VYBERTE SI REGION

Opravy D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší opět začaly

Žďársko – Firma OHL ŽS dnes opět začala opravovat problémový úsek dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Žďársku. Oprava se nedávno zastavila, když OHL ŽS uvedla, že kvůli špatné únosnosti krajnic nemůže pokračovat ve výstavbě, a požadovala proplacení víceprací. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení oprav a pohrozil vypovězením smlouvy. Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dnes úsek zkontrolují.

23.7.2013 AKTUALIZOVÁNO 23.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Technický ředitel OHL ŽS Jan Komárek novinářům na místě řekl, že dělníci začali v 08:00 v úseku, kde byla stavba zastavena, provádět asanační práce. Podle něj se práce rozjely poté, co se firma shodla na technickém řešení s investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Teď neřešíme ekonomické podmínky, ale soustředíme se na technickou část," upozornil Komárek.

„Stroje na sjezdu Lhotka začaly s čištěním rigolů, kolový bagr čistí drenážní šachty. Začíná také sanace opěry po sneseném nadjezdu číslo 222," uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL SŽ. Práce jsou podle něj zpožděny o několik týdnů. „Hledáme způsob, jak je urychlit tak, aby nebyl ohrožen definitivní termín dokončení stavby, který je podle harmonogramu koncem října 2014," dodal Krátký.

Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury uvedl, že dnes se uskuteční kontrola dokumentace sporných objektů, která by měla ověřit postup ŘSD a zjistit, zda jsou požadavky na vícepráce akceptovatelné.

Ministerstvo bude postup prací nepřetržitě monitorovat

Podle prvního náměstka ministerstva dopravy Lukáše Hampla bude úřad postup prací nepřetržitě monitorovat, uvažuje se dokonce o nasazení kamerového systému. Hampl varoval, že ministerstvo pod hrozbou pracovněprávních postihů nepřipustí navýšení víceprací, které nebudou odpovídat schválenému dokumentu. „Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byl ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme," prohlásil Hampl.

Podle ředitele ŘSD Davida Čermáka problém vyplývá ze změny obchodních podmínek, které říkají, že veškeré vícepráce musí být dopředu nahlášeny a schváleny, a bez toho je nelze zaplatit. „Je to exemplární případ, a tím by se měla najít rovnováha mezi zhotovitelem a investorem," uvedl Čermák.

„Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek," uvedl v pondělí ministr.

Státní kontrola

Státní kontrola je jedním ze sedmi bodů, na kterých se státní investorské organizace s ministrem dohodly k udržení nákladů na práce nad rámec dopravních projektů pod kontrolou.

Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svojí životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.

Autor: ČTK

23.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prof. Tomáš Halík.
10 132

Zeman nechce papeže k uctění Lidic, ale ke své kampani, míní Halík

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Kdo otrávil ryby v Labi? Policie ani radnice stále neví

Nymburk - Půl tuny ryb podle odhadu rybářů uhynulo na Labi mezi Poděbrady a Nymburkem loni 21. října. Po viníkovi ekologické havárie pátrají odbor životního prostředí i policisté zatím marně. Potvrdili to mluvčí obou institucí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies