VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Země EU našly kompromis ohledně omezení tradičních biopaliv

Lucemburk/Brusel - Členské země Evropské unie našly kompromis v otázce omezení výroby tradičních biopaliv. K roku 2020 se mají podílet nejvýše na sedmi procentech spotřeby v dopravě. Dohodli se na tom dnes v Lucemburku ministři odpovědní za dopravu a energetické otázky, informovalo na tiskové konferenci řecké předsednictví.

13.6.2014 7 AKTUALIZOVÁNO 13.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovi­telných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě, což mělo snižovat skleníkové plyny i závislost na dovozu ropy a plynu. Před šesti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ovšem ještě bez rozlišení na první či druhou generaci.

Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů, jako jsou mořské řasy či odpadky.

Přechod k nové generaci biopaliv

EU se snaží o přechod z tradičních biopaliv k jejich nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě.

Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc doplnil, že součástí kompromisu je i nezávazný národní cíl nejméně 0,5 procenta výroby pokročilých biopaliv.

Závazné cíle

„V tuto chvíli se u nás nevyrábějí, a to byl největší kámen úrazu v celé době projednávání. Byl totiž silný akcent na to, aby se stanovily nějaké závazné cíle na biopaliva druhé a třetí generace," podotkl Šolc.

Nezávazný cíl je však podle něj také důležitý signál, že EU směřuje k moderním biopalivům. „Ale není to něco, za co by v případě nedodržení hrozily sankce. Mělo by to být cílem, ale není to vynutitelné," podotkl.

Dnešní kompromis označil za „úkrok stranou", kdy se EU snaží podpořit nikoliv libovolný typ biopaliv, ale jen ta modernější z nich.

„Ideální by bylo – a tlak na to byl – aby to bylo pět procent," myslí si. Na základě původního cíle však už mnohé firmy investovaly do výroby, dramatické změny by tak znamenaly zmaření těchto peněz. Členské státy si podle náměstka uvědomují nutnost využívání pokročilých biopaliv, přechod však nemůže být skokový.

Europoslanci loni v září schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická biopaliva měla podle nich ve stejném roce tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních autech.

O dohodě bude jednat europarlament

Loni v prosinci se ale unijní ministři na svém postoji k věci ještě shodnout nedokázali. O jejich dnešní dohodě bude muset jednat europarlament, nyní už v novém složení.

Proti omezování biopaliv jsou jejich producenti, kteří tvrdí, že to povede ke ztrátě pracovních míst. Stejně tak zdůrazňují, že je potřeba rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou.

Autor: ČTK

13.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Řezání nosorožčích rohů
4

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

AKTUALIZOVÁNO

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies