VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z nákupních center mizí obchody, nahrazuje je wellness a zábava

Praha – Česká nákupní centra se vyrovnávají s úbytkem prodejců a zmenšováním prodejních ploch po svém. Nové návštěvníky se snaží nalákat na wellness centra či zařízení pro děti. Zpomaluje také výstavba zcela nových nákupních parků, loni si jich podle údajů realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W) v ČR otevřelo šest s celkovou rozlohou zhruba 23 tisíc metrů čtverečních.

18.4.2014 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Původně přitom developeři počítali s tím, že během dvanácti měsíců loňského roku postaví 45 parků o celkové ploše 200 tisíc metrů čtverečních. Nyní jsou jejich plány skromnější. „Pro letošek developeři chystají postavit celkem 70 tisíc metrů čtverečních ve dvaceti parcích. Je zřejmé, že jejich odhady jsou výrazně střízlivější. Přesto nečekáme, že by všechny ohlášené projekty došly letos do stadia realizace," podotkl pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield Jiří Kristek.

Nákupní centra se v minulých letech zmenšovala a přesouvala do stále menších měst. Aktuálně je podle C&W v ČR 157 retailových parků s celkovou rozlohou 713 tisíc metrů čtverečních. V nich je 1008 otevřených obchodů, pouze sedm procent pronajímatelných ploch svého nájemce nyní nemá.

I přes stále nižší rozlohu, která u některých parků nepřesahuje dva tisíce metrů čtverečních, zůstává ve většině z nich kromě supermarketu s potravinami také drogerie, móda a obuv. Rozloha obchodů se však v pokrizovém období zmenšuje. „Řadě nájemců dnes dobíhají smlouvy uzavřené v předkrizovém období. To jim dává možnost uzpůsobit své nájemní podmínky podle toho, jak se změnilo nákupní chování a poptávka po jejich sortimentu. Především prodejny elektra a hypermarkety přistupují ke zmenšování prodejen," uvedl Kristek.

Z obchodů se stávají například showroomy

Doplňkový prodej podle něj omezují hlavně potravináři, kteří se soustředí především na potraviny. „Prodejny elektra dnes ve velké míře slouží jako showroom a prodeje běží po internetu. Opačný trend – zvětšování jednotek – se projevuje například u drogerií, které do svého konceptu nově zahrnují i lékárnu. Jako příklad můžeme uvést řetězec Drogerie TETA," dodal Kristek.

Popularita dětských zábavních parků roste

Některé maloobchodní plochy mění účel užívání, z obchodů se často stávají například showroomy, velkoobchody či autoservisy. Stále více ploch začíná sloužit nejmenším návštěvníkům. „Hlavně na okrajích velkých měst se nákupní parky – samostatné budovy – přeměňují na zábavní dětské parky, jejichž popularita roste celosvětově. Rodiče ve velkých městech mají méně času a více peněz a dětské parky jsou zajímavou alternativou pro volný čas jejich dětí," tvrdí senior property manažer ve společnosti Cushman & Wakefield Petr Landsinger.

Jako příklad uvedl například centra TONGO v Hradci Králové, Žirafa v Čestlicích, Lvíček v Plzni a na Černém Mostě nebo WIKILAND v Brně. „Provozovatelé dětských center si pronajímají poměrně velké jednotky o velikosti okolo dvou až tří tisíc metrů čtverečních, doplněné o venkovní plochy. Uvedená centra využívají například bývalou prodejnu Gigasportu, volné plochy vzniklé zmenšením hypermarketu či dřívější sklady. Žádné z nich nevzniklo stavbou na zelené louce," doplnil Kristek.

Důkazem výše uvedeného trendu je i změna a rebranding pražského nákupního centra Galerie Butovice, jejíž majitel v minulých letech výrazně změnil celý koncept. Prvních pět let od výstavby v roce 2005 se totiž centrum potýkalo s nezájmem obchodníků i návštěvníků. I proto zůstávalo druhé podlaží dlouhou dobu zcela uzavřené.

Restaurace, sauna, wellness

Až větší zaměření na provozovny občerstvení, volnočasové a dětské aktivity přineslo Galerii Butovice nárůst návštěvníků. V centru tak je 14 stravovacích provozoven, saunový svět, wellness a fitness centrum, minigolfové hřiště či dětské centrum. Všechny podobné aktivity jsou přitom blízko sebe. „Například dětské centrum Hafíkov doplňuje velká prodejna Bambule, prodejna dětského zboží nebo kosmetiky a nově rovněž unikátní dětské kadeřnictví Funny Sassy. To samé v případě klientů sportovních a wellness konceptů, kteří u nás mohou nakoupit odpovídající výživu, oblečení nebo sportovní náčiní," poznamenal manažer centra Milan Dočekal.

Podle Kateřiny Skochové z realitní poradenské firmy DTZ, která má pronájmy v pražském centru na starost, obchody v obchodních centrech zůstanou, stále více je ale budou doplňovat různé jiné provozy a koncepty. Největší boom přitom čeká právě od služeb pro nejmenší návštěvníky. „Dětské koutky a zaměření se na děti je trend dnešní doby. Rodiče se pro své děti snaží udělat spoustu věcí, proto i nákupní centra přichází s nejrůznějšími vzdělávacími programy nebo například i dětskou jógou," poznamenala Skochová, podle níž jsou právě děti budoucností nákupních center.

Autor: ČTK

18.4.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Klíčové grémium ČSSD
4 13

Zaorálek: povolebního partnera si vybereme podle jeho zahraniční politiky

Radim Nosek. Podle soudu hlava organizovaného zločineckého gangu.
4

Zloděje traktorů poslal soud na devatenáct let za mříže

Audi bude vyrábět hned dvě elektrická SUV. První přijede už brzy

Plány o výrobě čistě elektrických SUV jsme již od Audi slyšeli. Nyní německá automobilka upřesňuje, kde se novinky budou vyrábět a také to, že se do produkce dostane jak klasické SUV, tak sportovnější verze Sportback. Oba modely přijedou už během dvou let.

Návrat dětí do péče? Michaláková neuspěla ani u hodonínského soudu

Okresní soud v Hodoníně již podruhé zastavil řízení, ve kterém se místní rodačka Eva Michaláková domáhá vrácení dětí do své péče také prostřednictví českých soudů. Její dva synové jsou totiž rozdělení do dvou norských rodin.

Plánujete návštěvu Oktoberfestu? Tuplák za 410 korun, litr vody za 230

Litr piva na nejslavnějším pivním festivalu světa, mnichovském Oktoberfestu, vyjde v některých stanech až na jedenáct eur (téměř 287 korun). To je ještě více než v roce 2016.

Stát vypsal obří zakázku na potraviny pro chudé

Stát vypsal zatím největší veřejnou zakázku na potraviny a další životní potřeby pro nejchudší lidi v Česku. Na více než padesátce míst v zemi chce s pomocí evropských peněz během jednoho roku distribuovat zboží až za 65 milionů korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies