Mluvčí komise Jakub Adamowicz zdůraznil, že cílem kroku je zajistit, aby především řidiči ze zemí, které s Německem přímo sousedí, nebyli zasaženi nepřiměřeně vysokými poplatky. Unijní exekutiva podle něj Dobrindtovo dnešní oznámení uvítala, zná jej však jen z médií.

„Zahájením řízení pro porušení (evropských) smluv zabrzdí Evropská komise realizaci poplatku z infrastruktury," řekl ministr za vládní Křesťanskosociální unii (CSU) Dobrindt s tím, že vláda vyčká případného rozhodnutí soudu a mýtné v příštím roce nezavede.

Komise nyní Berlínu poslala dopis s žádostí, aby svůj záměr vysvětlil. Německo má dva měsíce na odpověď. Je to první z několika stupňů procesu, který může teoreticky skončit až u unijního soudu.

Vysoká cena krátkodobých dálničních známek

Evropská komise vidí v německém postupu možnou nepřímou diskriminaci na základě národnosti ve dvou věcech, plyne z tiskové zprávy EK. První je fakt, že poplatek nebudou fakticky platit němečtí řidiči, protože částku ve výši ceny poplatku si budou moci odečíst z daně za vlastnictví vozidla. Druhou je nepřiměřeně vysoká cena krátkodobých dálničních známek, které si obvykle kupují právě cizinci.

Důvodem odkladu zavedení mýtného je podle Dobrindta hlavně právní nejistota, kterou kroky Evropské komise vůči Německu vyvolávají. Není prý proto možné vypsat výběrová řízení na provozovatele mýtného systému.

Dobrindt kritiku z Bruselu odmítá. „Spolková vláda jednoznačně prokázala, že zákony o mýtném jsou v souladu s právem Evropské unie," řekl ministr. „Nikdo není diskriminován, všichni majitelé osobních vozů budou poplatek za použití infrastruktury platit. To, co uděláme s naší daní z vlastnictví vozidla, je naše výsostná věc, Brusel tu nemá žádné kompetence. Německo má vyrovnaný rozpočet a když chceme řidičům ulehčit snížením daně, můžeme to kdykoli udělat. Je to jen naše rozhodnutí, po kterém Bruselu nic není," zdůraznil.

Výběr provozovatele mýtného systému

Přípravy na spuštění mýta budou podle německého ministra dopravy nadále pokračovat. Výběr provozovatele mýtného systému však zahájí vláda až poté, co rozsudek v případu vynese Soudní dvůr EU. „Od našeho cíle zavést na německých silnicích větší spravedlnost se nenecháme odradit," dodal v rozhovoru ministr.

Německo je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v chystané podobě však odmítají i některé země sousedící s Německem, včetně Rakouska, Nizozemska a České republiky.

Výše poplatku by měla podle dosavadních plánů záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 Kč).