Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Za ušetřené peníze stát opraví přes 50 okresek

Praha /INFOGRAFIKA/ – Na děravé regionální silnice i letos dorazí finanční záplata přímo ze státního rozpočtu. Z peněz, které loni ušetřil Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), letos vláda krajům na rekonstrukci okresek pošle tři miliardy korun.

20.1.2016 1
SDÍLEJ:

Oprava silnice. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Podle informací, které má regionální Deník exkluzivně k dispozici, je už jasné, které silnice by se letos měly dočkat rekonstrukce. Jde o více než 50 úseků silnic II. a III. třídy, jenž vytipovalo ministerstvo dopravy (viz grafika). Protože jde o komunikace ve správě krajů, je seznam silnic doporučující a poslední slovo budou mít kraje. Protože však jde o peníze „navíc", kraje budou mít vůli doporučení státu dodržet.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) už dříve podotkl, že řidič v praxi moc nerozlišuje, zda jede po silnici ve správě státu (dálnice a silnice I. třídy), nebo projíždí po krajem udržované komunikaci. Pokud cesta připomíná tankodrom, hněv řidičů míří na politiky obecně.
Peníze na opravu okresek přitom stát poslal už loni, tehdy šlo o 4,4 miliardy, které se podařilo ušetřit z rozpočtu SFDI. Ministerstvo dopravy peníze rozděluje jednotlivým krajům podle toho, kolik kilometrů okresek mají ve své správě. I letos tak nejvíce peněz dorazí do Středočeského a Jihočeského kraje. Výjimkou bude Praha, která by měla dostat jen 1,8 milionu korun, ovšem v reálu jí ministerstvo pošle 136 milionů korun. Ve všech případech bude ministerstvo žádat, aby se peníze prostavěly v průběhu letošního roku.

Koordinace oprav

„Také se společně s kraji budeme snažit, aby opravy byly koordinovanější a nedocházelo k jejich souběhu, jako v některých případech v loňském roce," konstatoval ministr Dan Ťok. V tom ho podpořil i šéf Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD). Loni totiž na některých místech došlo k souběžné opravě státních i krajských silnic, což vedlo ke kolapsům. Týká se to třeba Brna a okolí.

Vnitřní dluh, který se za desítky let nastřádal na regionálních silnicích, je ale samozřejmě obrovský. Jak popisuje proděkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, poslední větší odhad vnitřního dluhu na silnicích provedly kraje v roce 2010 a tehdy šlo o částku téměř 150 miliard korun. „Od té doby se podařilo částku snížit díky penězům z fondů EU, ale řádově je to pořád obrovský dluh," upozorňuje profesor Moos. Tím, jak se na ministerstvu dopravy v posledních letech střídali ministři jak na běžícím pásu, nevznikla žádná souvislejší koncepce, jak by kraje (společně se státem) měly přistupovat k obnově regionálních silnic. Záleží na jednotlivých krajích, jakou prioritu si zvolí. „Slušně si vedou třeba Liberecký, Pardubický či Jihomoravský kraj, které se snaží vytvořit delší koncepci či aspoň konzultovat své kroky," popisuje Moos.

Evropské fondy, které nyní financovaly okresky, zanedlouho „dotečou". „V novém období 2016 až 2020 se budou financovat hlavně silnice, které jsou napojeny na celoevropskou páteřní dopravní síť TEN-T," vysvětluje Moos. Druhou možností, jak půjde evropské peníze získat na menší silnice, je oprava těch komunikací, které obsluhují větší městské aglomerace. To ale není případ okresní silnice někde uprostřed lesů, tu si napříště kraje – možná s pomocí státu – budou platit samy.

Pokud jde o státní silnice, tedy dálnice a komunikace I. třídy, v letošním roce by se mělo začít stavět či opravovat 200 kilometrů. „Rozpočet SFDI pro letošek, tedy české a evropské zdroje, jsou dohromady 65,7 miliardy korun," vypočítává ministr Dan Ťok. Loni se zahájila stavba 70 kilometrů nových úseků, mezi něž patří především dostavba dálnice D8 do Drážďan, stavba D11 k Hradci Králové a pokračující oprava D1, kde silničáři na jaře opět zahájí opravu tří úseků.

Vláda rovněž nedávno schválila projekt výstavby a provozování dálnice D4 mezi Příbramí a Miroticemi, a to soukromou firmou v rámci takzvaného PPP projektu. Stavba za 25 miliard by měla odstartovat ve druhé polovině příštího roku.

Miliardová injekce pro regionální komunikace a další novinky pro řidiče.

Autor: Jan Klička

20.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Premiér Bohuslav Sobotka (vpravo), ministr kultury Daniel Herman a generální ředitel Národní knihovny Martin Kocanda.
2 16

Sobotka chválil ministra kultury za čerpání peněz z EU, vyzdvihl i růst platů

Vlčata ve výběhu vlků Hudsonových
17

V olomoucké zoo vlk pokousal dítě, policie hledá svědky

Odpadní plasty zažijí reinkarnaci. Novou technologii vymyslela třebíčská firma

/FOTOGALERIE/ Česká republika každý rok vyprodukuje více než 600 tisíc tun plastového odpadu. Často se tříděné plasty přetvoří do nových výrobků, doposud ale nebylo možné dále zpracovávat více druhový nevyčištěný odpad.

AKTUALIZOVÁNO

Policie pátrala po dvou dětech z Brna, našla je na letišti v Budapešti

Čtrnáctiletý chlapec a jeho dvouletá sestra z Brna, kteří byli od úterý pohřešovaní, jsou v pořádku. Sourozence našla maďarská policie na letišti v Budapešti.

Český fotbal táhne. Jde o levnou zábavu, prodraží ji až věrnost

/INFOGRAFIKA/ Koupí si dres a šálu, jezdí na každý mač a hltá sebemenší novinky. Zhruba tak vypadá prototyp oddaného fanouška, který žije jen pro fotbal.

AKTUALIZOVÁNO

Kvóty na běžence jsou v pořádku, Brusel pokračuje v řízení i proti Praze

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku dnes projednává žalobu Slovenska a Maďarska na systém uprchlických kvót. Generální advokát EU Yves Bot vystoupil s názorem, že mechanismus přerozdělování žadatelů o azyl je legitimní a v zájmu Unie. Evropská komise zároveň posunula do další fáze řízení proti Česku, Maďarsku a Polsku kvůli nedodržování kvót.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení