VYBERTE SI REGION

Za ušetřené peníze stát opraví přes 50 okresek

Praha /INFOGRAFIKA/ – Na děravé regionální silnice i letos dorazí finanční záplata přímo ze státního rozpočtu. Z peněz, které loni ušetřil Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), letos vláda krajům na rekonstrukci okresek pošle tři miliardy korun.

20.1.2016 1
SDÍLEJ:

Oprava silnice. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Podle informací, které má regionální Deník exkluzivně k dispozici, je už jasné, které silnice by se letos měly dočkat rekonstrukce. Jde o více než 50 úseků silnic II. a III. třídy, jenž vytipovalo ministerstvo dopravy (viz grafika). Protože jde o komunikace ve správě krajů, je seznam silnic doporučující a poslední slovo budou mít kraje. Protože však jde o peníze „navíc", kraje budou mít vůli doporučení státu dodržet.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) už dříve podotkl, že řidič v praxi moc nerozlišuje, zda jede po silnici ve správě státu (dálnice a silnice I. třídy), nebo projíždí po krajem udržované komunikaci. Pokud cesta připomíná tankodrom, hněv řidičů míří na politiky obecně.
Peníze na opravu okresek přitom stát poslal už loni, tehdy šlo o 4,4 miliardy, které se podařilo ušetřit z rozpočtu SFDI. Ministerstvo dopravy peníze rozděluje jednotlivým krajům podle toho, kolik kilometrů okresek mají ve své správě. I letos tak nejvíce peněz dorazí do Středočeského a Jihočeského kraje. Výjimkou bude Praha, která by měla dostat jen 1,8 milionu korun, ovšem v reálu jí ministerstvo pošle 136 milionů korun. Ve všech případech bude ministerstvo žádat, aby se peníze prostavěly v průběhu letošního roku.

Koordinace oprav

„Také se společně s kraji budeme snažit, aby opravy byly koordinovanější a nedocházelo k jejich souběhu, jako v některých případech v loňském roce," konstatoval ministr Dan Ťok. V tom ho podpořil i šéf Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD). Loni totiž na některých místech došlo k souběžné opravě státních i krajských silnic, což vedlo ke kolapsům. Týká se to třeba Brna a okolí.

Vnitřní dluh, který se za desítky let nastřádal na regionálních silnicích, je ale samozřejmě obrovský. Jak popisuje proděkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, poslední větší odhad vnitřního dluhu na silnicích provedly kraje v roce 2010 a tehdy šlo o částku téměř 150 miliard korun. „Od té doby se podařilo částku snížit díky penězům z fondů EU, ale řádově je to pořád obrovský dluh," upozorňuje profesor Moos. Tím, jak se na ministerstvu dopravy v posledních letech střídali ministři jak na běžícím pásu, nevznikla žádná souvislejší koncepce, jak by kraje (společně se státem) měly přistupovat k obnově regionálních silnic. Záleží na jednotlivých krajích, jakou prioritu si zvolí. „Slušně si vedou třeba Liberecký, Pardubický či Jihomoravský kraj, které se snaží vytvořit delší koncepci či aspoň konzultovat své kroky," popisuje Moos.

Evropské fondy, které nyní financovaly okresky, zanedlouho „dotečou". „V novém období 2016 až 2020 se budou financovat hlavně silnice, které jsou napojeny na celoevropskou páteřní dopravní síť TEN-T," vysvětluje Moos. Druhou možností, jak půjde evropské peníze získat na menší silnice, je oprava těch komunikací, které obsluhují větší městské aglomerace. To ale není případ okresní silnice někde uprostřed lesů, tu si napříště kraje – možná s pomocí státu – budou platit samy.

Pokud jde o státní silnice, tedy dálnice a komunikace I. třídy, v letošním roce by se mělo začít stavět či opravovat 200 kilometrů. „Rozpočet SFDI pro letošek, tedy české a evropské zdroje, jsou dohromady 65,7 miliardy korun," vypočítává ministr Dan Ťok. Loni se zahájila stavba 70 kilometrů nových úseků, mezi něž patří především dostavba dálnice D8 do Drážďan, stavba D11 k Hradci Králové a pokračující oprava D1, kde silničáři na jaře opět zahájí opravu tří úseků.

Vláda rovněž nedávno schválila projekt výstavby a provozování dálnice D4 mezi Příbramí a Miroticemi, a to soukromou firmou v rámci takzvaného PPP projektu. Stavba za 25 miliard by měla odstartovat ve druhé polovině příštího roku.

Miliardová injekce pro regionální komunikace a další novinky pro řidiče.

Autor: Jan Klička

20.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies