VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkratka o tisíce kilometrů? Lodě do Číny poplují z Hodonína

Hodonín – V hodonínském Nesytu možná už do konce tohoto desetiletí vyroste velké překladiště a logistické centrum středoevropského významu. Stane se obchodním uzlem lodní, silniční i železniční dopravy. Navíc tam postupně vznikne až tři tisíce pracovních míst. Takové jsou podle zjištění Hodonínského deníku Rovnost plány pražské společnosti DOE Europe.

27.4.2015 7
SDÍLEJ:

Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií. Foto: DOE Europe

Na úterním zasedání hodonínští zastupitelé rozhodnou, jestli podpoří memorandum firmy s radnicí o společném zájmu na výstavbě Multimodálního logistického centra (MLC) a na vyhlášení strategicky významné průmyslové zóny pro Českou republiku v hodonínském katastru. Radní jsou pro. „Základní myšlenkou záměru je zajistit optimální, to znamená kratší a hospodárnější trasy pro výměnu zboží mezi centrální částí Evropy a Dálným východem ve srovnání s konvenční trasou přes severomořské přístavy. Navíc bez prodloužení doby přepravy zboží. Předpokládá se zejména přeprava náročnějšího zboží v kontejnerech," píše se v materiálech společnosti.

Základ Nové hedvábné stezky má být v dunajské vodní cestě, která navazuje na námořní cestu přes Suezský průplav. Ta má zkrátit lodní přepravu z Rotterdamu do Suezu o více než čtyři tisíce kilometrů tím, že povede přes rumunskou Konstancii. „Cílovým bodem ve střední Evropě je MLC v prostoru Hodonín-Holíč, napojené na Dunaj krátkou odbočkou," vysvětluje investor.Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií.

Pro toto středisko si vytipoval tři lokality: holíčské letiště, Kátov a hodonínský Pánov. „Odhadují, že by MLC mohlo dát práci až jednomu tisíci lidí přímo a dalším dvěma a půl tisícům v navazujících provozech. Navíc nám firma doložila i předpokládaný roční daňový příjem pro městský rozpočet téměř dvanáct milionů korun. Jedná se o daň z nemovitosti a ze zaměstnanců," přiblížila největší výhody projektu pro město hodonínská starostka Milana Grauová.

Právě Hodonín má podle analýzy investora nejlepší podmínky pro umístění centra. Na holíčském letišti totiž nevyhovuje vodní cesta a navíc by areál protnul chráněné ptačí území Záhorské Pomoraví. Nevýhodou Kátova je především složité napojení na železnici. U hodonínské lokality je nedostatkem větší vzdálenost hlavních tras ropy a plynu.

Přesto už investor poměrně podrobně nastínil variantu centra s navrhovanou roční kapacitou milion kontejnerů v hodonínské místní části Nesyt, Ploštiny. Tam má vyrůst celý nový přístav, jeho hlavní bazén má být na řeku Moravu napojený krátkým přístupovým kanálem. Byl by asi kilometr dlouhý, sto metrů široký a jeho dno by bylo pět metrů pod současným terénem. „V zimním období by bylo patrně možné pouštět bazénem část oteplené vody z elektrárny Hodonín," napsali v návrhu zástupci společnosti.

Počítají také se železniční infrastrukturou, vypravením dvanácti párů vlaků po šestasedmdesáti kontejnerech denně s navázáním na nedalekou trať Břeclav-Přerov.Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií.

DOE Europe uvažuje také o silničním napojení centra i celého přístavu na plánovaný obchvat Hodonína. Tomu ale zatím nedalo zelenou Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Pokračování v přípravě v současné době brání výsledky ekonomického hodnocení, které nevykazují dostatečný přínos této stavby. Neočekáváme tedy, že bychom ji v nejbližších letech řešili," uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

Vedení Hodonína informovalo podle starostky ředitelství i kraj, aby v oblasti plánovaného obchvatu počítaly s územní rezervou. „Bojujeme o to, aby obchvat nespadl ze stolu. Zvláště když dnes máme zájemce, který by jej poměrně intenzivně využíval," upozornila Grauová.

Prvním krokem pro Hodonínské bude schválení memoranda. Pak by měla následovat změna územního plánu, protože v současnosti mají parcely statut zemědělské plochy. „Příprava změny trvá asi půl roku až rok," poznamenala starostka.

Investor by zřejmě měl vykoupit nebo směnit pozemky v zájmové lokalitě. Většinovému vlastníku tamní půdy ale o záměru centra zatím chybí informace. „Vůbec o takovém projektu nevím," řekl majitel tamních polí Lukáš Fencl.

Autor: Petr Turek

27.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Možná podoba druhé generace Škody Yeti.
AUTOMIX.CZ
12

Lidé si utahují ze jména Karoq. Škodě navrhují jiné názvy, třeba Kardiaq a Svejq

Recesistické setkání na oslavu skvělých činů ministra financí Andrej Babiše proběhlo 3. dubna před budovou Generálního finančního ředitelství v Praze. Na snímku Bára Štěpánová.
5 9

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru několik hodin neprůjezdná. Částečně se má uvolnit po čtvrté hodině odpoledne.

Generál Andor Šándor: Bezpečné metro? Nedělejme si iluze

/ROZHOVOR/ Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních týdnech může sloužit útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí a desítky zraněných. Jak je to se situací v metru u nás? Známý bezpečnostní expert Andor Šándor je v této otázce skeptický.

Dvě tváře břečťanu

Plevel, nebo požehnání, vítaná výživa, nebo alergizující rostlina. Všechno je v jednom. Něco jiného ovšem platí pro včely a ptactvo nebeské a něco jiného pro lidi.

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies