Označení Made in Jablonec je zatím pracovní označení, které se může změnit. Svaz je chce prosadit ještě v průběhu letošního roku. „Hlavním cílem je dostat do svých řad všechny výrobce, obchodníky a servisní firmy z oboru. Hájit zájmy bižuterního průmyslu jako celku,“ poznamenal jednatel společnosti JBX Promotion Milan Kohout.

Regionální značka není jediným projektem, který ze spolupráce vzešel. Připravuje se společný projekt Muzea skla a bižuterie, Okresní hospodářské komory, Svazu výrobců bižuterie a firmy Jablobijoux, který má za úkol zajistit několik stálých expozic, centrum podpory designu s depozitářem vzorkových kolekcí, centrum pro turisty, kde by návštěvníci zhlédli ukázky základní výroby, a jehož součástí by byla prodejna perlí, bižuterie a dárkových předmětů. „Centra by sídlila v jabloneckém Eurocentru,“ upřesnila ředitelka Eurocentra Marta Procházková.

Tradiční jablonecká bižuterie je ve světě pojem, její pozicí ale výrazně otřásl rozpad skupiny Jablonex Group, která ještě loni patřila k největším výrobcům bižuterie na světě.

Skupina vznikla v roce 2005 spojením Ornely, Jablonexu, Bižuterie České Mincovny, Železnobrodského skla a Bohemian Jewelery. V době svého vzniku zaměstnávala téměř 3900 lidí. Vlastníci se ale rozhodli podnik prodat, protože se nemohli shodnout na tom, jak ho vést v boji s levnou asijskou konkurencí.

„Problém byl v tom, s jakou rychlostí pád Jablonexu nastal. Odehrál se prakticky ve dvou měsících,“ řekl Pavel Kopáček ze Svazu výrobců bižuterie s tím, že významné ztráty vidí v tom, že rozpad společnosti Jablonex Group způsobil problém i pro drobné výrobce bižuterie, ztráty významných obchodních partnerů, jako například Marks and Spencer.

Jablonex v minulosti zajišťoval pro menší výrobce v regionu odbyt produkce, a také některé úpravy a komponenty. Vyvážel do devadesáti zemí světa. Když v polovině loňského roku akcionáři rozhodli o likvidaci skupiny, vážně tím ohrozili existenci odvětví v celém regionu.

„Hrozilo, že o práci nepřijdou jen zaměstnanci Jablonexu, ale také stovky lidí v dalších podnicích, které byly na dodávkách z firmy závislé,“ vysvětlil předseda představenstva Svazu výrobců bižuterie Jaroslav Hlubůček. Malé a střední bižuterní podniky to donutilo se spojit a postupovat v boji za vlastní záchranu společně.