VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Životní pojištění. Další podpis?

Praha – Tisíce klientů, kteří na přelomu roku od svých pojišťoven obdrželi dopisy s novým zněním dodatků k životnímu pojištění, možná obdrží další dopis.

3.2.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Divíšek Martin

Česká národní banka (ČNB) totiž stále trvá na tom, aby pojišťovny „držely v ruce" dodatky smluv s reálným podpisem klienta. Takovou podmínku teď finanční instituce nesplňují, část z nich totiž rozeslala klientům dodatek s tím, že pokud nic neudělají (neodešlou jej do pojišťovny), automaticky souhlasí s novými podmínkami. Šlo o takzvaný „pasivní souhlas". Ten ale centrální banka jako dozorový orgán nepovažuje za dostatečný. ČNB to včera uvedla na dotaz regionálního Deníku.

„Nečinnost pojistníka ČNB za souhlas nepovažuje. Stejně tak není podle našeho názoru možné za souhlas se změnou pojistné smlouvy považovat podpis dodatku k pojistné smlouvě, který nebyl pojistníkem odeslán zpět pojišťovně, ale uchován pojistníkem jako určité potvrzení," uvedla včera pro Deník mluvčí ČNB Kateřina Bartůšková. „Realizace změn pojistných smluv pouze na základě nečinnosti (mlčení) pojistníka může být zdrojem právní nejistoty na straně pojistníků i pojišťoven a budoucích sporů," vysvětluje Bartůšková. Klientům pojišťoven centrální banka doporučila, aby se aktivně zajímali o to, co jim pojišťovny posílají či teprve pošlou. Nejde totiž o žádnou kosmetickou změnu.

Chcete úlevu, nesmíte vybírat

Aby bylo možné zachovat 
od 1. 1. 2015 daňové zvýhodnění u stávajících pojistných smluv životního pojištění, musí podle novely zákona o daních z příjmů dojít k úpravě těchto pojistných smluv tak, aby neumožňovaly mimořádné výběry finančních prostředků. Kdo chce peníze ze životního pojištění předčasně vybírat, může tak činit, ale přijde o možnost snížit si daň až 
o 12 tisíc korun ročně.

Pojišťovny na přelomu roku rozeslaly dopisy, ve kterých daly klientům na výběr: Kdo 
s novými podmínkami nesouhlasil, musel poslat nesouhlas do pojišťovny a tím pádem bude dál moci vybírat peníze, ale přijde o daňovou výhodu. Kdo souhlasil – i jen pasivně svojí nečinností –, dál může využívat daňovou výhodu, ale předčasně už nic nevybere.

Většina klientů přitom nechtěla o daňovou úlevu přijít, 
a proto raději nic nedělali, čímž s novými podmínkami souhlasili. „Přes 80 procent klientů má zachováno daňové výhody, méně než 20 procent preferuje zachování možnosti výběrů," říká mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Podobný poměr hlásí i další ústavy. „Přibližně 70 procent klientů si ponechalo možnost daňového zvýhodnění," říká mluvčí Pojišťovny České spořitelny Jana Jirásková. Jak ale upozorňuje Dagmar Koutská z Allianz, finální čísla se mohou 
v budoucnu ještě měnit. „Protože i v průběhu dalších let klient může přejít z varianty PRO daňové výhody do varianty BEZ daňových výhod," vysvětluje Koutská.

Pasivní souhlas

Centrální banka ale nyní 
s pojišťovnami intenzivně jedná, aby našly cestu, jak vyřešit problém s „pasivním souhlasem". Varianta, že ČNB bude trvat na skutečném podpisu klientů u všech dodatků k novým smlouvám, je ovšem reálná. „V současné době s ČNB jednáme o dalším postupu," říká Jana Jirásková za Pojišťovnu ČS. Svoje stanoviska si tak vyměňují hlavně právníci pojišťoven a centrální banky. „ČNB jsme na její výzvu odpověděli s podrobným vysvětlením našeho postupu, nadále jsme přesvědčeni o jeho správnosti," hájí postup Kooperativy Milan Káňa s tím, že obesílat znovu klienty nechtějí.

Pokud by se nyní přesto musely doplnit tisíce podpisů klientů pod nové dodatky smluv, není pozdě. Zákon totiž stanoví, že úprava pojistné smlouvy do nových podmínek musí proběhnout do 31. 3. 2015. Jenže smluv o životním pojištění je 
v ČR asi 6,5 milionu a polovina z nich až dosud splňovala podmínky pro daňovou výhodu.

Nejjednodušší to nyní mají pojišťovny, které už rovnou žádaly klienty, aby jim podepsanou smlouvu poslali zpět. „Cestou pasivního souhlasu klientů jsme vůbec nešli. Dodatky jsme zasílali našim klientům společně s daňovým potvrzením a předplacenou obálkou, aby nám svůj souhlas mohli zdarma a jednoduše vyjádřit," uzavírá Petr Milata 
z ČSOB Pojišťovny.

Autor: Jan Klička

3.2.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Ladislav Leksa pečuje o hodiny v kostele sv. Josefa v Obořišti.
6

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Akce se zatím obešla bez problémů

Konvoj americké a britské armády pokračuje druhým dnem v cestě přes české území. Celkem 125 vozidel a 550 lidí se přesouvá z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů. První kolona vyrazila dnes kolem 07:00 z kasáren ve Staré Boleslavi u Prahy, kde vojáci přečkali noc, a míří na hraniční přechod v Náchodě. 

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Ceny Thálie pro Vránovou či Kňažka. V muzikálu uspěl Vojtek

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první scény prestižní Cenu Thálie za celoživotní činoherní mistrovství. Na jevišti historické budovy Národního divadla v Praze stála už před devíti lety, kdy přebírala prestižní pohár za výkon v inscenaci Bouřlivé jaro v Divadle Ungelt, které je už téměř 20 let jejím druhým domovem.

Terorista z Londýna prý jednal osamoceně, policie pátrá po důvodu

Londýnská metropolitní policie nadále věří, že útočník Khalid Masood, který ve středu u britského parlamentu zabil čtyři lidi a dalších 50 zranil, připravil útok sám. Nic nenaznačuje tomu, že by byly plánovány další akce, dodaly podle zpravodajského serveru BBC News policejní zdroje. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies