VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Žádný z obchodních řetězců v Česku nemá ani desetinu trhu

Praha – Žádný z velkých obchodních řetězců na českém trhu rychloobrátkové zboží nemá větší než desetiprocentní podíl. Český trh je tak svou nízkou mírou koncentrace v Evropě unikátní. Jedničkou na tuzemském trhu byl v roce 2011 řetězec Ahold s podílem 9,7 procenta. Vyplývá to z odhadů společnosti Incoma GfK.

28.11.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jan Handrejch

„Zatímco v drtivé většině zemí ovládá největší řetězec 20 až 30 procent trhu, v ČR to není asi deset procent. Podobně je to i v případě tří nejsilnějších řetězců. Ve většině zemí ovládají 40 až 60 procent trhu. V ČR jen 28 procent," uvedl jednatel společnosti Incoma GfK Tomáš Drtina.

Celkově kontroluje pětice největších řetězců 40,6 procenta českého rychloobrátkového trhu, desítka největších pak necelých 56 procent. Většina Čechů žije v okresech, kde působí na trhu minimálně sedm obchodních řetězců.

Po Aholdu, který provozuje prodejny a hypermarkety Albert, je dvojkou na českém trhu Kaufland (9,3 procenta), třetí místo zaujímá Tesco (8,1 procenta). Čtvrtý je diskont Penny Market (7,7 procenta).

Velikost nákupu u rychloobrátkového zboží v poslední době klesá, přičemž stále vyšší podíl zákazníci nakupují za ‚akční' ceny. Se slevou se prodávají spíše značkové výrobky než privátní značky řetězců. Roste také zájem o dražší prémiové zboží. „Dá se z toho usuzovat, že čeští zákazníci se stále více učí oceňovat hodnotu nakoupeného zboží – tedy, že nejde o snahu ušetřit za každou cenu nebo koupit co nejlevnější výrobek, ale důraz je na poměru hodnota/cena," uvedl analytik Incomy Zdeněk Skála.

Dopady ekonomické krize

Ekonomická krize podle něj působí jen částečně přímo na snížení kupní síly. Ještě silnější je její psychologický efekt, což je dobře patrné na klesající důvěře spotřebitelů v ekonomickou budoucnost.

„Pokles nákupů potravin však nesouvisí jen se sníženou spotřebou, ale také s nahrazováním určitých kategorií výrobků alternativami. Například voda z kohoutku místo balených vod, dále s tendencí méně plýtvat, méně zkažených potravin končí v koši, i s příklonem ke zdravějším stravacím návykům," dodal Skála.

Jak ukazuje studie Incoma Shopper Typology, jednotlivé skupiny nakupujících se ve svých nárocích stále více odlišují. Na druhé straně, nabídka řetězců se spíše sbližuje a jednotlivé řetězce jsou si podobnější. Důsledkem je stále silnější konkurence na trhu o ‚průměrného zákazníka', přičemž opravdu průměrných zákazníků je velmi málo. I to přispívá k nasycenosti trhu.

Autor: ČTK

28.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Ministr financí Andrej Babiš navštívil 1. března 2017 Harrachov a Rokytnici nad Jizerou, zavítal do vybraných obchodů se sportovním vybavením a do lyžařského areálu. Návštěva proběhla při příležitosti zahájení druhé vlny EET pro maloobchod a velkoobchod.
9 12

Babiš reaguje na Sobotkovu analýzu: Chce mě odvolat a zaprodat zemi

Marek Dalík

Nejvyšší soud zrušil rozsudek nad Dalíkem kvůli právní kvalifikaci

AKTUALIZUJEME

Řeky jsou plné, po dalších deštích se v noci a v pátek mohou vylévat z koryt

Dešťové srážky mají na svědomí zvýšené hladiny vodních toků na severu Moravy a ve Slezsku. Vodohospodáři také zvýšili odtok z některých přehrad. 

Ostře osekané daně. Zopakuje Donald Trump úspěch Ronalda Reagana?

Na stole je reforma, která může zásadně proměnit tvář USA. Donald Trump plní jeden z hlavních volebních slibů, totiž radikální snížení daně z příjmu. Podobný krok učinil na začátku 80. let prezident Ronald Reagan, tehdy nastartoval hospodářský boom.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO

Sobotka jde Babišovi po krku. Chce vědět, jak získal Agrofert

ČSSD přitvrzuje. Korunové dluhopisy a transakce kolem firmy Profrost už nejsou jedinou věcí, která premiéra Bohuslava Sobotku zajímá. Chce vědět, jak Andrej Babiš získal Agrofert. Poradci předsedy vlády připravili materiál, který má Deník k dispozici. Reakci Andreje Babiše zjišťujeme.

DOTYK.CZ

Hašek vysvětluje Bubníka: každý autor má svůj rukopis

Bývalý brankář a současný podnikatel Dominik Hašek obhajoval na facebookových stránkách svého nápoje Smarty Drink reklamu s nekrologem Augustina Bubníka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies