VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za nadváhu zaplaťte, vzkazuje kraj dopravcům

Plzeňský kraj - Známe to všichni: Kamion si to šine těsně kolem domu a provází ho hluk, otřesy a cinkající skleničky. Zůstávají po něm jen zápach, praskliny v domech a rozbité silnice. Na první pohled to není poznat, ale může být přetížený - klidně i o třináct tun. A to hodlá hejtmanství zatrhnout.

5.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENIK/Pavel Sonnek

Náklaďáky chce začít vážit, jejich nadváhu přísně pokutovat a z krajských silnic podél dálnic kamiony úplně vyhnat. Snahy mu může zmařit Ministerstvo dopravy ČR.

„Ministerstvo chce možnost kontrolovat přetížení převést na obce s rozšířenou působností. Není v tom špetka logiky, vždyť silnice patří kraji,“ kroutí hlavou hejtman Milan Chovanec (ČSSD). Upozorňuje i na to, že zákon počítal s tím, že toto právo dostanou právě kraje. Pro spuštění kolotoče nákupu vysokorychlostních vah pro kamiony a následných kontrol však chybí jedna vyhláška. „Měla být do konce roku, ale není. A teď přišlo ministerstvo s tímhle nesmyslem,“ dodává hejtman.

Kraj už přitom vypracoval studii, která radí, kam váhy dát - v Plzeňském kraji je takových míst jednadvacet. „Je to zejména tam, kde se koncentruje průmysl – v okolí Kaznějova, na Tachovsku nebo v okolí lomů na Domažlicku,“ vypočítává šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Pořízení jedné takové váhy vyjde na několik milionů korun.

Kamiony smí nyní vážit policie a celníci. „Máme k dispozici jednu mobilní váhu a měření provádíme na některém vytypovaném místě jednou až dvakrát měsíčně,“ upřesňuje Jitka Blahutová z Celního úřadu Plzeň.

Dvanáct z osmnácti vážených kamionů bylo přetíženo

V první polovině loňského roku provedli celníci osmnáct vážení, dvanáct kamionů bylo přetíženo. „Bývá to o deset i dvanáct tun. Rekordmanem je řidič, který vezl o 13,5 tuny víc, než směl,“ doplňuje Jitka Blahutová.

Jediná váha zabudovaná přímo do vozovky, je v tunelu Valík u Plzně. A podobné plánuje pořídit i kraj – záleží ovšem na ministerstvu. V pátek do kraje přijede ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). „Vážení kamionů bude jedním z témat, které chceme probrat,“ potvrdil hejtman Chovanec, který je zároveň stínovým ministrem dopravy.

Pokud by vyhláška přenesla pravomoc opravdu na jednotlivá hejtmanství, mohlo by automatické vážení začít fungovat zhruba za rok a půl. „Je třeba zpracovat projekty a také získat stavební povolení,“ připomíná šéf odboru Vejprava. Důležité také bude, zda se kraj rozhodne koupit váhy sám a sám je pak také provozovat, nebo celý systém předá nějaké firmě. „To zatím nevíme, ale vypadá to, že je systém samofinancovatelný,“ podotýká Chovanec.

S Dobešem chce hejtman hovořit i o mýtném na krajských silnicích, o němž se mluví už déle než rok. Jde o silnice, které kopírují zpoplatněné trasy, například o silnici II/605 z Ejpovic do Kařezu či mezi Kozolupy a Benešovicemi. „Ministerstvo má seznam, také naše vyjádření, že odmítáme mýtné brány a jsme pro satelitní systém. Další krok je na něm,“ vyzývá hejtman. Zdůrazňuje, že ani u vážení, ani u mýtného nejde o získání dalších příjmů do krajské kasy. „Na mýtném by se na krajských silnicích vybralo do 400 milionů v celé republice, což je pro kraje takřka zanedbatelná částka,“ uzavírá Chovanec.

Vysokorychlostní váhy pro kamiony
Jde o zařízení, které je přímo zabudované do vozovky, pro jeho instalaci je tak nutné stavební povolení.
Váha přetížený kamion zaznamená a je automaticky pořízen snímek řidiče a SPZ.
Případ se poté řeší ve správním řízení, kde může dopravce dostat zhruba desetitisícovou pokutu.
Jediná váha tohoto druhu v Plzeňském kraji je v tunelu Valík u Plzně.

Autor: Miroslava Tolarová

5.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Ilustrační foto
110

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies