Tento problém dnes již 
není jen záležitostí osob 
s nejnižším vzděláním, ale naopak se přesouvá do kategorie vzdělanějších.

Za jeho nejčastější projevy lze v současnosti označit nedoceňování pracovního výkonu, které vede k postupné ztrátě sebevědomí. Patří sem také neustálá kritika práce, zadávání nesmyslných pracovních úkolů a povinností neodpovídajících pracovní kvalifikaci. Časté je také pomlouvání a zesměšňování postižené osoby v kolektivu.

„Projevy šikanování 
nemusí být nápadné na první pohled. Začínají většinou vyčleněním zaměstnance na okraj pracovního kolektivu, pomluvami a často neoprávněnou kritikou. Na zaměstnance je postupně vyvíjen nátlak, dokud nepovolí a působení 
v zaměstnání neukončí," tvrdí Jitka Tejnorová, partnerka společnosti DMC management consulting.

Sociologové se shodují na tom, že cílem šikanujícího je donutit oběť, aby opustila dané pracovní místo. Agresor stupňuje intriky až do chvíle, kdy oběť znejistí. Ta začne být nesoustředěná, dělá chyby, je častěji nemocná, až nakonec dá sama výpověď nebo ji pro neuspokojivé pracovní výkony dostane.

Postavení šikanující osoby či skupiny se posílí a ostatní zaměstnanci se o to více bojí. Zaměstnavateli začnou vznikat ztráty v souvislosti se sníženou efektivitou práce, zvýšenou nemocností, vysokou fluktuací. Odborníci je odhadují na desetitisíce korun. Stín dopadá i na pověst firmy.

Jedno čínské přísloví říká, že černého kocoura 
v temném sklepě chytneme jen těžko – a ještě hůře, když tam není. Stejné je to s šikanou na pracovišti. Bránit se proti ní je obtížné. Čelit jí můžete buď protiútokem, nebo tím, že se jí vyhnete. Když se necítíte dost silní, není ani prohra odejít.

Jak se bránit

„Zaměstnavatelé by měli 
v první řadě stanovit přehledná pravidla chování na pracovišti," radí Jitka Tejnorová. Jak tvrdí, odborníci mají zkušenost i s takovými zaměstnavateli, kteří šikanu cíleně podporují.

Stává se jakousi novodobou firemní kulturou. S cílem ukončit pracovní poměr bez odstupného je na zaměstnance vytvářen neustálý nátlak, dokud neodejde sám.

pilíře jistoty

- Říkejte zaměstnancům, jak si vedou. Vytvořte spravedlivý systém hodnocení.

- Zaměstnance informujte 
o změnách s předstihem.

- Nepodporujte ani netolerujte nekorektní chování řídicích pracovníků.

- Definujte žádanou firemní kulturu.

- Učte zaměstnance ve vedoucích funkcích práci 
s lidmi.

HELENA PREJTOVÁ