VYBERTE SI REGION

Špatný zákon připravuje turisty o miliony

Praha - Krachy cestovních kanceláří jsou už tradičním folklorem turistické sezony. Někdo zůstane v zemi pobytu, jiný už na letišti v Praze. Těžko říci, kdo je na tom lépe. Ale o peníze přijdou všichni. Cestovky bývají nedostatečně pojištěné.

7.2.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Od roku 2000 připravil nedokonalý zákon české turisty o desítky milionů korun. Zákon upravující podnikání v cestovním ruchu je totiž v rozporu s požadavkem evropské směrnice na ochranu spotřebitele, protože nechrání klienty krachujících cestovek stoprocentně.

Řečeno jinými slovy. Cestovní kanceláře se pojišťují na nízkou částku, která nepokryje nároky jejich klientů na celkové odškodnění. Cestovky jsou podpojištěny. Hněv těchto klientů se pak soustřeďuje neprávem na pojišťovnu, u níž je cestovka pojištěna. Pojistka, kterou cestovka zaplatila, na plné odškodnění zkrátka nestačí. Proto minimálně v případě 13 cestovních kanceláří, které zkrachovaly, klienti své prostředky zpět nedostali.

Za tento stav je podle názoru pojišťovny Generali vinen špatný zákon. Cestovní kancelář se sice pojistí, ale když škoda pojistný limit převýší, nedostanou turisté patřičnou náhradu. Zákon totiž cestovkám výši pojistného neurčuje a ty, aby ušetřily, se pojistí na co nejnižší částku. Pojišťovny jsou v tomto případě nevinně, ale právě na ně se soustřeďuje hněv zklamaných cestovatelů.

Žaloba na ministerstvo

Lídrem na trhu pojištění cestovních kanceláří je Generali Pojišťovna, která jich má ve svém portfoliu plné čtyři stovky. Proto se Generali rozhodla podat na stát, respektive ministerstvo pro místní rozvoj žalobu za poškození dobrého jména, neboť právě ji nedokonalý zákon v očích veřejnosti nejvíce poškodil. V tomto sporu tak hájí i zájmy ostatních pojišťoven.

„Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti," uvedl generální ředitel pojišťovny Štefan Tillinger. Požaduje omluvu a finanční kompenzaci 18,5 milionu korun. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří.

Částka 18,5 milionu korun z nebe nespadla. Zahrnuje náklady na právní služby a dopad negativních důsledků poškození jména pojišťovny. „Je přesně vykalkulovaná a podložená," ujistil Tillinger.

„Cestovní kancelář kalkuluje výši pojistného koncem běžného roku, takže za podklad jí slouží hospodářské výsledky roku předchozího," vysvětlil jeden z problémů Tillinger. Pro ilustraci kalkulace pojistného na rok 2013 vychází ze skutečnosti roku 2011. Pojištění kanceláře tudíž nevychází z alespoň přibližně aktuálních údajů, a s tím pojišťovny ovšem podle Tillingera nemohou nic dělat. Mohou po cestovkách žádat třeba půlroční aktualizace, ale ty jim je nejsou povinny dávat. Toho využívají zejména ty méně odpovědné. „Seriózní cestovky nemají problémy s pojišťovnou spolupracovat," zdůraznil Tillinger.

Ministerstvo má opačný názor

Cestovní kancelář totiž pojišťovně navrhuje výši pojistné částky, a proto je právě ona odpovědná za výši pojištění, pojistného plnění v případě krachu. „Snahou mnoha cestovek není být co nejlépe pojištěn, ale platit co nejméně," uvedl Tillinger. Na odpovědnost pojišťoven vůči klientům cestovek má ministerstvo pro místní rozvoj názor opačný. Podle něj je stoprocentní. „V případě, že je cestovní kancelář řádně pojištěna, je povinností pojišťovny, aby postupovala podle zákona. Ten jasně říká, že pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se o pojistné události (krachu), že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři," praví se v prohlášení ministerstva pro místní rozvoj.

Pro tento rok tedy stále platí starý zákon upravující podmínky podnikání v oblasti cestovního ruchu, a proto i tento rok jsou klienti cestovek vystaveni riziku, že jejich nároky, v případě insolvence cestovky, nebudou v plné míře pokryty.

Řešením je, pokud je zákon skutečně špatný, připojištění proti úpadku. Tím ovšem není už zcela běžné cestovní pojištění kryjící jiná rizika, například nemoci, úrazy a další. Sazba pojištění proti úpadku se pohybuje v závislosti na ceně zájezdu od 20 do 80 korun.

Autor: Michal Achremenko

7.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Banka UBS v Curychu. Ilustrační foto.

Kde nejlépe platí cizincům? Ve Švýcarsku. V Česku nemají smysl pro humor

Ilustrační foto.
8

Domácích zabijaček prasat ubývá

Udělal si fajn selfie. Ostatní mysleli, že je sebevrah

Ústí nad Labem – „Je tam sebevrah," ukazovali kolemjdoucí na oblouk Benešova mostu. Na místě svítily majáčky policie a hasičů, byla sobota asi osm hodin večer, provoz na mostě byl uzavřen policií a vypnuto trakční vedení trolejbusů.

Před rokem zemřel europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf

Europoslanec KSČM Miloslav Ransdorf, který zemřel náhle před rokem, 22. ledna 2016, byl výrazným komunistickým politikem posledních 25 let. Nejprve zasedal ve Federálním shromáždění, poté byl poslancem Sněmovny a od roku 2004 vykonával mandát v Evropském parlamentu. Ransdorf byl znám svým intelektuálním rozhledem, který oceňovali i jeho političtí oponenti. Dožil se 62 let.

Konec twitteru na vnitru. Zaměstnanci retweetnuli nelichotivé foto z inaugurace

Americké ministerstvo vnitra dostalo pokyn uzavřít všechny své twitterové účty poté, co na jednom z nich jeho zaměstnanci retweetnuli nelichotivé porovnání fotek z inaugurace exprezidenta Baracka Obamy a nynějšího šéfa Bílého domu Donalda Trumpa. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies