Češi se chtějí „ohřát", a protože ceny jsou v zimní sezoně mírné, letošní prodeje budou atakovat rekordy. Vyplývá to z ankety Deníku. „Cestovní kanceláře pociťují pozitivní náladu mezi spotřebiteli. To dokládá také nárůst průměrné ceny prodaného zájezdu do zahraničí, která směřuje až ke 14 000 korun na osobu," říká Tereza Picková, výkonná ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Třeba předloni se touto dobou prodávaly zájezdy průměrně za 12 468 korun (dle dat ČSÚ).
Přečtěte si: Martin Dostalík mapuje sesuvy půdy až v Gruzii: Byla to pro mě zkouška ohněm
Ze zájmu Čechů o zimní moře profitují hlavně nejbližší exotické destinace: znovu objevený Egypt, částečně Tunis a nově Kapverdy či Dubaj, která aspiruje na skokana roku. „Zájem o dovolenou v exotických zemích meziročně vzrostl o desítky procent," říká Michal Tůma z agentury Invia, která je největším prodejcem zájezdů v ČR. V období kolem jarních prázdnin podle něj letos meziročně trojnásobně vyskočil Egypt (60 procent lidí poptává letovisko Hurghada) a o 66 procent meziročně vzrostl zájem o Spojené arabské emiráty (Dubaj).
„Egypt nabízí téměř bezkonkurenční poměr cena/výkon. Zájezd do 4* hotelu se dá momentálně bez problémů pořídit pod 10 tisíc korun, do 5* potom pod 12 tisíc korun," potvrzuje mluvčí CK Fischer Jan Bezděk. „Výrazně vyšší zájem o Egypt momentálně není zdaleka jen českou doménou, ale potvrzují ho i velké západoevropské cestovní kanceláře," zdůrazňuje.
Čtěte také: Policie používá auta zabavená zločincům. K zásahu tak přijede třeba Porsche
V zemi pyramid se podle Bezděka investovalo do bezpečnosti a pomalu se daří obnovovat i výlety k památkám. Většina Čechů má i tak zájem hlavně o relax u moře.
V případě Dubaje pomohlo k růstu hlavně přímé letecké spojení hned tří společností (flydubai, SmartWings a Emirates) z ČR a s tím pád cen letenek. Do nejznámějšího emirátu se teď létá třikrát denně z Prahy a dvakrát týdně z Ostravy. Loni do Dubaje, která je momentálně čtvrté nejnavštěvovanější město na světě, zamířilo 55 tisíc Čechů, meziročně o třetinu více. „Dubaj už není jen pro movité páry, ale také pro středně-příjmové skupiny a hlavně rodiny. Nedávno tam otevřeli zábavní park inspirovaný filmy, jako je Madagaskar, Shrek či zážitkový Legoland," říká Jan Osúch ze zastoupení Dubajského turistického úřadu v ČR.
K rekordu má letos našlápnuta i hlavní, tedy letní turistická sezona. Podle Terezy Pickové z AČCKA o pětinu vzrostl počet zájezdů prodaných v prosinci a lednu na tzv. první moment (First Minute slevy). Nyní probíhá druhá vlna, kdy je průměr slev kolem deseti procent.