VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Země EU našly kompromis ohledně omezení tradičních biopaliv

Lucemburk/Brusel - Členské země Evropské unie našly kompromis v otázce omezení výroby tradičních biopaliv. K roku 2020 se mají podílet nejvýše na sedmi procentech spotřeby v dopravě. Dohodli se na tom dnes v Lucemburku ministři odpovědní za dopravu a energetické otázky, informovalo na tiskové konferenci řecké předsednictví.

13.6.2014 7 AKTUALIZOVÁNO 13.6.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/archiv

Podle evropských pravidel z roku 2008 má v roce 2020 z obnovi­telných zdrojů pocházet deset procent energie v dopravě, což mělo snižovat skleníkové plyny i závislost na dovozu ropy a plynu. Před šesti lety se předpokládalo, že těchto deset procent budou tvořit z největší části právě biopaliva, tehdy ovšem ještě bez rozlišení na první či druhou generaci.

Tradiční biopaliva jsou vyráběna z potravinářských plodin, jejich nová generace z alternativních zdrojů, jako jsou mořské řasy či odpadky.

Přechod k nové generaci biopaliv

EU se snaží o přechod z tradičních biopaliv k jejich nové generaci především kvůli snaze omezit skleníkové plyny, které vznikají z rostoucího užívání zemědělské půdy k výrobě.

Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu Pavel Šolc doplnil, že součástí kompromisu je i nezávazný národní cíl nejméně 0,5 procenta výroby pokročilých biopaliv.

Závazné cíle

„V tuto chvíli se u nás nevyrábějí, a to byl největší kámen úrazu v celé době projednávání. Byl totiž silný akcent na to, aby se stanovily nějaké závazné cíle na biopaliva druhé a třetí generace," podotkl Šolc.

Nezávazný cíl je však podle něj také důležitý signál, že EU směřuje k moderním biopalivům. „Ale není to něco, za co by v případě nedodržení hrozily sankce. Mělo by to být cílem, ale není to vynutitelné," podotkl.

Dnešní kompromis označil za „úkrok stranou", kdy se EU snaží podpořit nikoliv libovolný typ biopaliv, ale jen ta modernější z nich.

„Ideální by bylo – a tlak na to byl – aby to bylo pět procent," myslí si. Na základě původního cíle však už mnohé firmy investovaly do výroby, dramatické změny by tak znamenaly zmaření těchto peněz. Členské státy si podle náměstka uvědomují nutnost využívání pokročilých biopaliv, přechod však nemůže být skokový.

Europoslanci loni v září schválili návrh, podle něhož mají v roce 2020 pokročilá biopaliva představovat nejméně 2,5 procenta spotřeby. Klasická biopaliva měla podle nich ve stejném roce tvořit šest procent energie spotřebované v osobních a nákladních autech.

O dohodě bude jednat europarlament

Loni v prosinci se ale unijní ministři na svém postoji k věci ještě shodnout nedokázali. O jejich dnešní dohodě bude muset jednat europarlament, nyní už v novém složení.

Proti omezování biopaliv jsou jejich producenti, kteří tvrdí, že to povede ke ztrátě pracovních míst. Stejně tak zdůrazňují, že je potřeba rozlišovat mezi bioetanolem, který je z hlediska emisí podle studií relativně výhodný, a bionaftou.

Autor: ČTK

13.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Prezident Miloš Zeman se ve druhém dni návštěvy Jihomoravského kraje zastavil na Hodonínsku. V Jihomoravské armaturce se setkal s vedením firmy a zaměstnanci.
AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO
28

Prezident Zeman dostal v Hodoníně lavičku. Doufám, že mě přežije, řekl

Německá policie
AKTUALIZUJEME
37

V Německu zadrželi Syřana kvůli plánování teroristického útoku

AKTUALIZUJEME / AUTOMIX.CZ

Drahý policejní sporťák BMW měl nehodu. V autě seděl prezidentův protokolář

Jsou to teprve necelé tři týdny, co dopravní policisté převzali do služby hybridní supersport BMW i8. Auto ale vydrželo jen chvíli, už je nabourané.

VIDEO: Autobus začal prudce brzdit, střetu zabránit nešlo. Vše zachytily kamery

Další případ nebezpečného vybržďování vyšetřuje policie. Drama se odehrálo v těchto dnech v Ostravě, konkrétně v Místecké ulici. Motorista sedící za volantem osobního vozu Škoda Fabie měl podle informací policie ohrozit autobus, v němž cestovalo deset až patnáct lidí.

Pro dvouleté děti je pobyt ve školkách problematický, varuje psycholog

Umisťování dvouletých dětí do mateřských škol bude vždy problematické a z hlediska jejich vývoje nevhodné. Prohlásil to psycholog Václav Mertin. Školka jako instituce podle něj nemůže nahradit rodinné prostředí, které děti ve dvou letech potřebují. Pokud už rodiče musí dítě do školky dát, neměli by ho tam nechávat celý den, řekl.

Vznikne nový superregulátor v Ostravě? Nápad vzbuzuje rozpaky

Vláda si stále pohrává s myšlenkou sjednocení všech regulačních úřadů do jednoho. Návrh, podle kterého v roce 2023 vznikne Národní regulační úřad, mají nyní na stole dotčená ministerstva. Šéfka Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková přišla s nápadem, aby bylo sídlo nového superregulátora v Ostravě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies