budějovice – Týn nad Vltavou. Ten má být hotový v roce 2013, a Vltava se tak napojí na vodní dílo Orlík, což umožní plavbu až do Mělníka. Splavnost Vltavy se tak prodlouží na celkových 240 kilometrů.