VYBERTE SI REGION

Zájezdy na první chvíli? Zájem je větší než loni

Ostrava - Zájem o zájezdy nabízené v rámci first momentů je zatím vyšší než v uplynulé sezoně. Tvrdí to zástupci oslovených cestovek a dodávají, že zákazník při včasném nákupu ušetří patnáct až dvacet procent z ceny.

6.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: GoDominicanRepublic.cz

Cestovní kancelář Vítkovice Tours začala v rámci first momentu prodávat zájezdy na léto 2012 už počátkem října minulého roku.

„Počet lidí, kteří si koupili zájezdy do konce loňského prosince, je srovnatelný s poptávkou, která byla o rok dříve. Situace je ale odlišná od té loňské. Tehdy ještě velcí touroperátoři věřili, že situace v severní Africe se rychle zlepší. Na novou sezonu už někteří z nich začali hledat alternativní destinace. Očekávám proto, že zájem hlavně o dovolené v Chorvatsku bude letos ještě výrazně vyšší než v předchozích letech. Je to poznat i u nás. Zákazníci nakupují letní dovolené už nyní,“ uvedl Libor Šugárek, výkonný ředitel Vítkovice Tours, která se dlouhé roky zaměřuje právě na Chorvatsko, a dodal:

„Ročně prodáme celkem dovolenou asi padesáti tisícovkám zákazníků, v současnosti máme prodáno už více než pětinu z tohoto množství,“ dodal Šugárek.

Až do 15. ledna zákazníci této cestovní kanceláře ušetří proti běžnému nákupu až dvacet procent ceny. Nákupy v rámci first momentu budou pokračovat až do konce března, zvýhodnění se ale bude postupně snižovat.

Cestovní kancelář Čedok zahájila prodej letních zájezdů počátkem prosince loňského roku.

„Prodejní ceny vybraných zájezdů Čedok meziročně snížil, u převážné části ostatních zájezdů se podařilo udržet ceny na úrovni minulé letní sezony. Meziroční snížení cen se týká zejména vybraných leteckých zájezdů do Bulharska, Turecka, Řecka, Andalusie a na Kypr. Nejvíce s Čedokem ušetří zákazníci, kteří si vyberou letecký zájezd do Středomoří na začátku nebo konci sezony. V těchto obdobích dochází k výraznému snížení cen vybraných zájezdů. Ti, kdo stačili zájezd koupit do konce prosince 2011, mohli získat slevu za včasný nákup ve výši až dvacet procent. V lednu sleva za včasný nákup může dosáhnout až patnácti procent,“ upřesnil ředitel marketingu Čedoku Tomáš Brejcha.

Velký zájem je letos podle něj o Turecko a Bulharsko. „Trend z minulých let pokračuje, hodně klientů upřednostňuje kratší pobyty, například osm dní s polopenzí,“ dodal Brejcha. First momenty tvoří podle něj až 35 procent z celkového počtu zájezdů, které Čedok prodává.

Také v třinecké cestovní kanceláři Marted zaznamenali proti minulé sezoně mírné zvýšení prodeje zájezdů v rámci first momentu. „Velká poptávka je po dovolených v Chorvatsku či na Turecké riviéře. „Prodeje v rámci prvního momentu, díky kterým mohou zákazníci proti běžné ceně ušetřit až patnáct procent z ceny, pokračují až do konce března. Rodina s dítětem tak může v průměru za dovolenou ušetřit kolem sedmi tisíc,“ doplnil Miroslav Jůva, ředitel CK Marted.

Vybíráte dovolenou na léto? Dbejte na doporučení obchodní inspekce

Bezmála polovina cestovních kanceláří a agentur v Olomouckém a Moravskoslezském kraji, u kterých Česká obchodní inspekce vloni provedla kontroly, měla problémy. V regionech kontroloři udělali u služeb v cestovním ruchu 34 kontrol a v 16 případech zjistila různé prohřešky. Proto ČOI vydala před nadcházející turistickou sezonou doporučení s užitečnými radami pro ty, kteří se chystají služeb cestovek využít.

„Že byla část spotřebitelů rozčarována a další výrazně nespokojena, o tom svědčí celkem 154 stížností a potvrzují to také výsledky 284 kontrol České obchodní inspekce v loňském roce,“ sdělila Miloslava Fléglová, mluvčí ČOI.

Důvody byly podle ČOI různé: spotřebitelé nebyli seznamováni pravdivě s veškerými podmínkami služeb, jejich rozsahem nebo cenami a konečně ne vždy realita odpovídala jejich představě o dovolené, kterou si vytvořili na základě poskytnutých informací. Inspektoři zjistili, že někteří turisty před uzavřením smlouvy klamali a poskytovali zkreslené nebo zcela mylné informace. Několikrát narazili na to, že turistu neseznámili s cenou v souladu s cenovými předpisy.

Celostátně byla pochybení zjištěna při 28 procentech kontrol. Ty inspekce provedla na základě podnětu nespokojených turistů či v rámci kontrolních akcí. „Přestože výsledky kontrol byly o něco lepší než v předchozím roce, více než čtvrtina poskytovatelů služeb v cestovním ruchu porušila zákon. Pokuty ve výši 362 tisíc korun byly rozdány mezi 55 cestovních kanceláří a agentur, další správní řízení probíhají,“ zhodnotil výsledek kontrolní akce Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.

Kontroloři hlavně prověřovali, zda podnikatelé nepoužívají nekalé obchodní praktiky, a jak jsou dodržovány informační povinnosti stanovené prodávajícím zákonem o ochraně spotřebitele, případně dalšími právními předpisy. Celkem inspektoři rozdali 55 pokut za 362 tisíc korun. V kontrolách bude ČOI pokračovat i v letošním roce. „Neboť spotřebitelé stále podceňují při výběru služeb cestovních kanceláří a agentur skutečnost, že by řadě problémů, na něž si následně stěžují, mohli sami předejít. A to tím, že se předem důkladně seznámí s podmínkami poskytovaných služeb i jejich cenami a budou vyžadovat písemnou smlouvu s uvedením všech dohodnutých a zaplacených služeb,“ upozornila mluvčí ČOI.

Výsledky kontrol

Inspektorát počet provedených se zjištěním zjištění v %

Středočeský a Hl. město Praha 66 23 34,8 %
Jihočeský a Vysočina 23 6 26,1 %
Plzeňský a Karlovarský 73 15 20,5 %
Ústecký a Liberecký 46 8 17,4 %
Královéhradecký a Pardubický 25 5 20 %
Jihomoravský a Zlínský 17 7 41,2 %
Moravskoslezský a Olomoucký 34 16 47,1 %
Celkem 284 80 28,2 %

Doporučení České obchodní inspekce spotřebitelům:
– vybírat si z nabídek více kanceláří a porovnávat rozsah nabízených služeb i ceny
– sledovat rizikové faktory vybrané země na stránkách ministerstva zahraničí
– v případě nerozhodnosti, který hotel si vybrat, hledat na internetu reference a ohlasy klientů na služby jednotlivých hotelů
– seznámit se pečlivě se smluvními podmínkami, které jsou součástí smlouvy
– vyžadovat při objednávce řádně vyplněnou cestovní smlouvu, tedy se všemi povinnými údaji (viz zák. č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, §§ 852a-852k) a údaji o rozsahu placených služeb, nespoléhat na dodržení ústních ujednání
– při nedodržení podmínek smlouvy nápravu stavu vyžadovat okamžitě na místě plnění/pobytu bez zbytečného prodlení, nejlépe písemně, prostřednictvím delegáta nebo u odpovědného pracovníka hotelu
– dle možností pořídit fotodokumentaci smlouvě neodpovídající služby nebo nevyhovujících podmínek (pro případnou reklamaci po návratu, pokud nebyla sjednána náprava na místě)
– reklamaci uplatnit písemně nejdéle do 3 měsíců po ukončení plnění (po návratu z dovolené, a to u kanceláře, s níž byla uzavřena smlouva)
– v případě nevyřízení reklamace do 30 dnů nebo jejího nepřijetí kontaktovat nejbližší inspektorát ČOI.

Autor: Břetislav Lapisz

6.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies