VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za nepostavený most u D47 zaplatili prý 91 milionů

Olomouc – Desítky milionů měla prý dostat od státu firma Skanska za stavbu mostu pro zvěř přes dálnici D47 u Hranic. Tzv. ekodukt se však nikdy stavět nezačal a ani nezačne. Hnutí Duha, které na to upozornilo, již na policii podalo trestní oznámení.

23.11.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Vážné obvinění vznesla v těchto dnech olomoucká pobočka Hnutí Duha v souvislosti se stavbou takzvaného ekoduktu pro zvěř, jenž měl být součástí dálnice D 47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem.

Pro migraci zvěře

Ekologičtí aktivisté prý mají důkazy o tom, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proplatilo částku 91 milionů za dílo, které se ještě nezačalo stavět. Zástupci dodavatele stavby – společnosti Skanska i ŘSD to ale odmítají.

Takzvaný ekodukt nebo také zelený most nedaleko Hranic byl vyprojektován jako speciální mostní objekt, určený pro migraci zvěře – od té drobné až po rysy či medvědy. Z jeho stavby ale nakonec sešlo. „Máme však v ruce faktury, které svědčí o tom, že za něj ŘSD proplatilo celkem 91 milionů korun,“ uvedl Miroslav Kutal z olomoucké organizace Hnutí Duha.

Jaké důkazy mají aktivisté k dispozici?

Podle svých slov disponují kopiemi pěti faktur a takzvaných zjišťovacích protokolů z roku 2008, které při stavbě dálnice D47 průběžně vystavovala společnost Skanska. Ta je dodavatelem díla. „Na každé faktuře firma zřetelně uvádí, že požaduje uhradit také náklady, spojené s ekoduktem na šestadevadesátém kilometru. Převzetí části stavby svými podpisy stvrdili rovněž zástupci ŘSD,“ vysvětlil Kutal. Zelený most podle něj nad dálnicí nestojí a ani nikdy nestál.

„Ekodukt byl podmínkou, kvůli níž ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice před pěti lety souhlasilo. ŘSD ale od roku 2007 usilovalo o jeho zrušení, což se nakonec loni povedlo. To mu však nebránilo, aby mezitím proplácelo faktury za jeho fiktivní stavbu,“ konstatoval Kutal. Aktivisté nyní podali na policii trestní oznámení pro podezření z podvodu. „Žaloba nesměřuje ke konkrétní organizaci. Byla podána na neznámého pachatele,“ upřesnil Kutal. Ředitelství silnic a dálnic prý Hnutí Duha potvrdilo, že společnost Skanska peníze obdržela. Zástupci firmy Skanska ale nařčení odmítají a tvrdí, že bylo vše jinak.

Skanska: Nefakturovalo se nic, co nebylo provedeno

Součástí stavby mezi Lipníkem a Bělotínem bylo podle zadávací dokumentace vybudování mostu pro přechod živočichů přes trasu dálnice. „V průběhu stavby ale rozhodl investor stavby – ŘSD ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí a ekology, že dojde ke změně řešení přechodu živočichů a stavba mostu bude nahrazena takzvaným migračním koridorem, jenž bude navádět a převádět zvěř pod dálničním mostem. Rozhodnutí o změně vydalo ministerstvo v únoru letošního roku,“ shrnul mluvčí společnosti Skanska Leoš Verner.

Ještě před pozastavením výstavby mostu pro zvěř – takzvaného ekoduktu již společnost Skanska provedla část přípravných prací. „V současnosti provádíme podle podmínek rozhodnutí ministerstva práce v rámci migračního koridoru. Společnost Skanska nevyfakturovala žádné práce, které by nebyly řádně provedeny a investorem odsouhlaseny,“ ubezpečil.

ŘSD: Platilo se řešení biokoridoru

Stejnou řečí mluví i zástupci Ředitelství silnic a dálnic. „Co se týče fakturací společnosti Skanska, fakturováno bylo například sledování migrace živočichů, doplnění a aktualizace migrační studie, projekt a realizace naváděcích pásů, studie ekologické zátěže při realizaci ekoduktu, vybudování náhradních lokalit a úprava stávajících lokalit pro záchranné transféry, úprava migračních cest a pásů, vybudování náhradních lokalit, kabeláž pro komunikaci, oplocení a podobně,“ vyjmenovala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Důvodem, proč se v uvedené faktuře vyskytuje slovo „ekodukt“ je ten, že se jednalo o schválené názvosloví v tendrové realizační dokumentaci, které po změnách nemá ustálený název a objevovalo se. „Nicméně věcně se jednalo o položky, související s budováním a řešením budoucího migračního biokoridoru,“ ře­kla.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

23.11.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Výhled na České středohoří. Vzadu Milešovka
0 14

Obludné plány na zastavění vrcholu Milešovky šly k ledu

Co je nepřijatelné? Večerní emaily nebo zdrobněliny v doméně

Lidé často v elektronické komunikaci podceňují pravidla slušného chování. Ať se jedná o emaily, esemesky nebo internetové diskuse. Jak na úřední mail?

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

AUTOMIX.CZ

PŘEHLEDNĚ: Proč se škodovky jmenují, jak se jmenují?

Od konce 80. let česká automobilka Škoda svoje modely označuje výhradně slovními názvy. Na začátku této éry byl samozřejmě Favorit.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies