VYBERTE SI REGION

Z nákupních center mizí obchody, nahrazuje je wellness a zábava

Praha – Česká nákupní centra se vyrovnávají s úbytkem prodejců a zmenšováním prodejních ploch po svém. Nové návštěvníky se snaží nalákat na wellness centra či zařízení pro děti. Zpomaluje také výstavba zcela nových nákupních parků, loni si jich podle údajů realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W) v ČR otevřelo šest s celkovou rozlohou zhruba 23 tisíc metrů čtverečních.

18.4.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Původně přitom developeři počítali s tím, že během dvanácti měsíců loňského roku postaví 45 parků o celkové ploše 200 tisíc metrů čtverečních. Nyní jsou jejich plány skromnější. „Pro letošek developeři chystají postavit celkem 70 tisíc metrů čtverečních ve dvaceti parcích. Je zřejmé, že jejich odhady jsou výrazně střízlivější. Přesto nečekáme, že by všechny ohlášené projekty došly letos do stadia realizace," podotkl pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield Jiří Kristek.

Nákupní centra se v minulých letech zmenšovala a přesouvala do stále menších měst. Aktuálně je podle C&W v ČR 157 retailových parků s celkovou rozlohou 713 tisíc metrů čtverečních. V nich je 1008 otevřených obchodů, pouze sedm procent pronajímatelných ploch svého nájemce nyní nemá.

I přes stále nižší rozlohu, která u některých parků nepřesahuje dva tisíce metrů čtverečních, zůstává ve většině z nich kromě supermarketu s potravinami také drogerie, móda a obuv. Rozloha obchodů se však v pokrizovém období zmenšuje. „Řadě nájemců dnes dobíhají smlouvy uzavřené v předkrizovém období. To jim dává možnost uzpůsobit své nájemní podmínky podle toho, jak se změnilo nákupní chování a poptávka po jejich sortimentu. Především prodejny elektra a hypermarkety přistupují ke zmenšování prodejen," uvedl Kristek.

Z obchodů se stávají například showroomy

Doplňkový prodej podle něj omezují hlavně potravináři, kteří se soustředí především na potraviny. „Prodejny elektra dnes ve velké míře slouží jako showroom a prodeje běží po internetu. Opačný trend – zvětšování jednotek – se projevuje například u drogerií, které do svého konceptu nově zahrnují i lékárnu. Jako příklad můžeme uvést řetězec Drogerie TETA," dodal Kristek.

Popularita dětských zábavních parků roste

Některé maloobchodní plochy mění účel užívání, z obchodů se často stávají například showroomy, velkoobchody či autoservisy. Stále více ploch začíná sloužit nejmenším návštěvníkům. „Hlavně na okrajích velkých měst se nákupní parky – samostatné budovy – přeměňují na zábavní dětské parky, jejichž popularita roste celosvětově. Rodiče ve velkých městech mají méně času a více peněz a dětské parky jsou zajímavou alternativou pro volný čas jejich dětí," tvrdí senior property manažer ve společnosti Cushman & Wakefield Petr Landsinger.

Jako příklad uvedl například centra TONGO v Hradci Králové, Žirafa v Čestlicích, Lvíček v Plzni a na Černém Mostě nebo WIKILAND v Brně. „Provozovatelé dětských center si pronajímají poměrně velké jednotky o velikosti okolo dvou až tří tisíc metrů čtverečních, doplněné o venkovní plochy. Uvedená centra využívají například bývalou prodejnu Gigasportu, volné plochy vzniklé zmenšením hypermarketu či dřívější sklady. Žádné z nich nevzniklo stavbou na zelené louce," doplnil Kristek.

Důkazem výše uvedeného trendu je i změna a rebranding pražského nákupního centra Galerie Butovice, jejíž majitel v minulých letech výrazně změnil celý koncept. Prvních pět let od výstavby v roce 2005 se totiž centrum potýkalo s nezájmem obchodníků i návštěvníků. I proto zůstávalo druhé podlaží dlouhou dobu zcela uzavřené.

Restaurace, sauna, wellness

Až větší zaměření na provozovny občerstvení, volnočasové a dětské aktivity přineslo Galerii Butovice nárůst návštěvníků. V centru tak je 14 stravovacích provozoven, saunový svět, wellness a fitness centrum, minigolfové hřiště či dětské centrum. Všechny podobné aktivity jsou přitom blízko sebe. „Například dětské centrum Hafíkov doplňuje velká prodejna Bambule, prodejna dětského zboží nebo kosmetiky a nově rovněž unikátní dětské kadeřnictví Funny Sassy. To samé v případě klientů sportovních a wellness konceptů, kteří u nás mohou nakoupit odpovídající výživu, oblečení nebo sportovní náčiní," poznamenal manažer centra Milan Dočekal.

Podle Kateřiny Skochové z realitní poradenské firmy DTZ, která má pronájmy v pražském centru na starost, obchody v obchodních centrech zůstanou, stále více je ale budou doplňovat různé jiné provozy a koncepty. Největší boom přitom čeká právě od služeb pro nejmenší návštěvníky. „Dětské koutky a zaměření se na děti je trend dnešní doby. Rodiče se pro své děti snaží udělat spoustu věcí, proto i nákupní centra přichází s nejrůznějšími vzdělávacími programy nebo například i dětskou jógou," poznamenala Skochová, podle níž jsou právě děti budoucností nákupních center.

Autor: ČTK

18.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Ústavní soud ve středu rozhodne o stížnosti vyhoštěného Iráčana

Brno - Ústavní soud (ÚS) ve středu vyhlásí nález s přímou vazbou na uprchlickou krizi a právní úpravu azylu v Česku. Rozhodne o stížnosti Iráčana zajištěného loni v listopadu a brzy poté vyhoštěného do vlasti. České orgány se podle stížnosti vůbec nezabývaly jeho obavami z mučení a násilí. Policie údajně také nezohlednila jeho úmysl požádat o mezinárodní ochranu.

Při náletech v syrské provincii Idlib zahynulo nejméně 46 lidí

Damašek - Při několika náletech v syrské provincii Idlib, ovládané z velké části povstalci, zahynulo dnes nejméně 46 lidí. Většina mrtvých jsou civilisté, uvedli opoziční aktivisté ze Syrské organizace pro lidská práva (SOHR), která situaci v zemi monitoruje z Británie.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies