„Sklenici obyčejné vody, prosím.“ S takovým přáním se mohou setkat provozovatelé restaurací a neměli by protestovat. Podle výsledků průzkumu, který zadala společnost Veolia Voda, si téměř třetina lidí myslí, že by ji měli přinést zdarma.

Jaká je situace? Tři čtvrtiny lidí neví, že v některých restauracích si lze objednat vodu z kohoutku. Měly by být označeny samolepkami s textem Čerstvá kohoutková (v českém a anglickém jazyce) na dveřích.

V restauracích se snaží vyhovět

„Myslím, že je v řadě případů lepší než balená. Já sám ji piju,“ potvrdil provozovatel několika hotelů a restaurací na Jablonecku František Jelínek. Zákazníkovi ji pochopitelně podají zdarma. „Beru to jako samozřejmost. Buď je z veřejné sítě a nebo máme na vlastní studny atest,“ dodal.

Litr vody z vodovodu stojí okolo šesti haléřů. Ztráty zisku se neobává Evžen Hejsek, který provozuje jablonecký Petřín. „Mimo čtyř druhů v lahvičkách, na přání naservírujeme i karafu s vodou a ledem,“ potvrdil Hejsek.

Kdo holduje postmixovým nápojům, měl by vědět, že i tyto přístroje jsou napojeny na vodovod a okysličená voda je pouze ochucena příslušnou trestí. „Je tam nějaký filtr, snad na změkčení, který by měl často měnit. Ale to víte…,“ popsal praxi stánkář u koupaliště na Jablonecku, který nechtěl uveřejnit své jméno a lokalitu.

Kde se vzala voda stáčená v lahvích

Stačí zapátrat trochu v historii. Již v 18. a 19. století byla voda stáčena do láhví. Jednalo se ovšem o vodu minerální sloužící k léčebným účelům a prodávanou nejen v okolí lázeňských měst.

Velký rozmach v pití balené vody přinesla změna obalu. Začíná se voda stáčet do plastových lahví. Razantní rozmach pití balené vody místo takzvané kohoutkové se u nás projevil na začátku 90. let.

Trend každodenního pití balených vod pravděpodobně odstartovala některá z firem, která se jejich prodejem zabývá. Vedlejším aspektem se ale stala neúměrně vysoká produkce použitých PET lahví. V případě, že nejsou recyklovány, zatěžují životní prostředí.

Móda se mění, in bude kohoutková

Proč to všechno podniká? Kvůli zisku ne. „Chtěli bychom dosáhnout toho, aby se na vodu z kohoutku přestalo koukat skrz prsty,“ uvedla Marcela Dvořáková ze společnosti Veolia Voda.

Průzkumy ukazují, že lidé ji doma pijí stále častěji. „Ale když k nim přijde návštěva, nabídnou jí raději vodu balenou. Ta kohoutková jim připadá až příliš obyčejná,“ dodala Dvořáková. Přitom je nejsledovanější potravinou.

„Pocházím ze Severu, z Ústeckého kraje, a od dětství jsem zvyklá na vodu z kohoutku, do které jsme si dávali sirup. Dnes si ji již neochucuji, ale piji ji dále. Komu vadí v některých regionech postřehnutelný pach chloru, vyřeší to jednoduše. Stačí zakápnout citronem a má i svěží vůni,“ uvedla Iveta Kardianová, mluvčí společnosti SčVK.