VYBERTE SI REGION

Zeminu odveze vlak. Místo 900 aut

Praha /ROZHOVOR/ - Méně vlaků, méně vagonů, méně přepraveného zboží. Pokles ekonomické výkonnosti českého hospodářství má dopad i na odvětví dopravy. O tom, jak se s touto situací vypořádává společnost ČD Cargo, jsme mluvili s předsedou jejího představenstva Gustávem Slamečkou.

3.9.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Ondřej Šmíd

Skupina Českých drah má v tomto týdnu oznámit hospodářské výsledky za první pololetí letošního roku. Jak obstála společnost, kterou řídíte?

Naše hospodaření za první skončilo pololetí v plusu, firma překonala loňské první pololetí i letošní plány. Původně se totiž očekávala ztráta. Konkrétní čísla sdělíme veřejnosti v blízké době.

Myslím si však, že navzdory tomu situace podniku není lehká. Kde může ČD Cargo ještě snížit náklady?

Společnost například razantně snížila investice a nechává pouze doběhnout dříve uzavřené kontrakty. Nechceme investovat ve velkém a teprve pak hledat pro nové vagony využití. Pokud se ukáže, že pro nějaké vagony máme využití, nejdříve si je pronajmeme. Teprve pak se rozhodne, zda je koupíme. Zásadní otázkou je pak zvažovaný vstup do kontejnerové dopravy.

Dlouhodobě již šetříme na provozních nákladech, kde přísně sledujeme efektivitu výkonů. Zde jsme však již téměř na možném maximu úspor. Průběžně modernizujeme lokomotivy a zavádíme opatření ke snížení spotřeby, včetně důslednější kontroly nebo lepšího vytížení jednotlivých strojů.

Není možné najít zdroje úspor také v oblasti oprav vozidel?

Rozhodně ano. Rozběhli jsme významný proces, který se týká zadávání zakázek. Chceme mít lepší přehled o takzvaných vícepracích.

Vymysleli jsme zcela novou metodiku, kterou jsme už představili skupině našich dodavatelů. Spolupracovali jsme na ní i s organizací Transparency International.

Ke konkrétním skupinám vozů jsme pořádali semináře s případnými zájemci a diskutovali s nimi o povaze jednotlivých prací.

U revizních oprav navíc chceme přejít z časového hlediska na kilometrové. Podle konzervativního odhadu tím od příštího roku ušetříme zhruba 200 milionů korun ročně.

Je součástí zeštíhlení firmy také propouštění zaměstnanců?

Bez racionalizace se v případě dalšího poklesu přepravy bohužel neobejdeme. Musíme reagovat na situaci na trhu. Firma se zbaví pěti až šesti tisíc vagonů i několika lokomotiv. Až jako další na řadě by měly přijít personální úspory. Všechny kroky jsou konzultovány s odbory i vedením Českých drah. Současně posilujeme naši pozici v zahraničí a snažíme se o zakázky s delší transportní vzdáleností. Ukázkovým příkladem je získání přepravy například v polských přístavech.

Co je pro společnost ČD Cargo momentálně nejzávažnějším problémem? Lze říct, že v podstatě v současnosti není co vozit?

GUSTÁV SLAMEČKA.Současná situace není růžová. Klesá objem přepravy a zhoršila se také struktura tržeb, laicky řečeno vozíme lehčí vlaky. Těžké uhlí nahrazují stále častěji relativně lehká auta. Problémem je i klesající evropská ekonomika. Firmy omezují výrobu, ruší sklady a pobočky. To všechno má samozřejmě vliv i na pohyb zboží. Řekl bych, že ČD Cargo momentálně nejvíce trápí pokračující pokles přepravovaného objemu hnědého uhlí.

Kromě toho bojujeme i s nevýhodnými smlouvami, ve kterých předchozí vedení společnosti poskytlo partnerům neúměrné slevy. Dohodu o postupném zvyšování ceny se nám podařilo uzavřít i s firmou ČEZ, která patří mezi největší tuzemské dopravce.

Daří se vám získávat i nové zakázky?

Přesně tak, máme i nové zakázky, a to dokonce v oborech, kde dosud dominovala silniční doprava. Jde například o přepravu minerální vody anebo kontaminované zeminy z centra Prahy.

Druhým jmenovaným projektem navíc dokazujeme, že železnice je schopna působit i v centru velkých měst.

Celý následující měsíc tak bude v Praze probíhat unikátní očišťovací operace. Z továrního areálu ČKD v Kolbenově ulici se budou odvážet tisíce tun kontaminované zeminy. Jedinečnost celé akce spočívá ve využití vlaků místo těžkých nákladních aut. Nahradí se tak 900 plně naložených nákladních automobilů, které by jinak plnily ulice hlavního města.

Vlaky budou jezdit po málo využívané vlečce. Obvykle po ní jezdí jeden vagon měsíčně, teď však bude odsud každý pracovní den odjíždět jedna souprava o dvaceti vagonech, Zeminu zamořenou převážně pohonnými hmotami vlak poveze na skládku do Litvínova. V místě se vytěží celkem zhruba 25 tisíc tun materiálu. Jen jako zajímavost, vznikne tu sedmnáctimetrová jáma.

Vizitka

- Gustáv Slamečka absolvoval v roce 1982 Fakultu ekonomiky služeb a cestovního ruchu v Banské Bystrici. Později pracoval ve Slovenské obchodní inspekci a v bance ABN-AMRO.

- V letech 20072009 pracoval ve funkci ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury ČR, v roce 2010 byl krátce ministrem dopravy české vlády.

- Od června 2011 je předsedou představenstva společnosti ČD Cargo.

PETR KOUTNÝ

Autor: Redakce

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Donald Trump.
AKTUALIZOVÁNO
16 22

S Trumpem začínají nebezpečné roky, píše polský list

Advokát Miroslav Jansta

Vlivný advokát Jansta se v Zemanově kampani angažovat nehodlá

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

Le Penová: Každá země musí mít možnost opustit euro

Vůdkyně francouzské krajní pravice Marine Le Penová prohlásila, že každá země musí mít možnost opustit euro, pokud si to bude přát. "Neříkám, že každá země musí opustit euro, ale musíme mít tuto možnost, pokud si to daná země přeje," řekla a sklidila potlesk na konferenci evropské krajní pravice v Koblenzi.

AKTUALIZOVÁNO

Ze zavaleného hotelu v Itálii se zachránilo 11 lidí, pět zahynulo

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi. Podle čerstvé bilance se tak zachránilo 11 lidí, potvrzeno je pět mrtvých. Úřady provincie Pescara dnes oznámily, že nejméně 23 lidí se stále pohřešuje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies