VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zkratka o tisíce kilometrů? Lodě do Číny poplují z Hodonína

Hodonín – V hodonínském Nesytu možná už do konce tohoto desetiletí vyroste velké překladiště a logistické centrum středoevropského významu. Stane se obchodním uzlem lodní, silniční i železniční dopravy. Navíc tam postupně vznikne až tři tisíce pracovních míst. Takové jsou podle zjištění Hodonínského deníku Rovnost plány pražské společnosti DOE Europe.

27.4.2015 7
SDÍLEJ:

Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií. Foto: DOE Europe

Na úterním zasedání hodonínští zastupitelé rozhodnou, jestli podpoří memorandum firmy s radnicí o společném zájmu na výstavbě Multimodálního logistického centra (MLC) a na vyhlášení strategicky významné průmyslové zóny pro Českou republiku v hodonínském katastru. Radní jsou pro. „Základní myšlenkou záměru je zajistit optimální, to znamená kratší a hospodárnější trasy pro výměnu zboží mezi centrální částí Evropy a Dálným východem ve srovnání s konvenční trasou přes severomořské přístavy. Navíc bez prodloužení doby přepravy zboží. Předpokládá se zejména přeprava náročnějšího zboží v kontejnerech," píše se v materiálech společnosti.

Základ Nové hedvábné stezky má být v dunajské vodní cestě, která navazuje na námořní cestu přes Suezský průplav. Ta má zkrátit lodní přepravu z Rotterdamu do Suezu o více než čtyři tisíce kilometrů tím, že povede přes rumunskou Konstancii. „Cílovým bodem ve střední Evropě je MLC v prostoru Hodonín-Holíč, napojené na Dunaj krátkou odbočkou," vysvětluje investor.Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií.

Pro toto středisko si vytipoval tři lokality: holíčské letiště, Kátov a hodonínský Pánov. „Odhadují, že by MLC mohlo dát práci až jednomu tisíci lidí přímo a dalším dvěma a půl tisícům v navazujících provozech. Navíc nám firma doložila i předpokládaný roční daňový příjem pro městský rozpočet téměř dvanáct milionů korun. Jedná se o daň z nemovitosti a ze zaměstnanců," přiblížila největší výhody projektu pro město hodonínská starostka Milana Grauová.

Právě Hodonín má podle analýzy investora nejlepší podmínky pro umístění centra. Na holíčském letišti totiž nevyhovuje vodní cesta a navíc by areál protnul chráněné ptačí území Záhorské Pomoraví. Nevýhodou Kátova je především složité napojení na železnici. U hodonínské lokality je nedostatkem větší vzdálenost hlavních tras ropy a plynu.

Přesto už investor poměrně podrobně nastínil variantu centra s navrhovanou roční kapacitou milion kontejnerů v hodonínské místní části Nesyt, Ploštiny. Tam má vyrůst celý nový přístav, jeho hlavní bazén má být na řeku Moravu napojený krátkým přístupovým kanálem. Byl by asi kilometr dlouhý, sto metrů široký a jeho dno by bylo pět metrů pod současným terénem. „V zimním období by bylo patrně možné pouštět bazénem část oteplené vody z elektrárny Hodonín," napsali v návrhu zástupci společnosti.

Počítají také se železniční infrastrukturou, vypravením dvanácti párů vlaků po šestasedmdesáti kontejnerech denně s navázáním na nedalekou trať Břeclav-Přerov.Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií.

DOE Europe uvažuje také o silničním napojení centra i celého přístavu na plánovaný obchvat Hodonína. Tomu ale zatím nedalo zelenou Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Pokračování v přípravě v současné době brání výsledky ekonomického hodnocení, které nevykazují dostatečný přínos této stavby. Neočekáváme tedy, že bychom ji v nejbližších letech řešili," uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová.

Vedení Hodonína informovalo podle starostky ředitelství i kraj, aby v oblasti plánovaného obchvatu počítaly s územní rezervou. „Bojujeme o to, aby obchvat nespadl ze stolu. Zvláště když dnes máme zájemce, který by jej poměrně intenzivně využíval," upozornila Grauová.

Prvním krokem pro Hodonínské bude schválení memoranda. Pak by měla následovat změna územního plánu, protože v současnosti mají parcely statut zemědělské plochy. „Příprava změny trvá asi půl roku až rok," poznamenala starostka.

Investor by zřejmě měl vykoupit nebo směnit pozemky v zájmové lokalitě. Většinovému vlastníku tamní půdy ale o záměru centra zatím chybí informace. „Vůbec o takovém projektu nevím," řekl majitel tamních polí Lukáš Fencl.

Autor: Petr Turek

27.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

eet
6

EET: obchodníci s obuví mají strach ze sankcí a kontrol

Krajně pravicová Národní fronta (FN) získala podle dílčích výsledků sčítání v prvním kole francouzských regionálních voleb 28 procent hlasů.
13

Le Penová se odmítla zahalit, zrušila kvůli tomu schůzku s muftím

Kateřina Perknerová: Spor o Šumavu naznačí Zemanovu sílu v ČSSD

Prezident Miloš Zeman se o Národní park Šumava zajímá dlouho. Ještě v době, kdy byl důchodcem z Vysočiny, jezdil za starosty šumavských obcí a poslouchal jejich stížnosti na Bursíkova ředitele parku Krejčího, řádění kůrovce, uschlé stromy a „ekoteroristy". Když se pak nad nezelenou částí Šumavy, která byla nechána na pospas žravému broukovi, proletěl vrtulníkem, udělal si definitivní názor.

Lidl dramaticky zvyšuje nástupní mzdu a srovnává platy v regionech

Praha - Diskontní řetězec Lidl zvýší od 1. března nástupní mzdu zaměstnanců v obchodech o 25 procent, ta tak dosáhne 23 333 korun při čtyřicetihodinovém úvazku. Průměrná mzda prodavačů a pokladních bude při stejném úvazku 24 897 Kč.

U francouzského pobřeží vraždil žralok

U pobřeží francouzského zámořského regionu Réunion zabil dnes žralok mladého surfaře. Oblast neštěstí je známá svou nebezpečností a zákaz koupání zde nařizovaly tabule, které ale někdo v posledních dnech nedovoleně odstranil, uvedla francouzská média s odvoláním na úřady tohoto ostrova v Indickém oceánu.

DOTYK.CZ

Příjmy začínajících vědců jsou pod hranicí chudoby

V České republice je přibližně 25 tisíc doktorandů. Mnozí na začátku studia pomýšlí na vědeckou dráhu. Ve vědě je přitom čím dál víc důležitá mezinárodní spolupráce. Podle slov předsedkyně České asociace doktorandek a doktorandů Kateřiny Cidlinské však českým studentům současný systém nedovoluje být na této mezinárodní úrovni zcela konkurenceschopní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies