Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkratka o tisíce kilometrů? Lodě do Číny poplují z Hodonína

Hodonín – V hodonínském Nesytu možná už do konce tohoto desetiletí vyroste velké překladiště a logistické centrum středoevropského významu. Stane se obchodním uzlem lodní, silniční i železniční dopravy. Navíc tam postupně vznikne až tři tisíce pracovních míst. Takové jsou podle zjištění Hodonínského deníku Rovnost plány pražské společnosti DOE Europe.

27.4.2015 7
SDÍLEJ:

Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií. Foto: DOE Europe

Na úterním zasedání hodonínští zastupitelé rozhodnou, jestli podpoří memorandum firmy s radnicí o společném zájmu na výstavbě Multimodálního logistického centra (MLC) a na vyhlášení strategicky významné průmyslové zóny pro Českou republiku v hodonínském katastru. Radní jsou pro. „Základní myšlenkou záměru je zajistit optimální, to znamená kratší a hospodárnější trasy pro výměnu zboží mezi centrální částí Evropy a Dálným východem ve srovnání s konvenční trasou přes severomořské přístavy. Navíc bez prodloužení doby přepravy zboží. Předpokládá se zejména přeprava náročnějšího zboží v kontejnerech," píše se v materiálech společnosti.

Základ Nové hedvábné stezky má být v dunajské vodní cestě, která navazuje na námořní cestu přes Suezský průplav. Ta má zkrátit lodní přepravu z Rotterdamu do Suezu o více než čtyři tisíce kilometrů tím, že povede přes rumunskou Konstancii. „Cílovým bodem ve střední Evropě je MLC v prostoru Hodonín-Holíč, napojené na Dunaj krátkou odbočkou," vysvětluje investor.Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií.

Pro toto středisko si vytipoval tři lokality: holíčské letiště, Kátov a hodonínský Pánov. „Odhadují, že by MLC mohlo dát práci až jednomu tisíci lidí přímo a dalším dvěma a půl tisícům v navazujících provozech. Navíc nám firma doložila i předpokládaný roční daňový příjem pro městský rozpočet téměř dvanáct milionů korun. Jedná se o daň z nemovitosti a ze zaměstnanců," přiblížila největší výhody projektu pro město hodonínská starostka Milana Grauová.

Právě Hodonín má podle analýzy investora nejlepší podmínky pro umístění centra. Na holíčském letišti totiž nevyhovuje vodní cesta a navíc by areál protnul chráněné ptačí území Záhorské Pomoraví. Nevýhodou Kátova je především složité napojení na železnici. U hodonínské lokality je nedostatkem větší vzdálenost hlavních tras ropy a plynu.

Přesto už investor poměrně podrobně nastínil variantu centra s navrhovanou roční kapacitou milion kontejnerů v hodonínské místní části Nesyt, Ploštiny. Tam má vyrůst celý nový přístav, jeho hlavní bazén má být na řeku Moravu napojený krátkým přístupovým kanálem. Byl by asi kilometr dlouhý, sto metrů široký a jeho dno by bylo pět metrů pod současným terénem. „V zimním období by bylo patrně možné pouštět bazénem část oteplené vody z elektrárny Hodonín," napsali v návrhu zástupci společnosti.

Počítají také se železniční infrastrukturou, vypravením dvanácti párů vlaků po šestasedmdesáti kontejnerech denně s navázáním na nedalekou trať Břeclav-Přerov.Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií.

DOE Europe uvažuje také o silničním napojení centra i celého přístavu na plánovaný obchvat Hodonína. Tomu ale zatím nedalo zelenou Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Pokračování v přípravě v současné době brání výsledky ekonomického hodnocení, které nevykazují dostatečný přínos této stavby. Neočekáváme tedy, že bychom ji v nejbližších letech řešili," uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

Vedení Hodonína informovalo podle starostky ředitelství i kraj, aby v oblasti plánovaného obchvatu počítaly s územní rezervou. „Bojujeme o to, aby obchvat nespadl ze stolu. Zvláště když dnes máme zájemce, který by jej poměrně intenzivně využíval," upozornila Grauová.

Prvním krokem pro Hodonínské bude schválení memoranda. Pak by měla následovat změna územního plánu, protože v současnosti mají parcely statut zemědělské plochy. „Příprava změny trvá asi půl roku až rok," poznamenala starostka.

Investor by zřejmě měl vykoupit nebo směnit pozemky v zájmové lokalitě. Většinovému vlastníku tamní půdy ale o záměru centra zatím chybí informace. „Vůbec o takovém projektu nevím," řekl majitel tamních polí Lukáš Fencl.

Autor: Petr Turek

27.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Virus HIV/AIDS, ilustrační foto.
12

Nadějný objev. Nová protilátka dokáže viru HIV zasadit téměř smrtící úder

Letadlová loď Ronald Reagan byla zařazena do výzbroje amerického námořnictva v roce 2003.
3 6

Ronald Reagan cílí na KLDR. Americká letadlová loď začala cvičit s Japonci

Kvílející gumy a Ďuričko zůstane za mřížemi: prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve čvrtek 21. září 2017.

Chtěl mě bodnout. Václav mi zachránil život a sám o svůj přišel, ví policista

/ROZHOVOR/ Životy policistů Václava Haase a Jaroslava Humeše se osudově propojily při jedné nedělní službě, když společně vyjeli k rodinné hádce syna s otčímem do Velice na Českobudějovicku.

ODS se pustila do Novy a Primy. Vadí jí, že proti Babišovi nepostaví Fialu

Opoziční ODS kritizuje soukromé televize za to, že neplánují předvolební debaty, ve kterých by mohl předseda ODS Petr Fiala přímo konfrontovat předsedu hnutí ANO Andreje Babiše.

Praha 6 chce stavební uzávěru v místě, kudy povede Pražský okruh

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu vyhlášení stavební uzávěry v severozápadní části Prahy, kudy by měl vést Pražský okruh. Uzávěra by tak znemožnila stavby v místech, kudy by měl plánovaný okruh vést. Přitom na nedokončených místech už uzávěra byla, ale v roce 2013 ji zrušil soud. Informaci přinesl web E15.cz 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení