VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z mošnovského letiště by mohly létat spoje do Helsinek a Amsterdamu

Ostrava – Z mošnovského Letiště Leoše Janáčka Ostrava by v příštím roce mohly začít létat pravidelné linky do hlavních měst Finska a Nizozemska, tedy Helsinek a Amsterdamu. Zastupitelé se ve čtvrtek shodli na tom, že kraj potřebuje mít s těmito místy přímé letecké spojení a je připraven ho finančně podpořit. Zatím mu však chybí potřebný souhlas ministerstva dopravy, chce s ním proto o této problematice dále jednat. Podle mluvčího ministerstva však o zavádění nových mezistátních linek rozhoduje Evropská komise.

18.12.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Pavel Sonnek

„Potřebujeme letecké spojení do těchto regionů. Jejich hospodářství je orientováno přesně na ta odvětví, která jsou stěžejní pro další ekonomický rozvoj Moravskoslezského kraje. Jde především o IT technologie a služby, logistiku a lehké strojírenství. Amsterdam je navíc mimořádně významným mezinárodním dopravním uzlem, prostřednictvím kterého by došlo k výraznému zlepšení dopravní dostupnosti regionu," uvedl hejtman Miroslav Novák (ČSSD).

Připomněl, že v kraji má své dceřiné společnosti řada investorů sídlících právě ve Finsku a Nizozemsku. „Samozřejmě potřebují k rozvoji svého podnikání dobré letecké spojení nejen se svou ‚matkou', ale i s dalšími evropskými a světovými metropolemi," řekl hejtman. Podle něj i cestující, kteří využívají mošnovské letiště, v dotazníkovém šetření požadují spojení do Amsterdamu a Helsinek.

Letišti se ale podle Nováka dlouhodobě nedaří získat provozovatele nových linek. Letečtí dopravci nechtějí provozovat letecké spojení bez záruky kompenzace ztrát.

Příspěvek na podporu pravidelné letecké dopravy

„Vzhledem k nemožnosti zajistit linky Ostrava – Helsinky a Ostrava – Amsterdam běžným komerčním způsobem považujeme za nezbytné zajistit tyto linky formou závazku veřejné služby," řekl Novák. Zastupitelé se proto rozhodli, že na podporu pravidelné letecké dopravy v letech 2016 a 2017 vyčlení příspěvek, jehož maximální výše by měla činit 188 milionů korun. Kraj ale očekává, že tato částka bude nižší, protože se od ní bude odečítat zisk z prodeje letenek. Peníze získá z přebytku hospodaření kraje za letošní rok a z rozpočtové rezervy.

Podle Nováka kraj závazek veřejné služby už projednává i s Evropskou komisí. „Jsme řekněme za polovinou té cesty, ze strany komise problém nevidíme. Klasická situace, potřebujeme česká razítka a očekávali jsme, že mohou být diskuse například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tam to bylo bez problémů. Ve středu jsme se vyděsili, když nám přišlo stanovisko českého ministerstva dopravy, které sdělilo, že nevidí důvod, proč by měla z Ostravy létat linka do Amsterdamu či Helsinek, že přece můžeme létat z Prahy. Klasický pražský přístup, který já odmítám, a samozřejmě to budeme okamžitě řešit," uvedl Novák.

Rozhoduje Evropská komise

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold sdělil, že se ministerstvo k této věci vyjádřilo jen proto, že ho o stanovisko požádal antimonopolní úřad. „V této věci nerozhoduje ministerstvo dopravy, ale Evropská komise. Pouze jsme tedy vysvětlili, jaká jsou pravidla evropského trhu v letecké dopravě. Ta jsou pro závazek veřejné služby poměrně přísná. Musí se jednat o trasu životně důležitou pro hospodářský rozvoj regionu. Zdůvodnění Moravskoslezského kraje podle nás podmínky nařízení EU nenaplní, a proto jsme doporučili jinou formu podpory," řekl Neřold. Moravskoslezský kraj podle něj s podobnou žádostí na linky do Amsterdamu, Bruselu a Londýna už jednou u Evropské komise neuspěl. „Vůbec se nebráníme diskusi o podpoře nových linek z Ostravy, pouze jsme vyslovili názor, že stávající zdůvodnění před Evropskou komisí neobstojí," dodal Neřold.

Podle ředitele letiště Pavla Schneidera by linka do Amsterdamu mohla létat pětkrát týdně, ráno tam a večer zpět. V případě Helsinek by to bylo třikrát týdně, opět ráno tam a večer zpět, a to v pondělí, středu a pátek. Předpoklad je, že by linky byly zprovozněny na podzim příštího roku.

Autor: ČTK

18.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
6 15

Tři malí chlapci ubili plameňáka v zoo. Jejich rodiče se nyní omluvili

Při rekonstrukci měšťanského domu na plzeňském náměstí Republiky se našly fragmenty vzácné historické fresky, nyní o ní pečuje restaurátor a sochař Jaroslav Šindelář
6

OBRAZEM: O vzácnou fresku z doby Rudolfa II. už pečuje restaurátor

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes Whatsapp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

AKTUALIZOVÁNO

Za německé dálnice budou od roku 2019 platit i osobní auta

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za jízdu na německých dálnicích. O zavedení mýtného dnes hlasy německé vládní koalice rozhodl Spolkový sněm. Opatření kritizované německou opozicí i některými evropskými státy se citelně dotkne i českých řidičů, kteří hojně využívají dálniční síť v sousední zemi.

AKTUALIZOVÁNO

Madona z Veveří patří církvi, rozhodl znovu soud

Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. Dnes o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Dnešní rozhodnutí je pravomocné, galerie se ale může znovu dovolat k Nejvyššímu soudu. Rozhodne se až poté, co dostane písemné znění rozsudku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies