VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za nadváhu zaplaťte, vzkazuje kraj dopravcům

Plzeňský kraj - Známe to všichni: Kamion si to šine těsně kolem domu a provází ho hluk, otřesy a cinkající skleničky. Zůstávají po něm jen zápach, praskliny v domech a rozbité silnice. Na první pohled to není poznat, ale může být přetížený - klidně i o třináct tun. A to hodlá hejtmanství zatrhnout.

5.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENIK/Pavel Sonnek

Náklaďáky chce začít vážit, jejich nadváhu přísně pokutovat a z krajských silnic podél dálnic kamiony úplně vyhnat. Snahy mu může zmařit Ministerstvo dopravy ČR.

„Ministerstvo chce možnost kontrolovat přetížení převést na obce s rozšířenou působností. Není v tom špetka logiky, vždyť silnice patří kraji,“ kroutí hlavou hejtman Milan Chovanec (ČSSD). Upozorňuje i na to, že zákon počítal s tím, že toto právo dostanou právě kraje. Pro spuštění kolotoče nákupu vysokorychlostních vah pro kamiony a následných kontrol však chybí jedna vyhláška. „Měla být do konce roku, ale není. A teď přišlo ministerstvo s tímhle nesmyslem,“ dodává hejtman.

Kraj už přitom vypracoval studii, která radí, kam váhy dát - v Plzeňském kraji je takových míst jednadvacet. „Je to zejména tam, kde se koncentruje průmysl – v okolí Kaznějova, na Tachovsku nebo v okolí lomů na Domažlicku,“ vypočítává šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Pořízení jedné takové váhy vyjde na několik milionů korun.

Kamiony smí nyní vážit policie a celníci. „Máme k dispozici jednu mobilní váhu a měření provádíme na některém vytypovaném místě jednou až dvakrát měsíčně,“ upřesňuje Jitka Blahutová z Celního úřadu Plzeň.

Dvanáct z osmnácti vážených kamionů bylo přetíženo

V první polovině loňského roku provedli celníci osmnáct vážení, dvanáct kamionů bylo přetíženo. „Bývá to o deset i dvanáct tun. Rekordmanem je řidič, který vezl o 13,5 tuny víc, než směl,“ doplňuje Jitka Blahutová.

Jediná váha zabudovaná přímo do vozovky, je v tunelu Valík u Plzně. A podobné plánuje pořídit i kraj – záleží ovšem na ministerstvu. V pátek do kraje přijede ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). „Vážení kamionů bude jedním z témat, které chceme probrat,“ potvrdil hejtman Chovanec, který je zároveň stínovým ministrem dopravy.

Pokud by vyhláška přenesla pravomoc opravdu na jednotlivá hejtmanství, mohlo by automatické vážení začít fungovat zhruba za rok a půl. „Je třeba zpracovat projekty a také získat stavební povolení,“ připomíná šéf odboru Vejprava. Důležité také bude, zda se kraj rozhodne koupit váhy sám a sám je pak také provozovat, nebo celý systém předá nějaké firmě. „To zatím nevíme, ale vypadá to, že je systém samofinancovatelný,“ podotýká Chovanec.

S Dobešem chce hejtman hovořit i o mýtném na krajských silnicích, o němž se mluví už déle než rok. Jde o silnice, které kopírují zpoplatněné trasy, například o silnici II/605 z Ejpovic do Kařezu či mezi Kozolupy a Benešovicemi. „Ministerstvo má seznam, také naše vyjádření, že odmítáme mýtné brány a jsme pro satelitní systém. Další krok je na něm,“ vyzývá hejtman. Zdůrazňuje, že ani u vážení, ani u mýtného nejde o získání dalších příjmů do krajské kasy. „Na mýtném by se na krajských silnicích vybralo do 400 milionů v celé republice, což je pro kraje takřka zanedbatelná částka,“ uzavírá Chovanec.

Vysokorychlostní váhy pro kamiony
Jde o zařízení, které je přímo zabudované do vozovky, pro jeho instalaci je tak nutné stavební povolení.
Váha přetížený kamion zaznamená a je automaticky pořízen snímek řidiče a SPZ.
Případ se poté řeší ve správním řízení, kde může dopravce dostat zhruba desetitisícovou pokutu.
Jediná váha tohoto druhu v Plzeňském kraji je v tunelu Valík u Plzně.

Autor: Miroslava Tolarová

5.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies