VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za dárky plánují tři čtvrtiny lidí utratit do 5000 korun, zjistil průzkum

Praha – Na 73 procent Čechů hodlá letos utratit za vánoční dárky maximálně 5000 korun. Nejvíce 10.000 Kč plánuje utratit 22 procent obyvatel. Investovat do dárků přes 10.000 Kč se chystá šest procent lidí. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Cetelem uskutečnila agentura STEM/Mark mezi tisícovkou respondentů.

10.11.2013 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock.com

Za jídlo a vánoční výzdobu hodlá osm lidí z deseti vydat do 3000 korun, do 5000 Kč utratí 13 procent obyvatel a více než 5000 korun investuje sedm procent lidí. Letošní výdaje ale mohou být ve skutečnosti vyšší. Každý pátý se totiž přiznal k tomu, že minulý rok utratil za dárky nakonec více, než kolik plánoval. Naopak méně utratilo necelých sedm procent respondentů.

Dárky pro děti tvoří podle průzkumu nejčastěji od 30 do 70 procent celkových nákladů na dárky. Na 37 procent rodičů hodlá letos dítěti koupit to, co si přeje. Většina rodičů však splní dětská přání alespoň částečně. Téměř sedm procent svým potomkům to, co si přejí, nepořídí. „Hlavním důvodem, proč některé děti nedostanou to, co si přejí, je zejména nedostatek peněz v rodinném rozpočtu a zároveň stále náročnější přání dětí," míní marketingový ředitel Cetelem ČR Tomáš Siegler.

Hračky, ale i elektronika

Děti do pěti let touží podle rodičů nejčastěji stále po hračce (77 procent), přesto téměř každé jedenácté dítě v tomto věku si už přeje čtečku či tablet. Přes tři procenta předškoláků by rádo našlo pod stromečkem mobil a další téměř tři procenta by od Ježíška, na kterého podle rodičů věří 97 procent dětí v tomto věku, uvítala počítač či notebook.

U dětí od šesti do deseti let vítězí stále hračky, stavebnice a stolní hry (69 procent), ale narůstá počet těch, které si přejí tablet či čtečku (22 procent), mobilní telefon (17 procent) a počítač či notebook (12 procent).

U starších dětí a dospívajících pak vítězí oblečení (33 procent), dále mobilní telefon (25 procent) a počítačové vybavení, jako například počítačové hry či grafické karty (21 procent). Tablet či čtečku si přeje 21 procent z nich a 19 procent sní o počítači či notebooku. S přibývajícím věkem roste touha právě po počítači nebo notebooku, televizi a také například kosmetice.

Peníze pod stromečkem

S věkem dětí se mění i jejich touha objevit pod stromečkem peníze, která se s přibývajícími roky zvyšuje. Podle rodičů touží po penězích ale už i děti v předškolním věku (jedno procento). Děti mezi 6. a 10. rokem věku pak chtějí finanční hotovost ve více než třech procentech případů. Starší děti a dospívající mládež si přejí peníze ještě častěji, jako dárek je chce zhruba každý sedmý.

Peníze jako dárek k Vánocům by rádo 16 procent dospělých. S přibývajícím věkem však podíl lidí, kteří si přejí peníze, klesá. Naopak ale s přibývajícím věkem stoupá procento těch, kteří peníze darují. Důvodem může být například rostoucí obava z koupě nevhodného dárku. Peníze přitom hodlá letos darovat téměř každý pátý. Dárkové šeky plánuje koupit dalších pět procent lidí, přejí si je však jen asi dvě procenta respondentů.

Nejčastější dárek? Kosmetika

Mezi nejčastější dárky bude tradičně patřit kosmetika, kterou bude kupovat 77 procent lidí, následovaná oblečením (47 procent), knihami (44 procent) a parfémy (42 procent). Mezi časté dárky bude však patřit také elektronika či jiné vybavení domácnosti (22 procent), kutilské potřeby (20 procent), šperky a hodinky (19 procent). Rovněž 19 procent hodlá svému blízkému nadělit spodní prádlo. Na 16 procent bude nakupovat léky, zdravotnické pomůcky či masážní přístroje.

Kosmetiku si ale přeje jen zhruba každý pátý, oblečení 23 procent lidí, knihy 18 procent, parfém 17 procent, elektroniku a vybavení domácnosti 11 procent, kutilské potřeby šest procent, šperky a hodinky devět procent, spodní prádlo deset procent, léky dvě procenta. Třetina lidí si ovšem nepřeje nic konkrétního.

„Zajímavé je, že ženy častěji přesně vědí, co by rády pod stromečkem našly. Zatímco v případě mužů nemá konkrétní přání 41 procent dotázaných, u žen je to jen 26 procent," uzavřel Siegler.

Autor: ČTK

10.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies