Ve srovnání s prvním pololetím roku 2009, kdy byl trh na svém dnu, to představuje dokonce nárůst až o 66 procent. V prvním pololetí 2009 se prodalo celkem 74 superjachet, upozornil list Financial Times na svých internetových stránkách.

Nejdelší lodí, která má letos vyplout na moře, bude loď Victory o délce 140 metrů, kterou vyrábí italská firma Fincantieri. Celkově to bude devátá největší loď ze sektoru tzv. megajachet. Loď má sedm palub, šest bazénů o délce až osm metrů, ale také vnitřní zaplavitelnou garáž pro malé plavidlo, které může převážet cestující z lodi na břeh a zpět.

„Kupující jsou nyní rozumnější a je zde patrný všeobecný trend přesunu k méně je více. Lidé hledají spíše lepší kvalitu lodí než největší lodě," řekl listu Financial Times makléř Chris Cecil-Wright. I tak cena běžné superjachty může přesáhnout 150 milionů USD (3,1 miliardy Kč) a tyto jachty mohou mít několik tělocvičen a bazénů či beach club, kde si děti mohou připadat jako na pláži.

Příznívý vývoj

Příznivé jsou i údaje o výrobě nových jachet. Podle firmy Superyacht Intelligence se letos vyrábí 360 jachet a do konce roku by toto číslo mělo stoupnout až na 411, tedy na stejný počet jako loni. V době největšího vrcholu v roce 2008 se vyrobilo 587 jachet.

Jeden ze zprostředkovatelů prodeje jachet Fraser Yacht minulý týden uvedl, že za deset dní se mu podařilo prodat pět jachet. Letní období přitom bývá klidné a v této době se jachty příliš neprodávají, upozornily Financial Times. Britský prodejce luxusních jachet Edmiston pak dodal, že v červnu za pět týdnů prodal pět jachet. „Směřujeme na čísla před recesí a odhadujeme dobrý růst v druhé polovině 2014," uvedl Phillip Holden z francouzské firmy Bluewater.

Příznivý vývoj na trhu je velkou úlevou pro výrobce jachet, z nichž mnozí se v době finanční krize dostali do vážných problémů a spoustu jich v posledních letech koupili noví majitelé, často z Číny. Loni největší čínský realitní a zábavní konglomerát Dalian Wanda Group koupil 91,8 procenta ve firmě Sunseeker za 300 milionů liber (10,4 miliardy Kč). V roce 2012 čínská firma Shandong Heavy Industry koupila výrobce luxusních jachet Ferretti. Čína by se v příštích dvou desetiletích měla stát velkým růstovým trhem pro výrobce jachet, zatím zde však většímu rozvoji brání nedostatečná infrastruktura a restrikce pro vnitrozemské plavby.

Zakladatel a ředitel evropského výrobce luxusních jachet Christot Livadas uvedl, že v USA je nyní zájem o jachty zhruba na stejné úrovni jako před krizí. Bohatí Američané tradičně patří mezi největší kupce jachet. V Evropě prodej zatím zaostává a po vypuknutí konfliktu na Ukrajině se vytrácí poptávka z Ruska.

Nejvíce jachet se obvykle prodá na podzim, kdy se uzavře hodně smluv v rámci zářijového veletrhu v Monaku a říjnového v americkém Fort Lauderdale, dodal list Financial Times.