VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za psychologické triky bank platí zákazník

Chytit a už nepustit. I tak by se dal charakterizovat častý postup poskytovatelů úvěrů při lovu klientů.

21.7.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Smlouvy se čtou častěji a důkladněji než dříve, ale lidé se stále ostýchají požádat o podrobnější vysvětlení podmínek půjčky. Snadno také podléhají psychickému nátlaku ze strany pracovníků finančních ústavů. Ti nutí lidem nejrůznější produkty, o které adresáti těchto nabídek ani nestojí. Také to ukázal průzkum veřejného mínění ve spojení se zkouškou ohněm, tedy předstíraným zájmem o konkrétní služby, které zorganizoval server Bankovnipoplatky.com ve spolupráci s Navigátorem bezpečného úvěru.

Výzkumná agentura přitom narazila mimo jiné na banku, která zájemci o běžný úvěr nutila místo něho úvěrovou kartu, která měla být údajně výhodnější. Jiným příkladem byl poskytovatel úvěru, jehož agenti chodí vtíravě až do bytu občanů.

Chytit a už nepustit

Výzkumníci, kteří se v bankovních i nebankovních institucích vydávali za zákazníky, se setkali také s problémy při snaze o předčasné splacení úvěru, respektive při odstoupení od smlouvy. Metodou, jak člověka od záměru odradit, byla například administrativní náročnost úkonů, které musel absolvovat.

Banky se často snaží přesvědčit majitele účtu o tom, že mnoho poskytovaných služeb je zadarmo, například i odstoupení od smlouvy a vrácení půjčené částky do několika dnů od podpisu. Jenže jak už to bývá, má to háček. Banky sice nevyžadují poplatek, to je pravda. Na druhé straně si však za každý den, kdy měl zákazník k dispozici peníze, nechají zaplatit úroky. Ty mohou za dva týdny u stotisícové půjčky dosáhnout i pět set korun.

„Podobné praktiky bohužel stále nejsou minulostí a mnoho žadatelů o úvěr by ani nenapadlo soustředit se na takové detaily," říká Zdeněk Soudný, mluvčí projektu Navigátor bezpečného úvěru. Jak upozorňuje, ďábel je také zde skryt v detailu. Zatímco úvěrovou smlouvu požadují referenti podepsat ihned na místě, kvůli odstoupení od smlouvy musí zákazníci přijít do pobočky i opakovaně.

Psychologie vůbec hraje při poskytování úvěru stále větší roli a v tomto smyslu jsou referenti u přepážek také školeni. „Pracovník se snaží zájemce ulovit již při prvním kontaktu. Pokud si člověk vezme smlouvu domů, hrozí, že si půjčku rozmyslí, případně, že jej podmínky zarazí a už nepřijde. Proto se snaží vysvětlit mu vše na místě. Zdržení má pak ještě jeden vedlejší efekt, takovému člověku je často hloupé půjčku odmítnout, když se mu pracovník tak dlouho věnoval," říká Zdeněk Soudný.

Navíc díky tomuto systematickému postupu pracovníci finančních institucí nutí zákazníkům i další služby, od běžných účtů až po spoření. Mnoho klientů pak podlehne a kromě úvěru odchází z pobočky s dalšími finančními produkty. To je další z metod, které finanční instituce používají. Tvrdí, že poskytnutí úvěru nic nestojí, a ohánějí se dobrou úrokovou sazbou. Nakonec si však na zisk přijdou díky dalším produktům, které mají s půjčkou povinně svázány. Uveďme jako příklad běžný účet, ke kterému banka v předstírané dobré vůli zájemci přihodí pojištění schopnosti splácet.

„Tyto poplatky jdou přitom mimo úvěrový produkt, takže navenek nezvyšují jeho cenu. Fakticky však nutnost zřídit si k půjčce běžný úvěr znamená, že majitel účtu zaplatí za služby několik set korun za rok navíc," upozorňuje Zdeněk Soudný. Navíc ho banka bezostyšně tlačí k určitému obratu na běžném účtu, pochopitelně za poplatky.

Berte a neprotestujte

Je to podobný mechanismus, jako když obchodní řetězce lákají spotřebitele na levné rohlíky, aby jim pak prodaly drahé máslo. V případě financí banka láká zákazníka na takzvaně výhodnou půjčku, aby mu poté prodala i drahé a nepotřebné služby. Tyto vyděračské praktiky jsou běžné také u hypoték.

Nepříjemným zjištěním v průzkumu bylo také to, že i přes všechny vzdělávací programy se lidé stále ostýchají říci si u poskytovatele úvěru o smlouvu, kterou by si chtěli prostudovat doma. Přitom právě to by mělo být jedním ze základních prvků budoucí výhodné půjčky. Jeden z referentů neochotu poskytnout smlouvu domů odůvodnil slovy, že zákazník by jí stejně nerozuměl. Prý pokud má dotazy, ať se zeptá hned a pak ať podepíše.

V případě, že o půjčce uvažujete zrovna i vy, možná vám znalost těchto metod otevře oči a jen tak lehce nesednete na lep nikomu.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

21.7.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
7 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

A skuteční vítězové - film Moonlight.
AKTUALIZOVÁNO
1 15

Předávání Oscarů: Nejlepším filmem je La La Land. Ne! Je to Moonlight

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

HMD Global po 17 letech vzkřísila legendární Nokii 3310

Finská společnost HMD Global, která vyrábí telefony značky Nokia, uvede ve druhém čtvrtletí na trh pokračovatele legendárního tlačítkového modelu 3310. Telefon bez operačního systému přichází na trh téměř 17 let po svém předchůdci a má stát 49 eur, tedy asi 1350 korun. HMD to dnes oznámila před zahájením veletrhu MWC v Barceloně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies