K tomuto významnému milníku přijela v pátek do Ovčár přát spousta významných hostů včetně hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové.  „Tři miliony aut jsou impozantním číslem za tak krátkou dobu výroby, například v porovnání s jinými továrnami Toyoty a PSA. Na takového čísla bychom nedosáhli bez pomoci ostatních, proto mi dovolte na tomto místě poděkovat. Na prvním místě našim zákazníkům a také zaměstnancům, z nichž celá řada je spojena s naší automobilkou již od prvních dnů výroby,“ uvedl na začátku slavnosti v prostorách automobilky prezident TPCA Koreatsu Aoki.

„Poděkování ovšem patří i našim sousedům, bez spolupráce s nimiž bychom se neobešli, zástupcům státní správy a samosprávy a v neposlední řadě našim dodavatelům,“ dodal.

Auto má již svého majitele

Jubilejní třímilionté vozidlo má už svého majitele. A kupodivu, ačkoli velká většina kolínských trojčat míří na export, zrovna třímiliontá Toyota zůstane v Čechách. Zde si ho totiž koupil Ota Adámek z Prahy. Netušíc samozřejmě předem, jak významného jubilanta si objednává.

Do TPCA si pro něj přijel i se svým sedmiletým synem, symbolický klíč mu předal prezidenta TPCA a zástupce Toyoty Central Europe. Jako bonus dostal majitel ještě vylepšení vozu o navigaci a samozřejmě dárkové předměty firmy.

Tři miliony vyrobených vozů je pro TPCA samozřejmě významným milníkem.

Čtěte také: Smog podle polského ministra až tak moc nezabíjí

Historie továrny

Historie továrny se začala psát v roce 2002 položením základního kamene. Výroba byla zahájena 28. února 2005, a to tehdy první generace malých vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ty se pak o tři roky později dočkaly prvního faceliftu.

V roce 2012 sjel z výrobních linek TPCA dvoumiliontý vůz, v roce 2014 začala TPCA vyrábět druhou generaci vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Vozy všech tří značek jsou za dvanáct let výroby zastoupeny poměrně rovnoměrně, takže každá z nich má nyní na kontě okolo milionu aut, které brázdí silnice po celé Evropě od Islandu až po Řecko.

V posledních letech ovšem patří mezi nejvýznamnější trhy Velká Británie, Francie, Německo, Holandsko a Itálie. Plných 70 % z celkové produkce TPCA zaujímají vozy v pětidveřové variantě a není bez zajímavosti, že už více než 400 tisíc aut bylo vybaveno automatickou převodovkou.

Za dvanáct let výroby prošly všechny tři vozy řadou významných změn ať už v exteriéru, interiéru nebo vybavení. Od roku 2010 jsou vybaveny pouze benzínovými motory, do výbavy přibyl „bezpečnostní systém předcházející kolizím,“ nová generace aut od roku 2014 je pak vybavena stahovací střechou nebo možností dvoubarevného provedení tzv. bitone. Výrobní linky opustila i řada speciálních modelů, jakým je například řada Roland Garros pro Peugeot 108, která se každoročně objevuje na jednom ze čtyř největších tenisových turnajů světa – French Open.

Nenechte si ujít: Války nebo sucho: hladomor ohrožuje 70 milionů lidí ze čtyř zemí