Ještě v červnu Ťok trval na tom, že za sesuv může hlavně nedaleký lom. Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, počátkem června žalobu. Stát přitom vychází ze znaleckého posudku Vysokého učení technického v Brně, který označil za zásadního viníka kamenolom. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardu korun. Firma závěry ministerstva odmítla.

Analýzu expertů Akademie věd, která byla podle ČT hotova v květnu, ministerstvo k žalobě nepřipojilo a její závěry nezveřejnilo. "Protože v současné době vedeme soudní spor, tak právníci řekli, že v nějaké době by bylo dobře, aby se s tímto materiálem zacházelo citlivěji," řekl ČT Ťok. "Jsem ale rozhodnut, že ten materiál zveřejníme v nejbližší budoucnosti," dodal.

Nezajištěný řez dálnice podle ředitele Ústavu struktury a mechaniky hornin Josefa Stemberka může právě za to, že sesuv zeminy dojel až na dálniční těleso, které pak poškodil. "Náš závěr byl, že sesuv tam musel vzniknout. V důsledku obnovené těžby, přitěžování onoho svahu, ukládání hlušiny nad svah a změněných odtokových podmínek," řekl už Stemberk v rozhovoru pro páteční Hospodářské noviny. Podle něj ale modelování vývoje sesuvu ukázalo, že sesuv způsobený pouze lomem by s vysokou pravděpodobností dosáhl jenom do poloviny vzdálenosti. "To znamená, že by se zastavil těsně za železniční tratí, aniž by ohrozil dálnici," uvedl.

Ze závěrů analýzy tak vyplývá, že odpovědnost nese i investor, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl se k věci nevyjádřil, reportéry ČT odkázal na právníky. Podle Ťoka televize vypichuje jen jednu věc z posudku. "Ten posudek mluví o multikriteriálním hodnocení," uvedl ministr. Jesli chce někdo hledat odpovědnost, tak ať ji hledá formou třeba trestního oznámení nebo vyšetřováním policie, to není moje role, dodal. Poslední část D8 bude připravena na slavnostní otevření 17. prosince.