VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Špatný zákon připravuje turisty o miliony

Praha - Krachy cestovních kanceláří jsou už tradičním folklorem turistické sezony. Někdo zůstane v zemi pobytu, jiný už na letišti v Praze. Těžko říci, kdo je na tom lépe. Ale o peníze přijdou všichni. Cestovky bývají nedostatečně pojištěné.

7.2.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Od roku 2000 připravil nedokonalý zákon české turisty o desítky milionů korun. Zákon upravující podnikání v cestovním ruchu je totiž v rozporu s požadavkem evropské směrnice na ochranu spotřebitele, protože nechrání klienty krachujících cestovek stoprocentně.

Řečeno jinými slovy. Cestovní kanceláře se pojišťují na nízkou částku, která nepokryje nároky jejich klientů na celkové odškodnění. Cestovky jsou podpojištěny. Hněv těchto klientů se pak soustřeďuje neprávem na pojišťovnu, u níž je cestovka pojištěna. Pojistka, kterou cestovka zaplatila, na plné odškodnění zkrátka nestačí. Proto minimálně v případě 13 cestovních kanceláří, které zkrachovaly, klienti své prostředky zpět nedostali.

Za tento stav je podle názoru pojišťovny Generali vinen špatný zákon. Cestovní kancelář se sice pojistí, ale když škoda pojistný limit převýší, nedostanou turisté patřičnou náhradu. Zákon totiž cestovkám výši pojistného neurčuje a ty, aby ušetřily, se pojistí na co nejnižší částku. Pojišťovny jsou v tomto případě nevinně, ale právě na ně se soustřeďuje hněv zklamaných cestovatelů.

Žaloba na ministerstvo

Lídrem na trhu pojištění cestovních kanceláří je Generali Pojišťovna, která jich má ve svém portfoliu plné čtyři stovky. Proto se Generali rozhodla podat na stát, respektive ministerstvo pro místní rozvoj žalobu za poškození dobrého jména, neboť právě ji nedokonalý zákon v očích veřejnosti nejvíce poškodil. V tomto sporu tak hájí i zájmy ostatních pojišťoven.

„Prostřednictvím Advokátní kanceláře Jana Kalvody jsme podali žalobu na ministerstvo pro místní rozvoj, aby se zdrželo nekalosoutěžního jednání a poškozování dobrého jména naší společnosti," uvedl generální ředitel pojišťovny Štefan Tillinger. Požaduje omluvu a finanční kompenzaci 18,5 milionu korun. Případný soudní výrok ve prospěch Generali by mohl urychlit odškodnění klientů zkrachovalých cestovních kanceláří.

Částka 18,5 milionu korun z nebe nespadla. Zahrnuje náklady na právní služby a dopad negativních důsledků poškození jména pojišťovny. „Je přesně vykalkulovaná a podložená," ujistil Tillinger.

„Cestovní kancelář kalkuluje výši pojistného koncem běžného roku, takže za podklad jí slouží hospodářské výsledky roku předchozího," vysvětlil jeden z problémů Tillinger. Pro ilustraci kalkulace pojistného na rok 2013 vychází ze skutečnosti roku 2011. Pojištění kanceláře tudíž nevychází z alespoň přibližně aktuálních údajů, a s tím pojišťovny ovšem podle Tillingera nemohou nic dělat. Mohou po cestovkách žádat třeba půlroční aktualizace, ale ty jim je nejsou povinny dávat. Toho využívají zejména ty méně odpovědné. „Seriózní cestovky nemají problémy s pojišťovnou spolupracovat," zdůraznil Tillinger.

Ministerstvo má opačný názor

Cestovní kancelář totiž pojišťovně navrhuje výši pojistné částky, a proto je právě ona odpovědná za výši pojištění, pojistného plnění v případě krachu. „Snahou mnoha cestovek není být co nejlépe pojištěn, ale platit co nejméně," uvedl Tillinger. Na odpovědnost pojišťoven vůči klientům cestovek má ministerstvo pro místní rozvoj názor opačný. Podle něj je stoprocentní. „V případě, že je cestovní kancelář řádně pojištěna, je povinností pojišťovny, aby postupovala podle zákona. Ten jasně říká, že pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho výši v případě, dozví-li se o pojistné události (krachu), že cestovní kancelář vědomě poskytla nepravdivé nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři," praví se v prohlášení ministerstva pro místní rozvoj.

Pro tento rok tedy stále platí starý zákon upravující podmínky podnikání v oblasti cestovního ruchu, a proto i tento rok jsou klienti cestovek vystaveni riziku, že jejich nároky, v případě insolvence cestovky, nebudou v plné míře pokryty.

Řešením je, pokud je zákon skutečně špatný, připojištění proti úpadku. Tím ovšem není už zcela běžné cestovní pojištění kryjící jiná rizika, například nemoci, úrazy a další. Sazba pojištění proti úpadku se pohybuje v závislosti na ceně zájezdu od 20 do 80 korun.

Autor: Michal Achremenko

7.2.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
3 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Brazilský prezident Michel Temer s manželkou.
4

Brazilský parlament obdržel obžalobu na prezidenta, může ho odvolat

Římu došla trpělivost, za koupání ve fontáně pokuta až 12 tisíc. A v Česku?

/VIDEO/ Léto je v plném proudu. Lidé se chystají na dovolené a i počasí napříč Evropou výletníkům přeje. V Paříži dokonce kvůli tropickým teplotám vyhlásili nouzový stav. Turisté tak při vysokých teplotách hledají útočiště především v útrobách památek či u fontán. Jenže takové osvěžení může nakonec přijít pěkně draho.

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

/ROZHOVOR/ Iniciativa Rekonstrukce státu bude už brzy bilancovat své více než čtyřleté snažení. Jejím cílem bylo lobbovat za zákony, které mají největší protikorupční potenciál. Deník o nich hovořil s jednou z nejvýraznějších tváří iniciativy Pavlem Francem.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies