Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opravy D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší opět začaly

Žďársko – Firma OHL ŽS dnes opět začala opravovat problémový úsek dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Oprava se nedávno zastavila, když OHL ŽS uvedla, že kvůli špatné únosnosti krajnic nemůže pokračovat ve výstavbě, a požadovala proplacení víceprací. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení oprav a pohrozil vypovězením smlouvy. Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dnes úsek zkontrolují.

23.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 23.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Technický ředitel OHL ŽS Jan Komárek novinářům na místě řekl, že dělníci začali v 08:00 v úseku, kde byla stavba zastavena, provádět asanační práce. Podle něj se práce rozjely poté, co se firma shodla na technickém řešení s investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Teď neřešíme ekonomické podmínky, ale soustředíme se na technickou část," upozornil Komárek.

„Stroje na sjezdu Lhotka začaly s čištěním rigolů, kolový bagr čistí drenážní šachty. Začíná také sanace opěry po sneseném nadjezdu číslo 222," uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL SŽ. Práce jsou podle něj zpožděny o několik týdnů. „Hledáme způsob, jak je urychlit tak, aby nebyl ohrožen definitivní termín dokončení stavby, který je podle harmonogramu koncem října 2014," dodal Krátký.

Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvedl, že dnes se uskuteční kontrola dokumentace sporných objektů, která by měla ověřit postup ŘSD a zjistit, zda jsou požadavky na vícepráce akceptovatelné.

Ministerstvo bude postup prací nepřetržitě monitorovat

Podle prvního náměstka ministerstva dopravy Lukáše Hampla bude úřad postup prací nepřetržitě monitorovat, uvažuje se dokonce o nasazení kamerového systému. Hampl varoval, že ministerstvo pod hrozbou pracovněprávních postihů nepřipustí navýšení víceprací, které nebudou odpovídat schválenému dokumentu. „Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byl ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme," prohlásil Hampl.

Podle ředitele ŘSD Davida Čermáka problém vyplývá ze změny obchodních podmínek, které říkají, že veškeré vícepráce musí být dopředu nahlášeny a schváleny, a bez toho je nelze zaplatit. „Je to exemplární případ, a tím by se měla najít rovnováha mezi zhotovitelem a investorem," uvedl Čermák.

„Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek," uvedl v pondělí ministr.

Státní kontrola

Státní kontrola je jedním ze sedmi bodů, na kterých se státní investorské organizace s ministrem dohodly k udržení nákladů na práce nad rámec dopravních projektů pod kontrolou.

Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Autor: ČTK

23.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ulice německých měst zaplavila velká voda. Padající strom v Dortmundu zabil ženu.

Voda vyplavila německá města. Silné bouřky mají jednu oběť

Ve Varšavě se dnes sešly demonstranti apelující mimo jiné i na prezidenta Andrzeje Dudu, aby nový zákon o nejvyšším soudu svým podposem nestvrzoval.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
6

Polsko schválilo kritizovaný zákon o nejvyšším soudu. Tusk se chce sejít s Dudou

Piráti chtějí větší kontrolu nad ČEZ. Prý je z něj financována špinavá politika

/ANKETA/ Pirátská strana chce navrhnout změnu zákona o svobodném přístupu k informacím kvůli úternímu verdiktu Ústavního soudu (ÚS), podle kterého na energetický gigant ČEZ nedopadá povinnost reagovat podle tohoto předpisu na žádosti o informace.

Aero již zahájilo výrobu nové generace legendárního letounu L-39

V Aeru Vodochody se naplno rozjela výroba nových dílů na letoun L-39NG, novou generaci legendárního Albatrosu. Největší česká letecká továrna plánuje vyrobit celkem čtyři stroje – tři prototypy a jeden předsériový kus. První celá L-39NG s novou certifikací by měla být hotova na konci roku 2019.

Rusko shromažďuje čím dál tím více zlata. Český poklad se naopak tenčí

V trezorech ruské státní banky se nachází 1706 tun zlata a zásoby stále rostou. Oproti tomu český zlatý poklad se spíše zmenšuje. Vychází to ze zprávy organizace nejvýznamnějších těžařů zlata World Gold Council, která zkoumá devizové rezervy jednotlivých států.

V parkovacím domě Klatovské nemocnice závodila a driftovala auta

Pískání pneumatik, hlasitý řev motorů – to se v noci ozývalo z parkovacího domu v Klatovské nemocnici. Probíhaly tu divoké závody.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení